Gå til innhold

Hvorfor velger dere barnehage?


Gjest Hos oss bestemmer foreldrene

Anbefalte innlegg

Gjest hvorfor??? skjønner ingenting

Foreslår at du stiller f.eks. Persille det spørsmålet. (Jmf debatt om sent henting av barn i barnehage lengre ned her).

Hææ? Jeg spurte deg, kan da ikke spørre persille når hun ikke er på denne tråden?

Fortsetter under...

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mumitrollet

    5

  • PieLill

    4

  • Rhea Silvia

    2

  • egilsdatter

    2

Mest aktive i denne tråden

Først og fremst bruker vi barnehage fordi vi begge er i jobb. Synes dessuten det pedagogiske tilbudet er viktig for ungene.

Jobber for tiden noe redusert har likevel den minste i barnehagen når jeg har fri (ca 1 dag i uka). Da kan det godt bli en kort dag men jeg har mye annet jeg får "unna" da og da mener jeg h#n har det best der. Min elste er nå begynt på skolen. SFO er mer et passetilbud enn barnehagen så der reduserer jeg så mye som mulig i forhold til arbeidstiden.

Vi jobber, ungene trenger leikekamerater, og litt pedagogisk opplegg.

Jeg hadde blitt sprøyte gal av å gå hjemme med ungene, og ungene hadde blitt sprø av å gå hjemme med meg. Besteforeldrene jobber også fullt, så de er ikke noe alternativ...

Så for hele familiens økonomi og mentale helse, er vi glade for at det finnes barnehager.

Hææ? Jeg spurte deg, kan da ikke spørre persille når hun ikke er på denne tråden?

Beklager, var et uttrykk for et øyeblikks oppgitthet over enkelte førskolelæreres tro på egen fortreffelighet versus foreldrene. Ta en titt i tråden "Foreldre som henter barna for sent" (bla et par sider tilbake), se særlig innleggene under Persilles innlegg postet 3.11 kl 12.26.

Gjest M.Angelica

Beklager, var et uttrykk for et øyeblikks oppgitthet over enkelte førskolelæreres tro på egen fortreffelighet versus foreldrene. Ta en titt i tråden "Foreldre som henter barna for sent" (bla et par sider tilbake), se særlig innleggene under Persilles innlegg postet 3.11 kl 12.26.

Er du ute etter å ta folk eller? Begynner å ligne personhets dette

Annonse

Vi velger at tuppa skal ha dagmamma fra hun er 1 til ca 2,5 år. Så håper jeg på barnehageplass frem til skolestart.

Vi hadde muligens klart oss dersom jeg skulle vært hjemmeværende, men ingen av oss ønsker å senke levestandarden vår såpass. Så da blir det barnepass mens vi er på jobb. Tror vi skal få til at hun kun skal være der fra 7.45 til 15.15, noe som er forholdsvis kort i forhold til andre med lenger reisevei osv.

Kan jeg spørre om hvorfor?

Hei, ja, selvsagt:-)

Mulig jeg er etterpåklok her jeg sitter, i og med at barna våre på 4 og 2 år jo går i barnehagen. Jeg ville kanskje ikke visst hvor bra det var hvis jeg hadde valgt å ha dem hjemme?

Uansett, jeg ser hvor godt de trives der. Jeg liker at de har et fellesskap med mange andre barn. Vi bor i et område hvor det ikke er mange andre barn, iallfall er det få barn hjemme på dagtid. Det er få trygge utearealer rundt der vi bor, ungene kan ikke gå inn og ut av huset som de vil. De trenger lek og samhandling med andre barn, og aktiviteter og sysler som utfordrer dem.Men mest fellesskapet og leken med andre barn er vi opptatt av. Som hun i et innlegg lenger ned skriver, hun ser på barnehagen som nødvendig for barna i vårt samfunn, som en del av utdanningsystemet. Enig med henne i det.

Men jeg skulle gjerne ønsket å ha barna hjemme til de ble 2 år gamle. Jeg hadde bl.a. ønsket å amme dem mer enn bare det første året.Og det var umulig å få bhg-plass for ettåringene, så vesla gikk i familiebarnehage og guttungen gikk hos dagmamma ett år. Disse løsningene var fine for våre barn, skånsommere enn stor barnehage, men hadde vi hatt muligheten økonomisk ville vi hatt dem hjemme.

Jeg har selv vokst opp i en familie med hjemmearbeidende mamma, og jeg har stor respekt for foreldre som er hjemmearbeidende med barn.

Er du ute etter å ta folk eller? Begynner å ligne personhets dette

Ja vel?

Jeg henviste da bare til det som blir sagt om hvorfor barn "må" gå i barnehage.

Herregud, er dere virkelig _så_ hårsåre? Det er da jeg som har fått så hatten passer i den tråden? Da må jeg vel få lov til å svare for meg? Gidder uansett ikke å diskutere "personhets" med deg eller noen andre.

Jeg har tidligere jobbet i SFO som har hatt barn som svarer til min definisjon av overpedagogiserte barn.

Disse barna bar preg av at de fra de var små hadde gått i barnehager med ferdiglaget opplegg fra de kom til de gikk. Hver for seg var sikkert disse tingene supre. Men barna fikk aldri mulighet til å kjede seg lenge nok til å finne på noe selv.

Disse barna tok lite eget inisiativ til aktiviteter. De var generelt missfornøyde, kravstore og blasserte i forhold til de aktivitetene vi tilbød. Ikke så rart. De hadde jo gjort _alt_ i barnehagen minst 100 ganger før. De hadde en holdning av at det var personalets simple plikt å sørge for at de hadde det morro hele tiden. De kjeeeedet seg det meste av tiden og det var personalets skyld. De hadde ingen forståelse for at de heller kunne finne på noe selv når de ikke var fornøyde med de 10 tingene vi hadde foreslått.

Man kan godt ha et pedagogisk opplegg i skogen, eller hvor som helst. Men barn må få tid og ro til lek og annen aktivitet som de finner på selv, og som de gjør ene og alene fordi de har lyst til det, og ikke fordi det ligger et eller annet dypfundert pedagogisk prinsipp bak. Sannsynligvis vil de likevel slumpe til å lære noe, etter som barn lærer et eller annet av det meste de holder på med.

Barn må også kjenne at det finnes pedagogikkfrie soner sammen med de voksne. Der barn og voksne har det gøy og trivelig sammen uten at det finnes noen læremessig hake ved det hele. Barna må kjenne at de voksne er sammen med dem for å være sammen med dem og ikke bare for å lære dem noe eller korrigere dem.

For barn som kanskje tilbringer største delen av sin våkne tid i barnehagen, trenger de rikelig med tid og plass til det ikke pedagogiske der.

mvh

Nå er ikke pedagogikk ensbetydende med å aktivisere barn. Pedagogikk handler om måten vi behandler barn på, hva slags rollemodeller vi er, hva vi sier og gjør rundt barn, hvordan vi veileder de (eller ikke veileder, som er in nå og da...)... Pedagogikk er uendelig mye mer enn å male.

Gjest papirtiger

Kan du begrunne hvorfor alle må gå i barnehagen før skolestart.

Mener du at barn uten barnehage er dumme, klarer ikke tilpasse seg en gruppe?

Utviklingspsykologer er rimelig enige om at i dagens samfunn så er barnehage positivt for barns utvikling. Dette gjelder da spesielt sosial utvikling, ikke faglig.

Som en gruppe så får barn som ikke har gått på barnehage oftere problemer når de begynner i skolen, hvilket jo er logisk.. Skolesystemet med alle dets rutiner og sedvaner er helt nytt for disse barna.

Men for all del, det behøver slettes ikke å gjelde alle.

Først og fremst fordi ungene har det bedre på mange måter i barnehagen enn å surre hjemme rundt beina på mor.

For å si det sånn, man kan plukke ut de ungene som starter i skolen som aldri har vært i barnehage el.l. Det vises utrolig godt spesielt i sosiale sammenhenger med andre barn.

Pedagosgisk tilbud eller ei. Man kan lage det hjemme også, men jeg vil gjerne se den mor eller far som bruker all tid til barnefornuftige ting (lesing, synging, leking, utestunder, etc.) når hun er alene hjemme med barnet.

For min del handler det om barnets beste når jeg velger barnehage.

Annonse

Gjest kalendria

Vi må ha barnepass pga jobb. Men om jeg av en eller annen grunn skulle vært hjemme, hadde vi hatt barna i barnehage, men med kortere dager.

Finnes ikek barn hjemme om formiddagen her hvor vi bor, og ungene hadde absolutt ikke hatt godt av å være overlatt til meg hele dagen. Pedagogisk opplegg er jeg ikke veldig opptatt av, men lekekamerater er utrollig viktig, synes jeg.

Nå er ikke pedagogikk ensbetydende med å aktivisere barn. Pedagogikk handler om måten vi behandler barn på, hva slags rollemodeller vi er, hva vi sier og gjør rundt barn, hvordan vi veileder de (eller ikke veileder, som er in nå og da...)... Pedagogikk er uendelig mye mer enn å male.

Pedagogikk er vel til dels det den enkelt legger i det.

Iblant er det en forvanskning av det de fleste foreldre vet og gjør uten å lage større vesen ut av det.

;-)

I mitt hode skiller jeg til dels på oppdragelse, pedagogikk og omsorg, selv om det er flytende grenser. Førskolelærere har vel en tendens til å definere nesten alt de gjør som pedagogisk.

Med overpedagogisk mener jeg at trangen til å maksimalt stimmulere, oppdra og undervise barna har tatt så overhånd at barna mangler privatliv og selvstyrt tid. De mangler også voksne som ser dem som noe mer enn et undervisnings- og forbedringsprosjekt. I denne pakken er det også ofte innebygget en lite hensiktsmessig konformitet og kollektivisme, samt en overdreven trang til orden og organisering, ikke bare av ting, men også av små mennesker.

Om du har et mer dekkende navn på begrepet hører/leser jeg gjerne det. Grunnen til at jeg kaller det overpedagogisk er at de jeg har truffet som er bitt av basillen også har vært ekstremt forelsket i begrepet pedagogikk. Og at straks noe ble definert som pedagogisk, så de ut til å miste noe av sin allminnelige sunne kritiske sans til det de holdt på med.

Denne uskikken er heldigvis noe man i dag må lete etter en stund for å oppdrive, mens man for 10-15 år siden ikke behøvde å gjøre så mye mer enn å åpne døren til 2-3 barnehager.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...