Røde Sonja Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Heisann. Håper du har tid til å svare meg. For to mnd siden fikk jeg akutte smerter i nedre mage region. Smertene var som kramper.Forut dette hadde jeg hatt vondt ved trykk mot høyre side over hofte. På sykehus ble jeg undersøkt både her og der. Etter to dager gikk smertene over av seg selv. Til legene sin store forbauselse. Kikhulls operasjon ble avlyst. Ultralyd viste væske ansamling i livmor. Vi ble enige om at dette var en cyste som hadde punktert. I forrige uke skulle jeg endelig få sette inn spiral, etter ett års ventetid. Men jeg kunne ikke få spiral nei. På høyre eggstokk bodde der nemlig en takkete cyste på 7 cm. Over cysten ( livmorvegg? ) var der også slike hvite ( på skjermen var de iallefall hvite ) takker. Jeg ble sendt hjem med beskjed om at de ikke kunne sette inn spiral når der var slike cyster. Hva er denne cysten? Takkete og fæl. Skal jeg bare vente på å få vondt igjen? Kan ingenting gjøres? Kan jeg forvente å fortsette å få cyster og vondt resten av livet? Jeg antar det er samme eggstokken cystene kommer, siden mine to episoder er på høyre side. Min samboer er frustert, for sex gjør vondt for meg ( får vondt inni meg, som ved trykk på høyre side ) I tilleg blir jeg ikke våt, så vi har brukt glidekrem. Kan dette ha ett utspring i denne cysten? Jeg er også tørr og opplever svie nedentil. Jeg trodde det kanskje kunne være sopp, men tre soppkurer cannesten har ikke hatt noen effekt mot dette.Har også sjekket at det ikke er urinveis infeksjon. Mensturasjonen er regelmessig som en klokke, men den er brun og klumpete. Kan cysten også være skyld i dette? I tillegg er jeg utslitt hele tiden. Har ikke overskudd til noe, er bleik og ser direkte usunn ut. (Dette kan nok skyldes bekymring kanskje ). Har fått bart og skjegg, hår rundt brystvortene, hår fra navle og ned og ekstrem hårvekst rundt kjønnsorgan ( nedover lår osv )Kan dette også skyldes denne cysten? Er det noe jeg kan gjøre selv for å bli kvitt dette cyste styret, og unngå dem i fremtiden? Er 24 år. 60 kg og 173 cm. ( går vel greit innenfor normalen )Fikk ett barn ifjor. Kan du svare, blir jeg umåtelig takknemmlig. Mvh Røde sonja 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204609-cyster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Det som skjedde for to måneder siden kan stemme med at det var en cyste på eggstokken som sprakk. Det var rart det med at du ikke kunne få spiral. Det betyr ingenting at man har cyster for å få spiral. Mente legen det var muskelknute på livmoren? Da kan det i noen tilfeller være uheldig med spiral, men ikke alltid. Ble det tatt blodprøve av deg? Det er vanlig å måle et stoff i blodet CA 125 ved slike cyster. Det kan f.eks. være en endometriosecyste, en godartet blodcyste på eggstokken, den kan gi smerter, også ved samleie. Når man er redd for smerter ved sex, så blir man ikke våt. Ellers har det ikke sammenhang med cysten, og cysten vil heller ikke innvirke på menstruasjonsblodet. I og med at du har regelmessige blødninger, lyder det ikke som det er hormonforstyrrelser hos deg som er årsak til hårveksten, men det går an å sjekke din hormonproduksjon med en blodprøve. Jeg synes du skal få en ny sjekke, og du kan gjerne spørre din lege om det kan være endometriose. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204609-cyster/#findComment-1468142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.