indiamica Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 I høst da jeg la papir på min sønns skolebøker, kom jeg over et stykke om ordentlige foreldre. Jeg skrev om det her, og ble spurt etter navnet på boka. Nå hadde han boka med heim, og den heter Broene 5, utgitt av universitetsforlaget og er KRL- boka. På s. 163 står det: " Siri er adoptert. Hun vet ikke hvem som er den ordntlige moren og faren hennes. Siri lurer ofte på det og håper hun en gang får vite svaret." Overskrifta på stykket er: "Hvilke røtter har jeg?" Jeg syns begrepet ordentlige foreldre bygger opp om det andre barn spurte om (da han var mye yngre enn nå): Hvem er de ordentlige foreldrene dine?. Vår sønn lurte på det og vi rådet han å svare : mamma og pappa. Det er jo de jeg bor hos.Men jeg er født av ei annen dame så jeg har i grunnen to mammaer. Når de nå kommer til dette kapitellet bør vi vel ta en ny prat om hva slags svar han ønsker å gi selv nå som han er så stor (10 år). 0 Siter
Gjest chinamom Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Dette syntes jeg er for dårlig av en skolebok i dag. Jeg ville tatt det opp med foreningene og forlaget - det finnes jo bl.a. en ordliste over anbefalte uttrykk for dette. Uttrykket "ordentlige" foreldre er jo forferdelig - og gir jo det inntrykket at de som har adoptert ikke er det. Et barn kan komme til å si slikt, men vi bør forvente at lærebøkene bruker bedre uttrykk. Ellers er vel svaret du hjelper han med greitt. Lykke til! 0 Siter
KaVa Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Det var da usedvanlig klosset framstilling i en skolebok! Ville gitt tilbakemelding til forlaget, jeg! 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg syns faktisk vi bør sende en mail til damm og gjøre dem oppmerksom på at vi som adoptivforeldre faktisk er barnas ordentlige foreldre. Kanskje kan ordlyden endres i fremtidige bøker. Vet ikke om linken fungerer, men prøver. http://www.damm.no/kundeservice/kontakt_oss 0 Siter
Kattapi Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg ringte forlaget, jeg. Fikk snakke med redaktøren for bokverket som lovet at de ville endre dette ved senere revisjon. Jeg vil ikke at mine barn skal få høre på skolen at vi ikke er de ordentlige foreldrene deres! 0 Siter
tenyrg Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg synes også damm må få en tilbakemelding om dette! Den klossete framstillingen er jo i beste fall være et tegn på hastverksarbeid. Jenta vår på 9 år er veldig opptatt av dette temaet om dagen. En litt eldre jenta hadde spurt henne om hvor hun egentlig kunne tenke seg å bo og jenta vår svarte: "Jeg har lyst til å bo hos mamman min i Etiopia og hos mamman min her, men det er tryggest å bo her!" 0 Siter
Wibecke Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg ringte forlaget, jeg. Fikk snakke med redaktøren for bokverket som lovet at de ville endre dette ved senere revisjon. Jeg vil ikke at mine barn skal få høre på skolen at vi ikke er de ordentlige foreldrene deres! WAY TO GO Kattapi:-) Kjempe bra...... vi jobber nemlig med "uttrykkene" nå. Det er ikke så lett og forstå for et lite barn :-( Blir fort mange begret og forholde seg til. Tusen takk!!! 0 Siter
Shalom1365380735 Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg syns faktisk vi bør sende en mail til damm og gjøre dem oppmerksom på at vi som adoptivforeldre faktisk er barnas ordentlige foreldre. Kanskje kan ordlyden endres i fremtidige bøker. Vet ikke om linken fungerer, men prøver. http://www.damm.no/kundeservice/kontakt_oss Takk for mailadressa, jeg har nettopp sendt denne mailen til Damm. "Ber instendig om at dere fjerner / skriver om uttrykket "ordentlige foreldre" i boken Broene 5, utgitt av universitetsforlaget. På s. 163 står det: " Siri er adoptert. Hun vet ikke hvem som er den ordntlige moren og faren hennes. Siri lurer ofte på det og håper hun en gang får vite svaret." Overskrifta på stykket er: "Hvilke røtter har jeg?" Dette kan da ikke være forlaget / forfatter verdig ! Ta kontakt med en av adopsjonsforeningne og spør etter betre måter å uttrykke det på. med hilsen adoptivmamma og "ordentlig mor" : ) 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Takk for mailadressa, jeg har nettopp sendt denne mailen til Damm. "Ber instendig om at dere fjerner / skriver om uttrykket "ordentlige foreldre" i boken Broene 5, utgitt av universitetsforlaget. På s. 163 står det: " Siri er adoptert. Hun vet ikke hvem som er den ordntlige moren og faren hennes. Siri lurer ofte på det og håper hun en gang får vite svaret." Overskrifta på stykket er: "Hvilke røtter har jeg?" Dette kan da ikke være forlaget / forfatter verdig ! Ta kontakt med en av adopsjonsforeningne og spør etter betre måter å uttrykke det på. med hilsen adoptivmamma og "ordentlig mor" : ) Jeg har også sendt en mail som lyder omtrent som din ) 0 Siter
Gjest Cebuline Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Jeg ringte forlaget, jeg. Fikk snakke med redaktøren for bokverket som lovet at de ville endre dette ved senere revisjon. Jeg vil ikke at mine barn skal få høre på skolen at vi ikke er de ordentlige foreldrene deres! Flott!!! Det er vi som må "oppdra" omverdenen på dette feltet. Jeg har snakket med foreldrene i barnehage og skole om hvordan jeg vil de skal forklare ungene sine (OM DE SPØR) om adopsjon.Ord som "ikke ordentlige foreldre" skal ikke brukes. Mange hadde aldri tenkt over det, men var hjertens enig. Dette utløste et ras av spørsmål omkring adopsjon. Mange vet INGENTING jo!! De tørr ikke spørre for de tror det er tabu. 0 Siter
Maggi Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Flott!!! Det er vi som må "oppdra" omverdenen på dette feltet. Jeg har snakket med foreldrene i barnehage og skole om hvordan jeg vil de skal forklare ungene sine (OM DE SPØR) om adopsjon.Ord som "ikke ordentlige foreldre" skal ikke brukes. Mange hadde aldri tenkt over det, men var hjertens enig. Dette utløste et ras av spørsmål omkring adopsjon. Mange vet INGENTING jo!! De tørr ikke spørre for de tror det er tabu. Mange tør ikke å spørre fordi det ofte oppleves som vanskelig å bli møtt med/få forståelsen av at ord og uttrykk blir feil. Det er sårbart, og en jungel av miner for en stakkars uinnvidd. Dette forumet illustrerer jo det når noen er uheldig å forville seg inn hit og si noe "feil". Dette er ikke vondt ment. Det kan virkelig slå begge veier, dette med kommunikasjon. Mvh 0 Siter
Gjest cebuline Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Mange tør ikke å spørre fordi det ofte oppleves som vanskelig å bli møtt med/få forståelsen av at ord og uttrykk blir feil. Det er sårbart, og en jungel av miner for en stakkars uinnvidd. Dette forumet illustrerer jo det når noen er uheldig å forville seg inn hit og si noe "feil". Dette er ikke vondt ment. Det kan virkelig slå begge veier, dette med kommunikasjon. Mvh Jeg skjønner godt hva du mener, jeg har jo også selv vært en uinnvidd en gang. Jeg visste lite om adopsjon og sa nok ting som ikke helt passet seg. Det er defor jeg mener at det er vår oppgave å fortelle omverdenen hva vi syns er greit og ikke greit. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.