s-b-s Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 jeg møtte min mann for 2år siden og vi har nå forlovet oss og bor sammen.jeg er en utadvendt dame på 43 år med mange bekjentskaper og noen forhold bak meg.vi bodde 90mil fra hverandre når vi møttes på nett og kjærligheten blomstret.jeg valgte senere å flytte dit han kom fra.her føler jeg meg fanget på sett og vis,da jeg ikke har jobb og ingen som jeg kjenner,men kjærligheten blomstrer i tider og jeg elsker min mann.han er 51 år og har vært gift i over 20 år med 3 voksne sønner.da han ble skilt hadde han noen forhold før han traff meg.jeg har vært åpen om alt egentlig og nå føler jeg at det straffer seg det også.han blir mer og mer sykelig sjalu.drar vi hjem til min hjemby blir det krangling og uvennskap når vi går ut på byen.for der kommer det mange å tar rundt meg og klemmer i vennskapelige former og det tåles ikke.blir beskyldt for alt mulig og da er jeg horete og har lyst på andre menn.er vi i hans by der jeg ikke kjenner noen og kommer i snakk med el.ser på noen blir det ett helvete da og. har prøvd alt på å ikke provosere fram noe sjalusi,men når alkoholen går inn hos ham går vettet ut.blir da taushet i mange dager og en utblåsing ang.dette.han mener det er jeg som har feilen.han har innrømt at han har ett problem og vil gjerne ha hjelp før han mister meg.hvor kan man søke hjelp hen? dette sliter på oss begge for ellers er han verdens snilleste mann.kunne tenkt oss ett samlivskurs også men i utlandet slik at vi kan ta det som en ferie.har du noen forslag hva vi skal gjøre??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204673-sykelig-sjalusi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallow Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Dette må du gjøre noe med! Jeg er ikke sikker på hva som kan gjøres med en som er sykelig sjalu. Har aldri vært borti det problemet hverken hos meg selv eller min partner. Ta kontakt med familievernkontoret og få ordnet en samtale med en familierådgiver. Går ikke det så ta kontakt med din fastlege og spør han/hun om råd. Denne uken så jeg et innslag på TV2 (God morgen sendingen) om samlivskurs i Toscana (tror det var mandag). Det var visst lange ventelister for å komme med, men søk på TV 2's nettsider så kanskje du finner noe der. Ellers så har du Modum Bad. Der holdes det også samlivskurs. Sjekk siden http://www.modum-bad.no/. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204673-sykelig-sjalusi/#findComment-1466450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Hei! Han kan søke hjelp enten via fastlegen som henviser til en poliklinikk hos psykolog eller psykiater, eller ringe direkte til familiekontoret der dere bor. De har kompetente fagfolk for sjalusi. Eller ring til en privat praktiserende psykologlog eller psykiater. Det er gode behandlingsmuligheter for sykelig sjalusi. Men det forutsetter at den sjalu innser problemet og vil gjøre noe med det selv. Å skylde på andre gjør det bare verre. Hvis dere vil på samlivskurs i utlandet, har Nasjonalforeningen for Folkehelsen et tilbud i Toscana. Det er nettopp avsluttet et kurs nå, og blir holdt på nytt igjen i september 2006. Jeg oppfordrer partneren din å oppsøke hjelp snarest. For slik som du beskriver forholdene, kan du og dere ikke lenger ha det. Det er hans hovedansvar å ta kontakt for hjelp og behandling. Det du kan støtte med er å si klart fra når sjalusien er destruktiv og ødelegger, og ikke finne deg i det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204673-sykelig-sjalusi/#findComment-1467072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
karimarie1365380919 Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Jeg kan fortelle en lignende historie og har forsøkt rådgivning uten å komme noen vei med det. På en måte har jeg lært meg å leve med det. Min erfaring er at overdreven eller sykelig sjalusi ikke er en frittstående egenskap i et menneske, men er knyttet til personligheten. Når jeg leser om personlighetsforstyrrelser og bipolare lidelser, er denne typen sjalusi omfattet i disse beskrivelsene og synes nært knyttet til selvtilliten hos vedkommende. Jeg har funnet noen overlevelsesstrategier som jeg øver på: Problemet er ikke mitt. Problemet er inne i hans hode Sjalusien er knyttet til generelt dårlig humør/humørsvingning eller depresjon. Min reaksjon kan trigge eller hemme utbruddet. Dersom jeg kan forholde meg rolig eller likegyldig, går utbruddet fortere over. Det kan også virke som om det er spenningsutløsende for han at det blir en krangel. Og da blir det fort en dårlig vane. Derfor tror jeg at det å forholde seg rolig og ikke delta i oppløpet, kan være løsningen. Men det krever tid og tålmodighet. Jeg ønsker oss begge lykke til. Kjærligheten overvinner alt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204673-sykelig-sjalusi/#findComment-1467470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
s-b-s Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 Jeg kan fortelle en lignende historie og har forsøkt rådgivning uten å komme noen vei med det. På en måte har jeg lært meg å leve med det. Min erfaring er at overdreven eller sykelig sjalusi ikke er en frittstående egenskap i et menneske, men er knyttet til personligheten. Når jeg leser om personlighetsforstyrrelser og bipolare lidelser, er denne typen sjalusi omfattet i disse beskrivelsene og synes nært knyttet til selvtilliten hos vedkommende. Jeg har funnet noen overlevelsesstrategier som jeg øver på: Problemet er ikke mitt. Problemet er inne i hans hode Sjalusien er knyttet til generelt dårlig humør/humørsvingning eller depresjon. Min reaksjon kan trigge eller hemme utbruddet. Dersom jeg kan forholde meg rolig eller likegyldig, går utbruddet fortere over. Det kan også virke som om det er spenningsutløsende for han at det blir en krangel. Og da blir det fort en dårlig vane. Derfor tror jeg at det å forholde seg rolig og ikke delta i oppløpet, kan være løsningen. Men det krever tid og tålmodighet. Jeg ønsker oss begge lykke til. Kjærligheten overvinner alt! hei karimarie. jeg er nok uenig med dine synspunkter akkurat i dette tilfelle.han er ikke kranglete men det ser ut som om han slenger ut div.bemerkninger til meg som skal såre meg.det er jeg som blir sint og sur.(og selvsagt blir jeg det)han er en snill,omsorgsfull mann,men tror nok at han har blitt såret noen ganger,ang utroskap.selv om han sier han stoler på meg 100% så er det ord som ikke biter på meg.må se det først.skal nå på julebord snart med jobben hans.der det er ett manns dominert yrke.blir vel ett h...igjen.men jeg håper hver gang.sjalusi er en uting og den må leges selv om man må gå til div.instanser å få hjelp.man skal ikke tolerere slikt.da får de gå ensom gjennom livet sitt,synes jeg.han er innstilt på å prøve alt for å få bukt med dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204673-sykelig-sjalusi/#findComment-1467702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ulltull Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Det finnes bare en løsning på han der.Du kan ringe x-kona og høre hvordan han var,og viss problemet var det samme der,så vil jeg bare si: KOM DEG BORT SÅ FORT SOM BARE DET. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204673-sykelig-sjalusi/#findComment-1468381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.