Gå til innhold

Vask av dusjvegg, fliser og fuger

Anbefalte innlegg

Hvordan vasker dere dette?

Dusjveggen ser nå ikke ut, og jeg greier ikke å vaske den ren. Hvordan skal jeg få den gullende ren og pen igjen?

Og silikonfugene i dusjen er blitt litt orange i farge, og trenger en skikkelig rens de også. Men jeg vet heller ikke hvordan disse skal behandles. Og hvordan rengjør dere fugene og silikonfugene ellers på badet? De samler jo enormt med støv, og de er vaskelig å vaske. Finnes det evt et middel spesielt egnet for fuger og silikon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205019-vask-av-dusjvegg-fliser-og-fuger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er skikkelig skittent bør du bruke salmiakk, bland salmiakk og vann i en spruteflaske, sprut på og la det virke noen minutter. Husk å ha god gjennomluftning mens du gjør det. Så bruker du en skuresvamp og vasker med. Skyll godt med varmt vann.

For å få fugene fin kan du kjøre det samme men bytte salmiakk med klorin, bare husk på at du ikke under noen omstendigheter må blande klorin og salmiakk.

Bruker du først salmiakk må du skylle veldig godt før du bruker klorin.

Du trenger i prinsippet et basisk vaskemiddel som løser fett og såpe. Og et surt for å fjerne kalkavleiringer. Dessverre.

Basisk først, det fjerner fett og søpe så det sure etterpå kan komme til. En kombinert sur og basisk fines ikke, da de reagerer med hverandre.

Fuger må frese ut og legges nye, også silokonfuger. Både fugemasse og silikon brytes ned og blir stygge.

Hvis det er skikkelig skittent bør du bruke salmiakk, bland salmiakk og vann i en spruteflaske, sprut på og la det virke noen minutter. Husk å ha god gjennomluftning mens du gjør det. Så bruker du en skuresvamp og vasker med. Skyll godt med varmt vann.

For å få fugene fin kan du kjøre det samme men bytte salmiakk med klorin, bare husk på at du ikke under noen omstendigheter må blande klorin og salmiakk.

Bruker du først salmiakk må du skylle veldig godt før du bruker klorin.

Enig. Men bruker du til slutt (etter å ha skylt) f eks eddik (syre) i rent vann, blir det skikkelig blankt. Syra fjerner de siste tynne kalkavleiringene som gjør det matt.

Vask er ikke så enkelt :-)

Enig. Men bruker du til slutt (etter å ha skylt) f eks eddik (syre) i rent vann, blir det skikkelig blankt. Syra fjerner de siste tynne kalkavleiringene som gjør det matt.

Vask er ikke så enkelt :-)

Takk for tipset, det skal jeg prøve på flisene på gulvet, det har en tendens til å bli litt hvitt i kroken på utsiden av kabinettet.

Takk for tipset, det skal jeg prøve på flisene på gulvet, det har en tendens til å bli litt hvitt i kroken på utsiden av kabinettet.

Du får midler i flisebutikker som er laget for det, men det er like greit med f eks eddik. Også sitrosaft funker, og det lukter godt også. :-)

Annonse

Gjest LucySky

Du får midler i flisebutikker som er laget for det, men det er like greit med f eks eddik. Også sitrosaft funker, og det lukter godt også. :-)

Fy søren, alle som har erta meg her i huset fordi jeg fremdeles bruker eddik i skyllevannet når jeg pusser vinduer!

Det keinstein sier, forklarer jo saken.

Fy søren, alle som har erta meg her i huset fordi jeg fremdeles bruker eddik i skyllevannet når jeg pusser vinduer!

Det keinstein sier, forklarer jo saken.

Så vidt jeg vet så har kalk stor "affinitet" til overflater, eller avleirer seg, så den henger fast og lar seg ikke fjerne så lett. Reagert med syre lar den seg skylle vekk.

Gjest LucySky

Så vidt jeg vet så har kalk stor "affinitet" til overflater, eller avleirer seg, så den henger fast og lar seg ikke fjerne så lett. Reagert med syre lar den seg skylle vekk.

Er det derfor cola (syre) er så lite bra for tenna?

*ser for meg kalken skylles ut*

Du trenger i prinsippet et basisk vaskemiddel som løser fett og såpe. Og et surt for å fjerne kalkavleiringer. Dessverre.

Basisk først, det fjerner fett og søpe så det sure etterpå kan komme til. En kombinert sur og basisk fines ikke, da de reagerer med hverandre.

Fuger må frese ut og legges nye, også silokonfuger. Både fugemasse og silikon brytes ned og blir stygge.

Mange fine ord her, men jeg trenger produktnavn!

Annonse

Jeg har ikke dusj (bortsett fra den i bdekaret), så jeg har ingen personlig erfaring. En venninne fikk nytt dusjanlegg for noen måneder siden. Hun sier at hun tørker av dusjveggen hver gang hun har dusjet.På den måten hindrer hun at det blir veldig skittent. Men da må du først få det gyllende rent....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...