Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurer på om det er skadelig å drikke alkohol dagen før eller samme dag som eggløsning, når man prøver å bli gravid.

Kan det ha noen innvirkning på egg- og sædcellene?

Stemmer det at fosteret først tar næring fra moren etter 5 uker?

Bør man være totalt avholdene hele perioden man prøver å bli gravid? Eller kan man ta noen glass vin mellom mens og eggløsning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205007-alkohol-rundt-eggl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest massemamma

Man må helst være alkoholfri i to år før man i det hele tatt prøver å bli gravid.

Hvor i alle dager har du fått denne teorien fra???

Har aldri hørt noe liknende!

2 ÅR???

Tror neppe noen planlegger en graviditet så lenge.....

Hva med alle oss som har drukket alkohol helt frem til svangerskapet?

Hvilken virkning kan dette ha for oss, fosteret eller babyen i framtiden?

Vil gjerne høre mer om hvor du har fått tak i denne informasjonen...

Hvis du har funnet på det selv, synes jeg ikke det hører hjemme her på dol.

Hvor i alle dager har du fått denne teorien fra???

Har aldri hørt noe liknende!

2 ÅR???

Tror neppe noen planlegger en graviditet så lenge.....

Hva med alle oss som har drukket alkohol helt frem til svangerskapet?

Hvilken virkning kan dette ha for oss, fosteret eller babyen i framtiden?

Vil gjerne høre mer om hvor du har fått tak i denne informasjonen...

Hvis du har funnet på det selv, synes jeg ikke det hører hjemme her på dol.

Jeg tror nok det var ment som en fleip...

Annonse

• 2 uker senere...
Trine Endsjø, jordmor

Dette med alkohol og svangerskap og ikke minst spørsmålet om alkohol i perioden man prøver å bli gravid, er et ganske ømtåelig tema. Man vet at det er skadelig å drikke alkhol i svangerskapet, og man vet ikke hva som er minste mengde for det som kan være skadelig. Å drikke tidlig i svangerskapet kan være farlig på en annen måte enn senere i svangerskapet, men det er ikke ufarlig eller greit å drikke i perioden fra befruktning til man vet at man er gravid. Likevel er det mange som uforvarende drikker i denne perioden, noe man bare må leve med siden ikke alle svangerskap er like godt planlagt. Det viktigste er at man ikke drikker fra den dagen man vet at man er gravid. Hvis du drikker litt vin i perioden mellom mens og eggløsning, kan jeg ikke tro at det gjør noen skade.

Selv om det tar flere uker før fosteret er festet til mor via navlestreng, blir fosteret påvirket av det mor inntar av både alkohol og medikamenter.

Siden det tok så lang tid før jeg fikk svart deg, skal du ikke betale for tjenesten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...