Gå til innhold

Gravid og legekontroller/sjekker

Anbefalte innlegg

Gjest Takker for svar

Jeg trodde at når man var gravid, så kostet det ikke noe å gå til leger og blir fulgt opp etc.

Men jeg har allerede brukt over 1 000,-

Var på Ullevål for oppfølging i graviditeten pga en sykdom, samt jeg jeg fikk blødninger for noen dager siden, og ble henvist av legen min til ultralyd,

og alt dette kostet jo masse penger.

Er det sånn at kun fastlegen er gratis når man er gravid?

Jeg er superhappy for å være gravid - så jeg betaler for det jeg må - men det er jo ergelig å måtte betale dersom det egentlig skal være gratis?

Hva er andre sine erfaringer?

Får man et slags frikort/graviditetskort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204576-gravid-og-legekontrollersjekker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle kontroller hos fastlege og jordmor er gratis. Hvis du blir henvist til UL av fastlegen, så skal du heller ikke betale. Men, hvis du tar privat UL på eget initiativ uten henvisning, så må man betale.

Jeg har ikke betalt noe når jeg har vært gravid. Det var ikke noe frikort, refusjon i etterkant osv. Si fra neste gang du blir bedt om å betale!

Gjest Takker for svar

Alle kontroller hos fastlege og jordmor er gratis. Hvis du blir henvist til UL av fastlegen, så skal du heller ikke betale. Men, hvis du tar privat UL på eget initiativ uten henvisning, så må man betale.

Jeg har ikke betalt noe når jeg har vært gravid. Det var ikke noe frikort, refusjon i etterkant osv. Si fra neste gang du blir bedt om å betale!

Det er det som er så merkelig.

Jeg har blitt henvist til oppfølging på Ullevål og der koster det 375,- hver gang jeg prater med dem.

Enda jeg er der i fordi jeg er gravid!

Og ultralyden er jeg jo på fordi jeg er gravid, og fordi fastlegen min ikke har ultralyd.

Han har henvist meg begge gangene.

Der koster det 350 kr.

Det hjelper ikke at jeg sier at jeg er der fordi jeg er gravid - det er bare å betale...

Vet du hvor jeg kan henvende meg for å få svar?

Føler at det er så vanskelig å få riktig informajon

- det er liksom ingen som vil informere meg....bare ha betaling...

Jeg har blitt henvist til oppfølging på Ullevål og der koster det 375,- hver gang jeg prater med dem.

Og ultralyden er jeg jo på fordi jeg er gravid, og fordi fastlegen min ikke har ultralyd.

Der koster det 350 kr.

Det hjelper ikke at jeg sier at jeg er der fordi jeg er gravid - det er bare å betale...

Du skal ikke betale noe, det skal være gratis.

Der koster det 350 kr.

Hvis du var på Ullevål pga. en sykdom, ikke en svangerskapskontroll, så skal det ikke nødvendigvis være gratis. UL skal så vidt jeg forstår være gratis. Kanskje fastlegen kan svare deg hvis du spør.

Har du sagt fra at du er gravid når du har vært der? Til den som undersøker deg også, ikke bare til legesektretæren?

Det synes jeg var rart! Jeg ble henvist til UL på sykehuset pga en blødning og jeg betalte ingen ting. Men jeg så at det stod en pris (tror det var 265,-) hvis man feks bare skal ha en vanlig GU etter henvisning fra lege.

Da jeg var hos fastlegen pga blødningen betalte jeg heller ingen ting. Og selvsagt ikke på min første kontroll.

Så dette hørtes veldig merkelig ut! (Men som du sier, man betaler gladelig når man er gravid.)

Annonse

Gjest Takker for svar

Hvis du var på Ullevål pga. en sykdom, ikke en svangerskapskontroll, så skal det ikke nødvendigvis være gratis. UL skal så vidt jeg forstår være gratis. Kanskje fastlegen kan svare deg hvis du spør.

Har du sagt fra at du er gravid når du har vært der? Til den som undersøker deg også, ikke bare til legesektretæren?

Jeg går på Ullevål kun pga graviditeten.

Har en sykdom

som gjør at jeg må medisineres under eventuelle svangerskap

- og blir henvist av legen dit,

fordi han mener det er tryggest at jeg blir fulgt opp der.

Synes derfor det er merkelig at når jeg går dit

kun pga min graviditet

og fordi legen henviser meg - så må jeg betale 375,- per gang.

Jeg trenger ingen oppfølging når jeg ikke er gravid.

Jeg må også betale full pris hos gynekologen og full pris på ultralyd, og dette er IKKE private klinikker...

Hva gjør dere som får det gratis - eller hvor har dere henvendt dere?

Jeg sjekket med en på trygdekontoret,

som mente det burde være gratis

- men til og med hun var usikker på hva jeg skulle gjøre...

Alle de tusen kronene jeg bruker,

som andre gravide slipper å betale

- kan jeg jo heller bruke på baby-utstyr...

Gjest Takker for svar

Det synes jeg var rart! Jeg ble henvist til UL på sykehuset pga en blødning og jeg betalte ingen ting. Men jeg så at det stod en pris (tror det var 265,-) hvis man feks bare skal ha en vanlig GU etter henvisning fra lege.

Da jeg var hos fastlegen pga blødningen betalte jeg heller ingen ting. Og selvsagt ikke på min første kontroll.

Så dette hørtes veldig merkelig ut! (Men som du sier, man betaler gladelig når man er gravid.)

Jeg var også på GU pga blødning.

Blødde i 4 dager - så det er rart at de trygdereglene vi har, ikke gjelder for alle.

Synes at rett skal være rett - og ikke bare at noen skal få gratis...

Får dere noe skriv fra legen - eller får dere bare ingen regning?

Jeg går på Ullevål kun pga graviditeten.

Har en sykdom

som gjør at jeg må medisineres under eventuelle svangerskap

- og blir henvist av legen dit,

fordi han mener det er tryggest at jeg blir fulgt opp der.

Synes derfor det er merkelig at når jeg går dit

kun pga min graviditet

og fordi legen henviser meg - så må jeg betale 375,- per gang.

Jeg trenger ingen oppfølging når jeg ikke er gravid.

Jeg må også betale full pris hos gynekologen og full pris på ultralyd, og dette er IKKE private klinikker...

Hva gjør dere som får det gratis - eller hvor har dere henvendt dere?

Jeg sjekket med en på trygdekontoret,

som mente det burde være gratis

- men til og med hun var usikker på hva jeg skulle gjøre...

Alle de tusen kronene jeg bruker,

som andre gravide slipper å betale

- kan jeg jo heller bruke på baby-utstyr...

Si at du er gravid, og la vær å betale, kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...