Gå til innhold

Min kone er alkoholiker - hjelp oss!

Anbefalte innlegg

Min kone er i slutten av 30 årene og har helt siden ungdomsårene slitt med angst i perioder. Jeg traff henne da hun var 19 år og merket ikke denne plagen til å begynne med. Etter hvert oppdaget jeg at hun ikke torde å gå på besøk til min familie og våre venner uten først å ha drukket alkohol eller tatt en Stesolid eller lignende. Angstmedisiner har hun gått på mer eller mindre i alle de årene jeg har kjent henne. Sammen ble vi enige om at denne pillebruken måtte opphøre og at hun måtte forsøke å få kyndig hjelp for sitt problem. Hun gikk i en periode hos en psykolog, men dette sluttet hun etter en tid med fordi hun tvilte på hans kompetanse. Hun har fortsatt med å bruke piller mot angst, men bruker nå mest ”lykkepiller” (Zoloft).

Etter hvert har vi fått 3 barn og vi er begge i fast jobb. Imidlertid oppdaget jeg for en stund siden at min kone hadde tatt opp diverse kreditter og brukt uvanlig mye penger uten at jeg kunne skjønne hva pengene hadde gått til. Jeg klarte ikke å få noen skikkelig grunn ut av henne, men har nå oppdaget at hun har drukket store mengder alkohol i smug. Det dreier seg om fra 1/3-1/2 flaske Brandy i døgnet. Jeg vet dette sikkert fordi jeg sa ingenting med en gang jeg oppdaget det, men fulgte med på forbruket. I tillegg har jeg nå også registrert at hun bruker store mengder smertestillende tabletter (paralgin, paracet osv).

Etter å ha tenkt meg om i et par uker først tok jeg for en ukes tid siden forholdet opp med henne. Jeg valgte å ikke være bebreidende, men sa at jeg til min forskrekkelse hadde oppdaget at hun var alkoholiker og at hun måtte slutte med alt alkoholinntak og også pillemisbruket sitt. Om nødvendig fikk hun søke den hjelpen hun trengte. Jeg sa jeg ville hjelpe til som best jeg kunne, men gjorde det klart at misbruket måtte opphøre. I motsatt fall ville det kunne ødelegge både familieøkonomien og forholdet vårt.

Hun sa at hun ikke riktig visste hvorfor hun gjorde det, men hun var klar over at det var feil og at det måtte slutte. Så hun lovte meg at dette skulle hun rette på. Hun regnet med å få abstinens, men det skulle hun kjempe seg igjennom.

I går kveld var jeg borte med barna på et idrettsarrangement og kom tilbake klokka 2100. Da hadde min kone allerede lagt seg grunnet vondt i magen og kvalme sa hun. Jeg for min del er sikker på at hun igjen hadde drukket og ville prøve å skjule det.

Hva kan jeg gjøre for å redde helsen til min kjære kone og mine barns mor? Jeg tror ikke barna vet noe om at hun er alkoholiker. Jeg har ikke fortalt noe om det og vil, så lenge jeg kan, unngå det. Bortsett fra misbruket til min kone fungerer det rimelig bra i vår familie. Barna gjør det meget bra på skolen, min kone er pliktoppfyllende på jobben (men i mindre grad hjemme) og jeg har det OK.

Det hører for øvrig med til historien at begge hennes foreldre er alkoholikere og har vært det i mange år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20428-min-kone-er-alkoholiker-hjelp-oss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiden er inne for å gjøre noe med alkoholproblemet til kona di. Det forstår jeg av innlegget ditt. Og du spør nå: Hva skal vi gjøre?

Hun har også erkjent sitt problem. Men er hun villig til å gjøre noe med det selv?

Viljen står det sikkert ikke på. Men hun trenger sikkert mer profesjonell hjelp for å klare å møte abstinensene og angsten sin.

Dette er viktig før hun taper mer ansikt sosialt, da blir det enda baskere for dere alle.

Det er mye som står på spill for dere og det tar ikke lange tida før ungene forstår.. og det blir mindre hyggelig for dem. Det er viktig å gjøre noe nå.

Er kona di intressert i å gjøre noe med sitt alkoholmisbruk? Det blir det viktigste spørsmålet å stille henne.

Sammen må dere drøfte hva hun vil gjøre og hvordan hun vil gjøre det?

Hvis hun ikke vet på hvilke måte hun skal bli rusfri så må du kanskje foreslå en type behanling eventuelt i institusjon...som neste punkt.

Tiden er inne for å gjøre noe med alkoholproblemet til kona di. Det forstår jeg av innlegget ditt. Og du spør nå: Hva skal vi gjøre?

Hun har også erkjent sitt problem. Men er hun villig til å gjøre noe med det selv?

Viljen står det sikkert ikke på. Men hun trenger sikkert mer profesjonell hjelp for å klare å møte abstinensene og angsten sin.

Dette er viktig før hun taper mer ansikt sosialt, da blir det enda baskere for dere alle.

Det er mye som står på spill for dere og det tar ikke lange tida før ungene forstår.. og det blir mindre hyggelig for dem. Det er viktig å gjøre noe nå.

Er kona di intressert i å gjøre noe med sitt alkoholmisbruk? Det blir det viktigste spørsmålet å stille henne.

Sammen må dere drøfte hva hun vil gjøre og hvordan hun vil gjøre det?

Hvis hun ikke vet på hvilke måte hun skal bli rusfri så må du kanskje foreslå en type behanling eventuelt i institusjon...som neste punkt.

Helt enig i innlegget til Magna og dette med alkohol går jo i arv, det som er det viktigeste i denne sammenhengen er at hun selv inrømmer problemet og er villig til å gjøre noe med det, det sies alltid at barna ikke har merket noe, men de er som regel de første til å se at noe er galt, barn skal man aldri undervurdere hverken når det gjelder piller eller alkohol.

Håper inderlig du får hjelp i denne sakenfor det må vere en svært så stor belastning for deg! Ønsker deg alle lykkeønskninger hilsen fra meg :-))

Gjest alkoholikerbarn

Det er kjempeviktig at dere gjør noe med dette! Du må unngå å hjelpe henne til å fortsette å drikke ved å skjule dette for andre.

Du tror ikke barna merker noe. Er du sikker på det? Barn merker fort når de voksne er annerledes enn de vanligvis er. Dette er kjempeskadelig for barna!

Det er jo kjempefint at du vil hjelpe din kone, og jeg oppfatter det som du er glad i henne og en ansvarsfull person. Jeg håper du/dere ikke glemmer barna midt oppi det hele! De trenger deg desto mer når hun er alkoholiker. Det er viktig at de har i hvert fall en person som er til stede og er forutsigelig og pålitelig blant sine nære voksenpersoner"!

Lykke til!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...