Gå til innhold

Er mitt symfysemål for lavt, hva kan gjøres?

Anbefalte innlegg

Hei Togli!

Jeg bor ikke i Norge, så her er det ikke noe SF-graf eller helsekort. Alt av info for meg selv, skriver jeg selv ned i en bok! Og jeg må ALLTID spørre, ellers er det ingen info til meg! Vet du om et sted på nettet hvor jeg kan se en slik SF-graf?

Ser du har fått en fin link fra Åsemor :-)

Fortsetter under...

Hei!

Som Kizmiaz sier, er du innen normalområdet, og det er jo bra :-)

Dessuten: Symfysemålet behøver ikke å si så mye om størrelsen på barnet. Min første lå midt på linja, og skulle da (i følge jordmor) bli 3,5 kilo. Han var over fire kilo. Nr. 2 lå over det grønne feltet (over normalområdet) nesten hele veien, og jeg var bekymret for å få en kjempe av en baby :-) - han var under 3.5 kilo. Nr. 3 lå litt under streken, og var tyngre enn nr.1...

mvh

Gjest Gravid i uke 26

Hei!

Som Kizmiaz sier, er du innen normalområdet, og det er jo bra :-)

Dessuten: Symfysemålet behøver ikke å si så mye om størrelsen på barnet. Min første lå midt på linja, og skulle da (i følge jordmor) bli 3,5 kilo. Han var over fire kilo. Nr. 2 lå over det grønne feltet (over normalområdet) nesten hele veien, og jeg var bekymret for å få en kjempe av en baby :-) - han var under 3.5 kilo. Nr. 3 lå litt under streken, og var tyngre enn nr.1...

mvh

Takk for fint svar! Gjorde meg glad!

Gjest Gravid i uke 26

Åå, så du bor ikke i norge?

Men har du papirer på blodtype og sånn da? Det er jo endel informasjon fødeavdelingen bør ha når du kommer dit... blodtrykk, vekt, ødem, utslag på urin, leie på babyen, osv osv...

Hei Åsemor!

Tusen takk for svar! Ser ut til at jeg burde heller komme meg hjem til Norge fortest mulig!

Nei, jeg har ingen info fra legen eller jordmor. Jeg fikk bare et lite kort, der står det bare blodtype og termin dato. Ellers ingen ting.

Hva er ødem, hva er leie?? Bare tuller. Men de sjekker aldri ødem eller leie. Forhåpentligvis neste gang da! Dette har jeg vel allerede sagt, husker ikke. Men de sjekker jo blodtrykket, hjerterytmen (at den er der, ikke hvor mye i minuttet), SF, urin og vekt. MEN, hvis ikke JEG spør om tallene, så sier de ingen ting. De skriver ned i sin journal, og forteller meg at det er OK. På en måned hadde jeg gått opp 5 kg. da fikk jeg beskjed: OJ, du har gått opp litt i vekt, du får passe deg for sukkeret! Jeg måtte selvfølgelig spørre hvor mange kg. Samme opplegg er det med urinprøven. Den er alltid OK, ikke noe mere detaljer der heller. Jeg må mase mase for å få opplysningene.

Tusen takk for websiden vedr. helsekortet! Den skal jeg skrive ut, og bruke, og TA MED MEG til lege/jordmor, og fortelle at slik har vi det i Norge, og har de ikke noe lignende her!

Hadde det ikke vært for å at jeg har forbud med å fly nå, så hadde jeg reist rett hjem til trygge Norge! Har lavtliggende morkake, og de vil ikke at jeg setter meg på fly, siden faren for blødning er stor.

Tusen takk for hjelpen!

Hei Åsemor!

Tusen takk for svar! Ser ut til at jeg burde heller komme meg hjem til Norge fortest mulig!

Nei, jeg har ingen info fra legen eller jordmor. Jeg fikk bare et lite kort, der står det bare blodtype og termin dato. Ellers ingen ting.

Hva er ødem, hva er leie?? Bare tuller. Men de sjekker aldri ødem eller leie. Forhåpentligvis neste gang da! Dette har jeg vel allerede sagt, husker ikke. Men de sjekker jo blodtrykket, hjerterytmen (at den er der, ikke hvor mye i minuttet), SF, urin og vekt. MEN, hvis ikke JEG spør om tallene, så sier de ingen ting. De skriver ned i sin journal, og forteller meg at det er OK. På en måned hadde jeg gått opp 5 kg. da fikk jeg beskjed: OJ, du har gått opp litt i vekt, du får passe deg for sukkeret! Jeg måtte selvfølgelig spørre hvor mange kg. Samme opplegg er det med urinprøven. Den er alltid OK, ikke noe mere detaljer der heller. Jeg må mase mase for å få opplysningene.

Tusen takk for websiden vedr. helsekortet! Den skal jeg skrive ut, og bruke, og TA MED MEG til lege/jordmor, og fortelle at slik har vi det i Norge, og har de ikke noe lignende her!

Hadde det ikke vært for å at jeg har forbud med å fly nå, så hadde jeg reist rett hjem til trygge Norge! Har lavtliggende morkake, og de vil ikke at jeg setter meg på fly, siden faren for blødning er stor.

Tusen takk for hjelpen!

De sjekket ikke ødem eller leie hos meg heller så tidlig som uke 26.

Lykke til iallefall! Håper jammen det går bra resten av svangerskapet selv om du ikke bor i norge. :)

Gjest Gravid i uke 26

De sjekket ikke ødem eller leie hos meg heller så tidlig som uke 26.

Lykke til iallefall! Håper jammen det går bra resten av svangerskapet selv om du ikke bor i norge. :)

Tusen takk! Jeg håper også det går bra!

Annonse

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke uvanlig at man ligger relativt lavt i sf-mål. Hvis du ser på kurven på helsekortet ditt, vil du se at du ligger i nedre normalområde. Det varierer veldig fra kvinne til kvinne hvor store de blir, avhengig av hvordan de bærer barnet, etc. Dette betyr ikke nødvendigvis at barnet blir lite, men mest sannsynlig blir det ikke noe stort barn. Det viktigste når vi leser en slik kurve, er at sf-målet stiger i takt med det vi regner som normalt og at det ikke flater ut før mot slutten av svangerskapet.

At du drakk litt i begynnelsen av svangerskapet tror jeg ikke har noen innvirkning på dette. Jeg tror snarere at dette er den normale kurven for deg. Lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...