Gjest moralen er lav gitt Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Sitat fra en advokat: "Mange arbeidstakere tar seg til rette og leverer egenmeldinger i hopetall. Med ”egenmelding” menes det at arbeidstaker melder fra til arbeidsgiver om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge frem legeerklæring. Hva kan arbeidsgiver gjøre når en arbeidstaker tar seg til rette på denne måten? Egenmeldingen gjelder kun for 3 kalenderdager Arbeidsgiver må for det første merke seg at om arbeidsuførheten varer ut over de tre kalenderdagene egenmelding er nyttet, kan arbeidsgiver kreve legeerklæring. Dersom dette ikke fremskaffes mister arbeidstakeren retten til sykepenger også for egenmeldingsperioden. Når loven sier ”kalenderdager” tilsier dette at dersom arbeidstaker er fraværende på en fredag, så slipper han ikke unna med en egenmelding når han ikke kommer tilbake før på tirsdag. Det gjelder unntak fra kravet om sykemelding 4. dag dersom arbeidstaker har vært forhindret fra å oppsøke lege. Arbeidsgiver kan kreve at muntlig egenmelding skal bekreftes skriftlig. Tap av rett til å nytte egenmelding I de tilfeller arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet 4 ganger på 12 måneder uten å legge frem sykemelding, kan arbeidsgiver aksjonere. Folketrygdloven (§ 8-27) gir da arbeidsgiver anledning til å bestemme at arbeidstaker skal tape retten til sykepenger. Det er viktig å merke seg at egenmeldingsfravær som fortsetter med en legeerklæring ikke regnes med. Det samme gjelder uten krav om 4 fravær dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at et fravær ikke skyldes sykdom. I disse tilfellene bør arbeidsgiver ha bevis for at dett er tilfelle. Arbeidsgiver må være klar over at arbeidstaker ikke automatisk taper retten til egenmelding etter 4 fravær uten sykemelding eller etter å ha blitt oppdaget i å benytte egenmelding selv om man ikke har vært syk. Loven krever at arbeidstaker må få mulighet til å uttale seg før beslutningen fattes. Det vil for arbeidsgiver være en fordel å skrive et referat fra et slikt møte og få arbeidstaker til å signere dette. 6 måneder etter at beslutningen om tap av retten til å nytte egenmelding er fattet skal saken vurderes på ny. Arbeidstaker har etter disse 6 månedene ikke noen automatisk rett på å få tilbake retten. Oppsigelse Avslutningsvis nevnes at fravær uten sykemelding i de tilfeller arbeidstaker ikke er berettiget til å benytte egenmelding, kan være oppsigelsesgrunn. I ethvert tilfelle har ikke arbeidstaker krav på sykepenger fra arbeidsgiveren disse fraværsdagene. " En gang i tida jobbet jeg bl a med lønn som assistent, og halvparten av telefonene jeg fikk internt dreide seg om å oppgi hvor mange sykedager folk hadde "til gode", og de ville "bruke opp alle". De turde ikke spørre sjefen, men smisket med meg. De visste altså at de skulle være syke. 0 Siter
fresja Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Det er ikke sikkert dine arbeidskolleger ønsket å late som om de var syke for å "bruke opp" dagene. Kanskje de bare ønsket å være føre var, slik at de visste at de måtte konntakte lege neste gang de ble syke. Selv er minimalt syk. Dessverre hopet sykefraværene seg opp et år. Jeg skrev en erklæring mer enn jeg hadde lov til. Det førte til at keg ble trukket for den dagen (kunne ikke få sykemelding etter at jeg var frisk), og jeg fikk karantene på 6 måneder. Den karantenetiden kjendte jeg ikke til, selv om det hadde vært praktisert av bedriften "i alle år". Syntes bedriftens lønningskontor burde opplyst oss om det. De siste årene har vi heldigvis vært med i den nye ordningen med utvidet rett til egenerklæring. men jeg har bare et par 1-dagers fravær... 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 "Det samme gjelder uten krav om 4 fravær dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at et fravær ikke skyldes sykdom. I disse tilfellene bør arbeidsgiver ha bevis for at dett er tilfelle. Avslutningsvis nevnes at fravær uten sykemelding i de tilfeller arbeidstaker ikke er berettiget til å benytte egenmelding, kan være oppsigelsesgrunn. I ethvert tilfelle har ikke arbeidstaker krav på sykepenger fra arbeidsgiveren disse fraværsdagene. " Arbeidsmiljøloven og trygdeloven er motstridene på dette punktet. Som arbeidsgiver har du ikke lov til å nekte arbeidstaker noe som helst. Jeg tok en ansatt på fersken i dette to ganger på like mange måneder (i prøvetiden) og er likevel stevnet for retten for usakelig oppsigelse nå. Det var andre faktorer som spilte inn også, dette var ikke eneste grunn, men det ikke lovmessig grunn til oppsigelse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.