lenelangmo Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Mannen min og jeg har reist i 10 uker og na mot slutten har jeg blitt gravid. Jeg spiser malaria tabeletter type: Lariam- hvor det star at man ikke skal spise disse ved graviditet. Vi er i chiang mai na. Neste tablett skal tas torsdag (i dag sondag) og da er vi pa vei til Norge. Tror ikke jeg har fatt noen myggstikk og har ikke vert ved grensen. Moter mange som ikke spiser malariatabletter og mange som gjor. Hva skal jeg gjore ? Slutte eller fortsette. Jeg er ganske sikker pa at jeg ikke har vert i kontakt med malaria-men er ikke 100%. OG jeg har lang flyreise hjem via Hong Kong. Hvilke forhandregler bor jeg ta for flyvning og ellers ? Er 4-5 dager over menstrasjon og positiv graviditetstest. Har ogsa dykket (1,5 uke siden) Kan dette ha innvirkning sa tidlig i svangerskapet ? Mange takk... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20423-pa-reise-og-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 26. februar 2001 Del Skrevet 26. februar 2001 Malariatabletter rekomenderas inte under graviditet. Samtidigt är det ändå viktigare att mor inte får malaria som är en mycket alvarlig sjukdom. Jag kan därför inte i din situation veta hur stor risk du har för malariasmitta. Du bör därför ta reda på hur stor risk det är att du kan ha smittats när du har vistas i de områden som du har gjort. Beslutet får du därför ta självt. Dykning under graviditet är inte rekomenderad, då det finns lite forskat om detta. Jag kan därför inte säga dig vad detta har för betydning på din graviditet. Tyvärr kan du därför inte få några konkreta råd av mig om detta. Det finns inga förhållningsregler för flygning under graviditet. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20423-pa-reise-og-gravid/#findComment-89287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.