Pappa Bjørn Skrevet 10. august 2000 Del Skrevet 10. august 2000 Min mor har vært svært plaget av rosfeber. Bare i år er hun nå i gang med sin 7 pencilinkur, og opplever at det blusser opp igjen kort tid etter at pencilinkuren er avsluttet. Hennes lege ønsket nå å forsøke å behandle dette uten penicilin, men har droppet dette da min forlovede og jeg gifter oss på lørdag, og at det derfor hastet litt med å komme på bena. I henhold til dette har vi forsøkt å søke etter informasjon om rosefeber og da primært hvordan dette smitter, og hvilke forhåndsregler man bør ta. Det er svært lite informasjon å finne om dette, og de lærde strides noe da et utsagn var at dersom man hadde hatt rosfeber fikk man det aldri igjen.(!) Generelt, hvordan smitter dette? Hvilke forhåndsregler bør man ta f.eks hun ønsker å holde og stelle med datteren min? (4 mnd) Hvordan bør vi andre forholde oss? I henne tilfelle sitter dette i et sår i øret, men hun har også problemer med bena og ellers de vanlige symptomene. Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2040-til-legen-rosfeber/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 11. august 2000 Del Skrevet 11. august 2000 Til Pappa bjørn vedr. Rosfeber. Jeg regner med at det er rosen, eller erysipelas, dvs. hud-infeksjon med streptokokk-bakterier du mener. ( Knuterosen er en annen sykdom ). Sykdommen regnes ikke som veldig smittsom, det må oftest et sår i huden, samt direkte kontakt til for smitte. En bandasje over øret og god håndhygiene burde være nok for at hun trygt kan kose med datteren din. Hun bør få undersøkt evt. underliggende immun-svekkelser, og en øre-nese-hals lege bør undersøke øregangen og rense opp i eventuelle arr som kan være grobunn for andre hudbakterier.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmenmedisin og idrettslege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2040-til-legen-rosfeber/#findComment-7478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.