Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er etter mensterminen å dømme 17 uker på vei med mitt føste barn.For ca 2 uker siden, var jeg på Ultralyd. Jordmor målte fosteret mellom ørene(30mm)o.l og sa hun mente at mensterminen min var ganske riktig. Fosteret passet til å være i 15. svangerskapsuke.Det som bekymrer meg er at legen min syntes livmoren min lå så høyt opp, og ville gjettet at jeg var ca 6 uker lenger. Han klemte på magen min og på SF-mål ligger jeg på mellom 13 og 15 cm.Er det for mye i 17-18 uke?? (legen virket tvilsom på sitt eget utsagn etter at han målte)Jeg kan kjenne livmoren like under navelen(kanskje 2 cm). Men livmoren stopper å være hard og øm halvveis mellom navelen og symfysen.Bør jeg kunne stole på at UL hadde rett i at jeg var i svangerskapsuke 15 da dette også passer med mensterminen? Er redd for at hvis jeg skal være 6 uker lenger, vil fosteret være underutviklet.Kan livmoren min virket høy fordi jeg har litt ekstra mage fra før? Har alltid vært litt 'høy' fra navelen og ned(uten å være gravid).Håper ikke det er like vanlig å ta feil ved at et foster er 6 uker lenger enn det 'måles', som mye omtalte 2 ukers feilmargin.Takk for svar, er så bekymret...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204192-b%C3%B8r-jeg-stole-p%C3%A5-ul-eller-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"13 og 15 cm.Er det for mye i 17-18 uke??"

13 cm er gj.snittet for 14 uker og 15 er gj.snittet for ca 16 1/2 uke. Så faktisk ligger du litt under gj.snittet på sf-mål for 17 uker.

Siden menstermin, UL-termin og OGSÅ sf-mål stemmer _langt_ best med at du er ca 17 uker på vei og ikke 6 uker lenger, ville jeg rett og slett glemt legens synsing ang. utseende på magen din om jeg var deg.

Om du var 6 uker mer, altså ca 23 uker på vei, skulle sf-målet ligget på rundt 21 cm, som er gj.snittet da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...