Gå til innhold

Ang. fjerning av eggstokker

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg trenger å vite litt om hva det innebærer å fjerne eggstokkene. Er dette en grei operasjon? Kan den skje med spinalbedøvelse? Tar det lang tid å komme seg igjen etterpå? Er det noen risiko forbundet med et slikt inngrep??

Og kanskje et dumt spørsmål; men er det mulig å gjøre dette i forbindelse med et keisersnitt??

Håper virkelig du kan hjelpe meg litt med dette. Kanskje er det noen her som t.o.m har gjort det og kan fortelle litt om sine opplevelser med det??

Blir VELDIG takknemlig for noen svar om dette!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20353-ang-fjerning-av-eggstokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man fjerner bare eggstokkene hvis de er syke eller hvis det er meget stor risiko for kreft (opphopning i familien). Det er mulig å gjøre det ved keisersnittet. Man kan fjerne eggstokker ved laparoskopi hvor man bare får et lite snitt ved navlen. Det gjøres i narkose.

Det er nødvendig med å bruke hormoner etterpå, man kan velge en type så du slipper mensen totalt (Kliogest, Activelle eller Livial).

Gjest (Anonymous)

Man fjerner bare eggstokkene hvis de er syke eller hvis det er meget stor risiko for kreft (opphopning i familien). Det er mulig å gjøre det ved keisersnittet. Man kan fjerne eggstokker ved laparoskopi hvor man bare får et lite snitt ved navlen. Det gjøres i narkose.

Det er nødvendig med å bruke hormoner etterpå, man kan velge en type så du slipper mensen totalt (Kliogest, Activelle eller Livial).

Tusen takk for godt svar!

Jeg er i høyrisikogruppe - og har fått påvist mutasjon i genene. Det anbefales at jeg fjerner eggstokkene så snart vi har fått de barna vi vil ha.

Du nevner at det kan gjøres ved keisersnitt. Er det stor risiko forbundet med dette? Og er det en grunn for å få keisersnitt i det hele tatt?? (Sliter også med fødselsangst). Kan det brukes spinalbedøvelse eller epidural??

Kanskje du kan si meg litt mer om en slik operasjon - tar det f.eks lang tid å komme seg igjen, mye vondt??

Blir veldig takknemlig for svar!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...