Gå til innhold

Babyer ofres på likestillingens alter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kan ikke samfunnet bli bedre også for de minste? Det er da best å ikke bli brakt til institusjoner kl 08 om morgenen og bli hentet av en sliten og stresset forelder, og bare være ordentlig sammen i helgene.

Er det pga likestilling dette skjer? Eller er det velstandsutviklingen: kravene til materiell standard.

For en gangs skyld er Aust-Agder og Vest-Agder i teten. IKKE 'bakerst'. I forhold til hva som er best for barna våre. Kanskje synd ikke pappaer velger å være hjemme i like stor grad, men likevel..!

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1150414.ece

Fortsetter under...

Skrevet

Ofre babyer? Det er faktisk svært vanskelig å få "institusjonsplass" til en baby, i hvert fall hvis den bor sammen med både mor og far.

Det jobbes da ikke for lite deltid her i landet? Det er heldigvis heller ikke så uvanlig lenger at mor og far deler på denne deltiden. Og det vil bli mer og mer vanlig dersom inntektsforskjellen mellom mor og far reduseres - hvis begge har høy inntekt og høy skatt ved 100% stilling, er det en fordel om begge går litt ned i stillingsprosent.

Ikke framstill det som mishandling å komme i barnehagen kl. 8. Svært mange småbarn har da vært våkne i timevis allerede, og hatt en helt OK morgen. Kjører man en relativt tidlig døgnrytme, blir det også en god del ettermiddag for familien sammen.

50-tallet var faktisk ikke bare idyll, og de samfunnsforholdene som bidro til noen av de mest positive sidene ved den tiden, er forandret nå.

Skrevet

Ofre babyer? Det er faktisk svært vanskelig å få "institusjonsplass" til en baby, i hvert fall hvis den bor sammen med både mor og far.

Det jobbes da ikke for lite deltid her i landet? Det er heldigvis heller ikke så uvanlig lenger at mor og far deler på denne deltiden. Og det vil bli mer og mer vanlig dersom inntektsforskjellen mellom mor og far reduseres - hvis begge har høy inntekt og høy skatt ved 100% stilling, er det en fordel om begge går litt ned i stillingsprosent.

Ikke framstill det som mishandling å komme i barnehagen kl. 8. Svært mange småbarn har da vært våkne i timevis allerede, og hatt en helt OK morgen. Kjører man en relativt tidlig døgnrytme, blir det også en god del ettermiddag for familien sammen.

50-tallet var faktisk ikke bare idyll, og de samfunnsforholdene som bidro til noen av de mest positive sidene ved den tiden, er forandret nå.

Bare en kort kommentar: Her i Kristiansand har vi full barnehagedekning. Mange av barnehagene har ledige plasser, også for de med små barn. Så her er det ikke vanskelig å få barnehageplass.

Og jeg vil si at de linjene hun forskeren trekker, stemmer godt med det jeg selv opplever. Veldig mange her jobber deltid, og de fleste ser det på som positivt at barna går noen dager på barnehage og er noen dager hjemme.

Selv jobber jeg 60% mens barna (1,5 og 4 og 6) går 60% i barnehage (+ sfo to dager). Jeg kjenner faktisk få småbarnsmødre som jobber fullt.

Må legge til at i perioder har mannen min jobbet redusert og jeg jobbet fullt. For vår familie fungerer det optimalt med en deling av hjemmedager og barnehagedager.

Skrevet

Du traff sannelig godt med metaforen 'alter' i overskriften:

Som kjent er Agderfylkene og sørlandet Norges bibelbelte.

Skrevet

De felste kvinner velger yrker hvor de tjener mindre enn menn - derfor er det også mer naturlig for en familie at den som tjener minst er mer hjemme når barn er små. Så det er i stor grad snakk om en lønnskamp dette - har hørt flere menn som har sagt de ville vært hjemme om det var kona som tjente mest.

Skrevet

Du traff sannelig godt med metaforen 'alter' i overskriften:

Som kjent er Agderfylkene og sørlandet Norges bibelbelte.

*LOLLOL**

Annonse

Skrevet

De felste kvinner velger yrker hvor de tjener mindre enn menn - derfor er det også mer naturlig for en familie at den som tjener minst er mer hjemme når barn er små. Så det er i stor grad snakk om en lønnskamp dette - har hørt flere menn som har sagt de ville vært hjemme om det var kona som tjente mest.

Likestilling = lønnskamp er jeg for.

Men ikke likestilling = alle barn i barnehage 8 - 9 timer pr. dag!

Da går en god sak utover barna.

Skrevet

Likestilling = lønnskamp er jeg for.

Men ikke likestilling = alle barn i barnehage 8 - 9 timer pr. dag!

Da går en god sak utover barna.

Det er meget vanlig å ha barna i barnehage i 8 timer hver dag :)

Skrevet

Det er meget vanlig å ha barna i barnehage i 8 timer hver dag :)

Ja det vet jeg. Men særlig når de er små, synes jeg ikke det er bra! Selv om det er veldig vanlig.

Skrevet

Ja det vet jeg. Men særlig når de er små, synes jeg ikke det er bra! Selv om det er veldig vanlig.

De fleste har vel barselpermisjon....)

Skrevet

De fleste har vel barselpermisjon....)

Ja og den er lengre enn før heldigvis!

Men likevel, ettåringer 'på jobb' i 9 timer.....?!

Skrevet

Ja og den er lengre enn før heldigvis!

Men likevel, ettåringer 'på jobb' i 9 timer.....?!

Ja - det har jeg vært nødt til.....

Skrevet

Ja - det har jeg vært nødt til.....

Ja, det er det mange som er!

Så er det kanskje barnehagepersonalet som hører de første ordene..... osv..! Lærer dem å gå på potte. Osv.

Annonse

Skrevet

Hmmm....

Er det sånn at det er et valg vi tar?? Jeg vil tjene mye penger, hvilket yrke skal jeg velge da som er mannsdominert?

Jeg innbiller meg litt at menn fort tjener mer uansett, også i samme yrke ihvertfall i det private...?!

Skrevet

Hmmm....

Er det sånn at det er et valg vi tar?? Jeg vil tjene mye penger, hvilket yrke skal jeg velge da som er mannsdominert?

Jeg innbiller meg litt at menn fort tjener mer uansett, også i samme yrke ihvertfall i det private...?!

Jo, men forskjellene er MYE større mellom en manns- og en kvinnedominert bransje enn mellom to personer som begge har et "mannsyrke", men har forskjellig kjønn.

Bli noe innen teknikk - ingeniør, prosessoperatør eller i byggebransjen.

Skrevet

Hmmm....

Du kan bli lege, advokat, direktør, tannlege, arkitekt etc. etc.

Skrevet

Du kan bli lege, advokat, direktør, tannlege, arkitekt etc. etc.

Hva med de mennene som ikke tar syv års utdannelse, hvor jobber de og hvor tjener de pengene? Noen er i IT-bransjen det vet jeg.

Skrevet

Så er det kanskje barnehagepersonalet som hører de første ordene..... osv..! Lærer dem å gå på potte. Osv.

Så trivelig du er da.... prøver alt du kan å gi foreldre, nei ups, mødre dårlig samvittihet.

Skrevet

Det er jo selvfølgelig trist for foreldrene, men neppe særlig skadelig for barna.

Barn mellom 1 og 3 år sover gjerne en del på dagtid. Mine sov i hvertfall inntil 3 timer i løpet av den tiden de var hos dagmamma/barnehage. Da blir ikke dagen så lang som det kan virke.

Skrevet

Hva med de mennene som ikke tar syv års utdannelse, hvor jobber de og hvor tjener de pengene? Noen er i IT-bransjen det vet jeg.

Ja, hva med de?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...