Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Planlegger svangerskap nr 2. Fødte for ca 1 1/2 år siden vårt første barn. Hadde en veldig lang åpningstid, men ble godt hjulpet i "midtpartiet" av fødselen med epidural. Barnet kom med hodet på snei, og ble stående og stange. Pressriene varte i 1 time og 20 min før barnet ble forløst med vakuum. Pressriene var lange og gode og jeg følte selv at jeg hadde brukbart med krefter. Barnets puls gikk ned - og det var pga faren for barnet at sugekoppen ble benyttet. Helt til dette synes jeg fødselen var en grei og fin opplevelse. Problemet var derimot at jeg under forløsningen fikk en totalruptur hvor også lukkemuskelen i endetarmen røk. Mistet i tillegg en del blod og hadde kun en blodprosent på 5,7 etterpå. Fikk kun 10 min med mann og barn før jeg ble sendt til operasjon - deretter noen timer på observasjon før jeg igjen fikk se barnet. Opplevde i grunnen dette som ganske traumatisk - en trist slutt...

Dette gjør jo selvsagt at jeg er litt ekstra engstelig for evt neste fødsel. Er det større sjanse for at dette kan skje igjen når det har hendt før? Kan det tyde på at bekkenet er trangt ettersom jeg hadde gode rier og likevel ikke fikk ut barnet selv? Er i grunnen ikke særlig lysten på keisersnitt, men er det dumdristig av meg å prøve igjen på en normal fødsel neste gang? Må jo innrømme at jeg ikke er HELT som før nedentil enda, og det skremmer meg litt om jeg skal bli enda mer ødelagt...

Håper du kan komme med noen synspunkter fra jordmødres ståsted i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20486-vanlig-f%C3%B8dsel-denne-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är inte ovanligt att första förlossningen tar lång tid och en epidural bedövning kan också bidra till att tiden förlängs. Att du upplevde den stora bristningen som negativt, har jag stor förståelse för. Att blöda mycket och skiljas från mann och barn efter 10 minuter, är inte vad man hade önskat sig.

Jag tror inte att du har ett för trångt bäcken, eftersom barnet kom ut till slut men med hjälp av vaccum. En vaccum kan medföra att man går sönder mera än vad du skulle ha gjort utan denna. Chansen att detta skulle upprepa sig vid din nästa förlossning är något ökad men absolut inte självklart. Angående din bristning, så beror det på om hur mycket av din ändtramsmuskel som gått sönder, vid val av förlossningssätt. Att du skulle bli ändå mera "ödelagd"(som du själv beskriver det), är minimal. Det är bara vid mycket svåra bristningar som ett kejsarsnitt kan rekomenderas. Jag tycker därför att du skall be och få prata med en gynekolog på förlossningsavdelningen om detta, när du blir gravid nästa gång. Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...