Gå til innhold

Slippe hjemmearbeid pga. sykdom?


Anbefalte innlegg

Gjest Vannkopper

Sønnen min var hjemme fra skolen hele forrige uke pga. vannkopper. Han går i 1. klasse.

På skolen har de 14-dagers arbeidsplaner med en egen del med hjemmearbeid. De andre elevene fikk altså utdelt ny 14-dagers plan forrige mandag. Jeg sendte sms til læreren forrige uke og spurte hvilken bokstav/hvilket tall de skulle lære den uka. Fikk svar på det og jeg og sønnen min har sett litt på disse to tingene, slik at han skulle være litt forberedt når han kom tilbake i dag.

I dag fikk altså han også utlevert arbeidsplanen sin, en uke etter de andre. Det sto beskjed fra læreren at sønnen min ikke behøvde å gjøre noe av hjemmearbeidet, siden han hadde vært syk. De har altså 2 hele uker på dette hjemmearbeidet, og det er _ikke_ mye arbeid det er snakk om.

Jeg stusser på dette, er ikke det at han har vært syk en enda større grunn til at han nettopp burde gjøre hjemmearbeidet sitt da?

Vi gjorde nå uansett unna hjemmearbeidet på 20 minutter i ettermiddag vi....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204395-slippe-hjemmearbeid-pga-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vannkopper

Ingenting er jo bedre enn at han fikk gjort leksene sine :o)

Å henge seg opp i at læreren skrev på lappen at han kunne slippe er tull.

1. klassingene går ikke glipp av så mye om de er borte noen dager.

Nei, men han hadde gått glipp av en ny bokstav og et nytt tall om jeg ikke hadde spurt læreren hva de skulle ha om i forrige uke. Han hadde jo selvfølgelig greid å ta det igjen, men han var jo ikke syk heller, så vi trengte noe å finne på mens hans var hjemme med vannkopper.

Dessuten synes han leksene er morsomme. (Heldigvis, så lenge det varer.....)

Gjest Elextra

Jeg synes det er fint at lærere ikke forutsetter at man får gjort hjemmearbeid når man er syk. Læreren kan tross alt ikke forutsette at barnet er friskt nok til å gjøre hjemmearbeid.

Men han kunne kanskje formulert seg annerledes, sagt noe om hva han kunne gjøre om han var i form til det.

Læreren ga dere arbeidsplanen for at du skulle se hva de hadde gjennomgått, f.eks. hvilken bokstav han hadde gått glipp av, og overlot vel egentlig til deg å avgjøre hvorvidt han skullee gjøre leksa eller ikke, ved å skrive at det ikke var nødvendig.

Det synes jeg var en helt grei måte å gjøre det på.

Vannkopper er ikke den verste sykdommen man kan ha, det går fint an å sysle litt med noe mens man har den. Men generelt bør ikke lærere forutsette at man alltid klarer å holde følge, heller ikke å ta igjen _alt_ de andre har gjort med én gang man kommer på skolen igjen.

Gjest Vannkopper

Jeg synes det er fint at lærere ikke forutsetter at man får gjort hjemmearbeid når man er syk. Læreren kan tross alt ikke forutsette at barnet er friskt nok til å gjøre hjemmearbeid.

Men han kunne kanskje formulert seg annerledes, sagt noe om hva han kunne gjøre om han var i form til det.

Nei, det er snakk om en 14-dagers plan, som min sønn altså har 1 uke igjen av nå, så han rekker da utmerket godt å gjøre hjemmeoppgavene nå selv om han var syk i forrige uke.

Det var derfor jeg syntes det var rart at han skulle fritas.

Annonse

Gjest Vannkopper

Læreren ga dere arbeidsplanen for at du skulle se hva de hadde gjennomgått, f.eks. hvilken bokstav han hadde gått glipp av, og overlot vel egentlig til deg å avgjøre hvorvidt han skullee gjøre leksa eller ikke, ved å skrive at det ikke var nødvendig.

Det synes jeg var en helt grei måte å gjøre det på.

Vannkopper er ikke den verste sykdommen man kan ha, det går fint an å sysle litt med noe mens man har den. Men generelt bør ikke lærere forutsette at man alltid klarer å holde følge, heller ikke å ta igjen _alt_ de andre har gjort med én gang man kommer på skolen igjen.

Nei, men de har som sagt en 14-dager plan med hjemmearbeid, og sønnen min har 1 hel uke igjen på å gjøre dem hjemme nå etter at han er frisk.

Synest dette var helt greit av læreren jeg. Vanskelig å vite om ungen er i tipp-topp form igjen når han er tilbake på skolen eller om han trenger ettermiddag til hvile.

Ved å si at han ikke trengte å gjøre alt hjemmearbeid så ble det jo på en måte opp til deg å vurdere hva gutten kunne/burde gjøre. Er både lærer og mor og jeg ville helt klart gjort som deg, sørget for at gutten fikk gjort alt som stod der siden formen tross alt var ganske bra. Men samtidig er det veldig greitt å slippe å vurdere slikt som lærer...

Jeg er lærer i barneskolen, - og mor til en 1.klassing...

Jeg lurer på hva det er du henger deg opp i, altså!? Dette er akkurat slik som jeg ville gjort, det!;-)

Det er tross alt 1.klassinger det er snakk om!?

Når de begynner å bevege seg opp mot 5.-7.klasse stiller alt seg annerledes, det skal jeg love deg!;-)

Jeg er lærer i barneskolen, - og mor til en 1.klassing...

Jeg lurer på hva det er du henger deg opp i, altså!? Dette er akkurat slik som jeg ville gjort, det!;-)

Det er tross alt 1.klassinger det er snakk om!?

Når de begynner å bevege seg opp mot 5.-7.klasse stiller alt seg annerledes, det skal jeg love deg!;-)

For en av mine er det veldig viktig nøyaktig hva læreren sier. Altså har ikke læreren sagt at leksen skal leses tre ganger, er det umulig å få ungen til å gjøre det. Vi mente at 3 ganger var et minimum og ba læreren spesifisere dette. ;-)

Om dette barnet fikk tak i at læreren hadde sagt at h*n ikke behøvde å gjøre noe, ville det vært plent umulig å få det gjort.

Så i det tilfellet som er skissert her, ville jeg ikke ønsket at en slik melding kunne bli oppfattet av barnet. Jeg ville vel også synes det er naturlig at læreren sier at om barnet er i for dårlig form, behøver ikke leksene gjøres. Å bare si at det ikke er nødvendig å gjøre leksene, kan gi inntrykk av at lekser er vel uvesentlige. Både barn og foreldre kommer i mange ulike utgaver og hører på ulik måte.

Noe av det man lærer selv i første klasse bygger på hverandre. Slike ting bør man alltid ha en plan for hvordan et barn skal ta igjen. For noen barn er det enkelt å hente inn ting. For andre kan etterslep mye fortere skape problemer.

Hvis en hel ukes arbeid på skolen ikke spiller noen som helst rolle å gå glipp av, blir jeg ganske i stuss på verdien av det de holder på med i første klasse.

mvh

Annonse

For en av mine er det veldig viktig nøyaktig hva læreren sier. Altså har ikke læreren sagt at leksen skal leses tre ganger, er det umulig å få ungen til å gjøre det. Vi mente at 3 ganger var et minimum og ba læreren spesifisere dette. ;-)

Om dette barnet fikk tak i at læreren hadde sagt at h*n ikke behøvde å gjøre noe, ville det vært plent umulig å få det gjort.

Så i det tilfellet som er skissert her, ville jeg ikke ønsket at en slik melding kunne bli oppfattet av barnet. Jeg ville vel også synes det er naturlig at læreren sier at om barnet er i for dårlig form, behøver ikke leksene gjøres. Å bare si at det ikke er nødvendig å gjøre leksene, kan gi inntrykk av at lekser er vel uvesentlige. Både barn og foreldre kommer i mange ulike utgaver og hører på ulik måte.

Noe av det man lærer selv i første klasse bygger på hverandre. Slike ting bør man alltid ha en plan for hvordan et barn skal ta igjen. For noen barn er det enkelt å hente inn ting. For andre kan etterslep mye fortere skape problemer.

Hvis en hel ukes arbeid på skolen ikke spiller noen som helst rolle å gå glipp av, blir jeg ganske i stuss på verdien av det de holder på med i første klasse.

mvh

-men hvis læreren hadde sagt at eleven "ikke behøvde å gjøre noe", betydde det nok også det! Læreren vet jo hva eleven evt. strever med/er veldig flink til! Hvis denne eleven var veldig flink med tall, og klassa i denne perioden skulle jobbe med tall (mengder med 4, f.eks), og læreren visste at eleven mestret slike oppgaver, var det jo strengt tatt ikke nødvendig for denne eleven å gjøre oppgavene mens han var syk!?

Som pedagoger er det faktisk en del ting vi vet om ungene deres, som dere foreldre ikke sjøl vet!

Jeg tror læreren hadde såpass oversikt, vett i skallen og sympati for syke unger, at læreren mente at _dette_, det kan han/hun slippe å gjøre!Han/hun takler overgangen til 2.klasse, likevel.

-men hvis læreren hadde sagt at eleven "ikke behøvde å gjøre noe", betydde det nok også det! Læreren vet jo hva eleven evt. strever med/er veldig flink til! Hvis denne eleven var veldig flink med tall, og klassa i denne perioden skulle jobbe med tall (mengder med 4, f.eks), og læreren visste at eleven mestret slike oppgaver, var det jo strengt tatt ikke nødvendig for denne eleven å gjøre oppgavene mens han var syk!?

Som pedagoger er det faktisk en del ting vi vet om ungene deres, som dere foreldre ikke sjøl vet!

Jeg tror læreren hadde såpass oversikt, vett i skallen og sympati for syke unger, at læreren mente at _dette_, det kan han/hun slippe å gjøre!Han/hun takler overgangen til 2.klasse, likevel.

Nå vet vi foreldre en del ting om barna våre som lærerne ikke vet om vi ikke forteller dem det. Eller om de ikke har evnen til å lytte til foreldre. Læreren har slettes ikke full oversikt.

Selv følger jeg nøye med på ungenes skole- og leksearbeid. Sitter med dem og vet derfor hvordan de jobber og hvordan de ligger an. Det gir meg unik spisskompetanse på mine barn, som læreren som skal følge med på mange andre barn selvsagt ikke har mulighet til å få.

Heldigvis har barna lærere som vi har en god dialog med, der nyttig informasjon flyter fritt begge veier.

Som prinsipp synes jeg man skal lage minst mulig unntak og fritak for barn, også når de er syke. Man skal selvsagt ikke stille urimelige krav, men å lære dem opp til unnskyldninger for en hver andledning er jeg imot.

Det er en god arbeidsvane å gjøre så mye du kan, også når du er syk.

mvh

Gjest Vannkopper

For en av mine er det veldig viktig nøyaktig hva læreren sier. Altså har ikke læreren sagt at leksen skal leses tre ganger, er det umulig å få ungen til å gjøre det. Vi mente at 3 ganger var et minimum og ba læreren spesifisere dette. ;-)

Om dette barnet fikk tak i at læreren hadde sagt at h*n ikke behøvde å gjøre noe, ville det vært plent umulig å få det gjort.

Så i det tilfellet som er skissert her, ville jeg ikke ønsket at en slik melding kunne bli oppfattet av barnet. Jeg ville vel også synes det er naturlig at læreren sier at om barnet er i for dårlig form, behøver ikke leksene gjøres. Å bare si at det ikke er nødvendig å gjøre leksene, kan gi inntrykk av at lekser er vel uvesentlige. Både barn og foreldre kommer i mange ulike utgaver og hører på ulik måte.

Noe av det man lærer selv i første klasse bygger på hverandre. Slike ting bør man alltid ha en plan for hvordan et barn skal ta igjen. For noen barn er det enkelt å hente inn ting. For andre kan etterslep mye fortere skape problemer.

Hvis en hel ukes arbeid på skolen ikke spiller noen som helst rolle å gå glipp av, blir jeg ganske i stuss på verdien av det de holder på med i første klasse.

mvh

Takk, det var akkurat sånn jeg tenkte, men det var nok ikke sånn ment fra læreren sin side.

Hun ville nok bare det beste og ikke legge noe press på barnet.

Gjest Vannkopper

Nå vet vi foreldre en del ting om barna våre som lærerne ikke vet om vi ikke forteller dem det. Eller om de ikke har evnen til å lytte til foreldre. Læreren har slettes ikke full oversikt.

Selv følger jeg nøye med på ungenes skole- og leksearbeid. Sitter med dem og vet derfor hvordan de jobber og hvordan de ligger an. Det gir meg unik spisskompetanse på mine barn, som læreren som skal følge med på mange andre barn selvsagt ikke har mulighet til å få.

Heldigvis har barna lærere som vi har en god dialog med, der nyttig informasjon flyter fritt begge veier.

Som prinsipp synes jeg man skal lage minst mulig unntak og fritak for barn, også når de er syke. Man skal selvsagt ikke stille urimelige krav, men å lære dem opp til unnskyldninger for en hver andledning er jeg imot.

Det er en god arbeidsvane å gjøre så mye du kan, også når du er syk.

mvh

Ja, enig, og her var det altså snakk om en 14-dagers arbeidsplan som barnet mitt hadde en hel uke igjen på å rekke å gjøre etter at h*n var frisk igjen (det tar ca. 20 minutter å gjøre alt, så så lite er det snakk om).

Men som sagt, så mente læreren sikkert bare godt.

Nå vet vi foreldre en del ting om barna våre som lærerne ikke vet om vi ikke forteller dem det. Eller om de ikke har evnen til å lytte til foreldre. Læreren har slettes ikke full oversikt.

Selv følger jeg nøye med på ungenes skole- og leksearbeid. Sitter med dem og vet derfor hvordan de jobber og hvordan de ligger an. Det gir meg unik spisskompetanse på mine barn, som læreren som skal følge med på mange andre barn selvsagt ikke har mulighet til å få.

Heldigvis har barna lærere som vi har en god dialog med, der nyttig informasjon flyter fritt begge veier.

Som prinsipp synes jeg man skal lage minst mulig unntak og fritak for barn, også når de er syke. Man skal selvsagt ikke stille urimelige krav, men å lære dem opp til unnskyldninger for en hver andledning er jeg imot.

Det er en god arbeidsvane å gjøre så mye du kan, også når du er syk.

mvh

Jeg er enig i alt du skriver, -men likevel: Det er vel læreren som i det lange løp har oversikten over hva som er "pensum" på det enkelte klassetrinn!? Foreldrene får utlevert halvårsplaner, og titter man litt på dem, ser man jo at det brukes GOD tid på hvert enkelt tema. Uteleiken/fysak osv. tar såpass mye tid av timeplanen, at f.eks. å jobbe med mengder går igjen i flere uker.

Hvis en elev da har vært syk i en skoleuke, og det fortsatt er 1 uke igjen med jobbing med det samme temaet, ser jeg ingen grunn til å "pese" den eleven til å gjøre lekser for den uka han var borte!

Men dette gjelder altså i de minste klassene! Når de begynner å komme opp i "storskolen" (5.-7.klasse), forventer vi at de elevene som har vært syke over noe lengre tid (2-3 dager) gjør DE SAMME LEKSENE som alle de andre!(Hvis de da ikke har vært innlagt på sykehus e.l.)

At ungene arbeider inn gode arbeidsvaner ved å gjøre lekser hver dag, er jeg helt enig i. Det legger grunnlaget for gode rutiner "høyere" opp i systemet. JEg sitter også ved sdien av sønnen min hver dag og gjør lekser. Han vil gjerne gjøre alt på en gang, men det får han ikke lov til!

Og nå spør jeg deg; Hvorfor får han ikke lov til å gjøre alt på en gang, tror du!?

Jeg er enig i alt du skriver, -men likevel: Det er vel læreren som i det lange løp har oversikten over hva som er "pensum" på det enkelte klassetrinn!? Foreldrene får utlevert halvårsplaner, og titter man litt på dem, ser man jo at det brukes GOD tid på hvert enkelt tema. Uteleiken/fysak osv. tar såpass mye tid av timeplanen, at f.eks. å jobbe med mengder går igjen i flere uker.

Hvis en elev da har vært syk i en skoleuke, og det fortsatt er 1 uke igjen med jobbing med det samme temaet, ser jeg ingen grunn til å "pese" den eleven til å gjøre lekser for den uka han var borte!

Men dette gjelder altså i de minste klassene! Når de begynner å komme opp i "storskolen" (5.-7.klasse), forventer vi at de elevene som har vært syke over noe lengre tid (2-3 dager) gjør DE SAMME LEKSENE som alle de andre!(Hvis de da ikke har vært innlagt på sykehus e.l.)

At ungene arbeider inn gode arbeidsvaner ved å gjøre lekser hver dag, er jeg helt enig i. Det legger grunnlaget for gode rutiner "høyere" opp i systemet. JEg sitter også ved sdien av sønnen min hver dag og gjør lekser. Han vil gjerne gjøre alt på en gang, men det får han ikke lov til!

Og nå spør jeg deg; Hvorfor får han ikke lov til å gjøre alt på en gang, tror du!?

Læreren bør så absolutt ha best oversikt over pensum og framdrift. Om det ikke er slik har du enten usedvanlig engasjerte foreldre, eller en usedvanlig sløv lærer.

Jeg tillater meg faktisk å vurdere hvordan undervisningsmetoder, lærebøker og leksearbeid fungerer for mine barn og komme med forslag til endringer der jeg anser dette som nyttig og realistisk gjennomførbart.

Jeg har best oversikt over mine barns behov hva arbeidsvaner og unnfallenheter angår. Mine hadde fått lov å gjøre alle leksene i en jafs, fordi her er problemet uuuuuuutesttelse. ;-) Vi har også noen dager med mye program og da kan det være greit å ha leksene unnagjort dagen før.

Du kan jo ha flere grunner til å ikke la dine gjøre alt i en jafs. Både at de ikke skal føle seg ferdig med stoffet når det blir undervist. og å unngå slurv og overfladisk jobbing.

Utfordringen med leksearbeidet tiltar forresten betraktelig fra første til andre klasse.

mvh

Læreren bør så absolutt ha best oversikt over pensum og framdrift. Om det ikke er slik har du enten usedvanlig engasjerte foreldre, eller en usedvanlig sløv lærer.

Jeg tillater meg faktisk å vurdere hvordan undervisningsmetoder, lærebøker og leksearbeid fungerer for mine barn og komme med forslag til endringer der jeg anser dette som nyttig og realistisk gjennomførbart.

Jeg har best oversikt over mine barns behov hva arbeidsvaner og unnfallenheter angår. Mine hadde fått lov å gjøre alle leksene i en jafs, fordi her er problemet uuuuuuutesttelse. ;-) Vi har også noen dager med mye program og da kan det være greit å ha leksene unnagjort dagen før.

Du kan jo ha flere grunner til å ikke la dine gjøre alt i en jafs. Både at de ikke skal føle seg ferdig med stoffet når det blir undervist. og å unngå slurv og overfladisk jobbing.

Utfordringen med leksearbeidet tiltar forresten betraktelig fra første til andre klasse.

mvh

Jeg synes guttungen min skal gjøre lekser fra dag til dag, for å "trene på" å gjøre nettopp det! Trene på å sette av tid til å gjøre det, o dermed blir det en vane å gjøre lekser hver dag.

Neste år (som du selv sier) blir det betraktelig mer lekser, og da er det fint å ha denne vanen med å gjøe litt hver dag.

Den andregrunnen er at jo oftere man trener på å skrive bokstaven A, jo flinkere blir man. Det hjelper ikke å skrive 50 Å'er på en dag, og mot slutten er man så drittlei, at alle Å'ene ser ut som en ruin...

Da er det bedre med 5 Å'er f ganger i uka!;-)

Et lite "in-put" av læring og kunnskap hver dag er myyyye bedre i det lange løp enn "skippertak" en gang i uka!

Men kjære vene! Du kjenner dine barn, sier du...Javel! Men jeg ser ekesmpler på skippertaks-unger og unger med jevnlig trening hver bidige dag....Og jeg er ikke i tvil om hvem som lærer BEST! Kanskje skippertaksungene lærer _mest_ i løpet av en uke, men henger det i!? Hjelper det i det lange løp!? Til neste år, f.eks. når de skal begynne med påbygning!? Neppe....:-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...