Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei!

Lurte på en ting når det gjelder dette med å få påvist smitte av herpes. Jeg har fått påvist herpes 2 og mener jeg må ha fått det av en gutt som selv ikke har merket noen symptomer. Har hørt at dette er vanlig, men det jeg lurer på er følgende: vil det kunne påvises med en blodprøve at han har viruset i seg SELV OM han ikke har hatt førstegangsutbrudd?? Eller er det bare de som har hatt førstegangsutbrudd som kan påvise herpesviruset i blodet? Og en annen ting: mine immunitetsprøver påviste at jeg har herpes, men prøvene som var dyrket fra skjede-området påviste ingen herpessmitte. Jeg hadde ingen blemmer ved førstegangsutbrudd, men alle andre symptomet tydet på herpes. Er det da mulig at jeg har smitten i meg, men ikke kan gi den til andre?

lurer jente

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204365-herpes-2-p%C3%A5visning-av-smitte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Her er svar på dine spørsmål:

1. Ja, det er bare ca 20% som har tydelig utbrudd etter smitte, 60% har (som du?) lavgradig symptomer, 20% merker intet.

2. Herpes-antistoff kan påvises hos de som er smittet.

3. En negativ prøve utelukker ikke infeksjon, en positiv prøve er sikkert tegn på infeksjon. Man kan smitte uten ha utbrudd, men størst er smittefaren ved blemmer.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...