Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hørte akkurat på radioen at en undersøkelse viser at naboer sjelden går på uanmeldt besøk til hverandre.

Hvordan er det med dere?

Jeg og nabokona stikker innom hverandre minst et par ganger i uka og tar en uformell kopp te/glass vin.

Veldig koselig. Vi er ikke spesielt like heller, har veldig ulik bakgrunn/jobb/interesser, men kjemien stemmer.

Fortsetter under...

Nei, det har jeg aldri gjort. Vi er nok veldig forskjellige. På den ene siden er merkelig søstenpar som er minst 15 år eldre enn meg. Ellers pensjonister som er 35 år eldre.

Men vi snakker litt når vi er ute.

De naboene vi har på de andre sidene er sånn "henge over gjerdet og skravle" naboer.

Hun som jeg besøker har bodd her i fire år. Men jeg hadde akkurat det samme forholdet til den forrige nabokona også.

Annonse

De aller nærmeste naboene er i en helt alderskategori og livsfase enn oss. Men vi veksler noen hyggelige ord når vi treffes ute i hagen etc.

De er alle veldig hyggelige, ut fra den lille erfaringen som jeg har, så det er ikke personligheten deres det står på.

Nei jeg er ikke omgangsvenn med noen av naboene og ønsker ikke å være det. Slik jeg og de lever så er det ingen grunn til det. Vi lever i et samfunn på godt og vondt som har det slik. Som et urbant menneske ser jeg det som en fordel å kunne leve uten å menge meg med naboer jeg har ingenting tilfelles med. Vi hilser og prøver å være høflige så godt det lar seg gjøre, det kan til tider være vanskelig når en av mine nærmeste naboer har to grupper mennesker hun ikke liker og det er ungdommer og innvandrere. Begge gruppene er sterkt representert i besøkende i mitt hjem. Skulle jeg valgt venner og håndverkere utefra naboens ønsker eller mine?

Nei jeg er ikke omgangsvenn med noen av naboene og ønsker ikke å være det. Slik jeg og de lever så er det ingen grunn til det. Vi lever i et samfunn på godt og vondt som har det slik. Som et urbant menneske ser jeg det som en fordel å kunne leve uten å menge meg med naboer jeg har ingenting tilfelles med. Vi hilser og prøver å være høflige så godt det lar seg gjøre, det kan til tider være vanskelig når en av mine nærmeste naboer har to grupper mennesker hun ikke liker og det er ungdommer og innvandrere. Begge gruppene er sterkt representert i besøkende i mitt hjem. Skulle jeg valgt venner og håndverkere utefra naboens ønsker eller mine?

For meg blir naboene en del av nettverket mitt.

Det er veldig trygt og godt å vite at jeg har personer så nær som jeg kan stole på.

Vi hjelper hverandre med praktiske ting som å ta inn posten for hverandre når den andre er bortreist.

Begge har observert fremmede som har lusket rundt den andres hus, og som raskt har forduftet når vi har tatt kontakt.

Det er også godt å vite at barna mine kan stikke bort til naboen og få hjelp om noe skulle skje når de er alene hjemme før vi kommer fra jobb.

Jeg må arrestere deg når du bruker ordet "urban". I det radioprogrammet jeg henviser til i hovedinnlegget, poengterte de at det ikke lenger er forskjell på by og land når det gjelder å ha kontakt med naboene.

Tidligere bodde jeg i kjedet enebolig og vi snakket mye med naboene, tok en kopp te på verandaen sammen om sommeren og sånt, ungene lekte mye sammen i og med at hagene våre grenset til hverandre og de hadde fri tilgang til hverandres lekeapparater.

Nå bor jeg i blokk og selv om pensjonistdamene under og ved siden av sikkert er veldig trivelige så forekommer det ikke nabobesøk nei.

Annonse

Gjest Kulla Gulla

Bare hvis jeg har et ærend, men de er veldig hyggelige og vi tar inn posten til hverandre ol. Et par ganger i året er det fest (i forbindelse med dugnad , julegløgg etc.) og da går vi alltid. Vi drikker kaffe og skravler på slike "sameiemøter".

Ja, det gjør jeg.

Et par av naboene er nære omgangsvenner. Vi spiser middag sammen et par ganger i uka, både med og uten barn. Vi er hos hverandre på kveldstid og spiller spill, ser fotballkamp, drikker vin/kaffe/whatever og skravler.

Ei annen nabo er "adoptivmora mi". Hun er jeg veldig close med.

To av unga i nabolaget stikker innom hos oss titt og oftem passer unga mine, henter i barnehage/SFO for meg, spiser middag med oss, hjelper Lillemann med leksene osv. Den ene av dem overnatter en gang i blant når moren hans har nattevakt.

Gjest Ikke akkurat nå.

Nei, her bor vi skjult bak høye gjerder og høye hekker.

Her vil man helst ikke se naboen sin. Det er veldig viktig å mure inn naboen her jeg bor. De skal ikke kunne se ut av vinduene sine. Helst ikke fra 2.etasje en gang, for man kan jo komme til å få et glimt av svømmebassenget til naboen og slikt er uhørt.

Prøver vi å klippe hekken (Den som er felles og den som er vår), kommer naboen løpende med hageslangen og spyler oss ned. Han skjeller og smeller og lirer ut av seg de groveste ting. Han sier han vil ta kontakt med SIN advokat, og vil "sparke oss" langt opp i rettssystemet. Alt dette mens det ene barnet vårt er vitne til det hele. Er det rart at det er vanlig at til og med unger truer med advokat her i dette strøket?

Slikt er det her og slikt er jeg ikke vant til, for der jeg vokste opp, var det vanlig at man ropte naboen over til en kopp kaffe.

Nå drømmer vi om et rekkehus, hvor vi kan få kontakt med folk på vår egen alder, men ungene vil ikke. De har jo tross alt mange venner her.

Nei, her bor vi skjult bak høye gjerder og høye hekker.

Her vil man helst ikke se naboen sin. Det er veldig viktig å mure inn naboen her jeg bor. De skal ikke kunne se ut av vinduene sine. Helst ikke fra 2.etasje en gang, for man kan jo komme til å få et glimt av svømmebassenget til naboen og slikt er uhørt.

Prøver vi å klippe hekken (Den som er felles og den som er vår), kommer naboen løpende med hageslangen og spyler oss ned. Han skjeller og smeller og lirer ut av seg de groveste ting. Han sier han vil ta kontakt med SIN advokat, og vil "sparke oss" langt opp i rettssystemet. Alt dette mens det ene barnet vårt er vitne til det hele. Er det rart at det er vanlig at til og med unger truer med advokat her i dette strøket?

Slikt er det her og slikt er jeg ikke vant til, for der jeg vokste opp, var det vanlig at man ropte naboen over til en kopp kaffe.

Nå drømmer vi om et rekkehus, hvor vi kan få kontakt med folk på vår egen alder, men ungene vil ikke. De har jo tross alt mange venner her.

Det der hørtes veldig plagsomt ut!

Kommer naboen virkelig og spyler dere når dere klipper hekken???

Er han redd den skal bli for lav da?

Gjest Ikke akkurat nå.

Det der hørtes veldig plagsomt ut!

Kommer naboen virkelig og spyler dere når dere klipper hekken???

Er han redd den skal bli for lav da?

Den var seks meter på det høyeste og fire meter på den korteste. Vi så rett inn i en grønn vegg. Den står en meter fra stuevinduet vårt.

Han ville at den skulle vokse så høy at vi ble "murt inne" fra andreetasje også.

Men det har vært rettsak nå, og hekken er ikke mer enn 2 mter forran vinduet vårt nå, så nå er bare halve vinduet dekket, og vi har fått inn dagslys. Så vi er fornøyd.

Men han er ikke ferdig med oss enda, ser det ut til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...