Gå til innhold

Tannproblemer

Anbefalte innlegg

VestMann1365380919

Hei

Er en mann på 40 år som har store problemer med tennene.

Da jeg var 11-12 år begynte problemene, hull etter hull ble avdekket.

Skoletannlegen var en stor mann med store hender som ikke tok så mye hensyn til barna...skolens skrekk.

Fikk utviklet stor tannlegeskrekk som et resultat av dette, noe som selvfølgelig straffer seg ettersom årene går og tannlegebesøkene ikke blir så mange...nå er det selvfølgelig ikke bare skrekken for smerter som melder seg, men også det økonomiske med å gå til tannlege.

Har altid vært nøye med god munnhygiene, men dette alene har ikke vært godt nok.

Plagene har vært som følgende:

-mange hull

-blomberinger som faller ut

-hull som har fått utvikle seg under blomberingene

-rotfyllinger

-rotfylte tenner som knekker

Går nå hos en tannlege som er meget dyktig, hun er flink med bedøvelsen, informasjon, og hun har forsøkt å skaffe meg hjelp økonomisk via trygdekontoret, hvor en av begrunnelsene var at jeg gnisser tenner mye når jeg sover, noe hun mener er en stor årsak til mine tannproblemer.

Fikk desverre avslag på denne søknaden, pga at de mener at jeg ikke har besøkt tannlege ofte nok.

Har brukt en formue på tennene mine, men alikevel blir det bare værre og værre, ja faktisk så ille at jeg har problemer med å få tygget skikkelig når jeg spiser...og smilet mitt er ikke noe pent syn mer.

Sliter fælt med dette problemet nå, og har ikke økonomi til å få fikset på alt da dette koster forferdelig mye.

Vil gjerne ha tips om rettigheter jeg har innen det offentlige mht til disse problemene.

Med vennlig hilsen VestMann

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204665-tannproblemer/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg vil først gratulere deg hjertligst med at du har klart å overkomme din frykt, og oppsøkt tannlege! Meget bra!

Videre er trygdesystemet i Norge bygget opp slik at den orale del ikke anses som en del av det totale helsebilde. Dermed har du faktisk ikke så mange såkalte "rettigheter" når det gjelder stønad. Derimot har man "muligheter", som f.eks den søknaden din tannlege sendte inn. Når du har fått avslag på denne er det ikke mange "muligheter" igjen dessverre.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204665-tannproblemer/#findComment-1480464
Del på andre sider

Gjest rotfyldt.

Lever inn en søknad hos sosialkontoret - vært et forsøk iallefall.

Ellers burde du kanskje forsøke å få en psykolog/psykiater til å skrive en erklæring på din tannlegeskrekk, og ev. bruke denne som grunnlag i tillegg til tanngnissingen, slik at du har en grunn til å ikke ha gått så ofte.

Siste alternativ er at du tar opp lån for å få dekket tannbehandlingen din, og så betaler ned på dette senere.

I min familie har begge voksne hatt tannlegeskrekk, resultatet er en samlet regning på 45-50 000.

Har foreløpig ikke fått noen hjelp til å dekke dette, men siden den ene voksne er uten inntekt er håpet at dette skal dekkes av sosialkontoret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204665-tannproblemer/#findComment-1480487
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...