Gå til innhold

Hvorfor?

skolelys

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Godt spørsmål du kom med der. Det er noe jeg har lurt på i det siste selv egentlig. I min situasjon, startet det med t jeg ble mobba av en gutt i klassen. Han pleide å si at jeg var feit, og slang masse dritt om meg til vennene mine. Det begynte med at jeg ikke orka å spise matpakka mi, for han var der og liksom "så" hva jeg spiste. Så slutta jeg å spise frokost, fordi jeg bare grua meg til å gå på skolen der jeg måtte møte han. TIlslutt tenkte jeg at hvis jeg sluttet og spise, og gikk ned nok, ville han like meg, og slutte å mobbe meg, og si at jeg var feit.

Så, sånn ble jeg anoretiker, og har levd i et helvete de siste fire årene.

Håper du ble noe klokere.

Klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære skolelys! De fleste som sliter med en spiseforstyrrelse stiller seg dette spørsmålet,slik også du gjør det. Det er ikke noe enkelt svar. Det vi alle vet er at vi mennesker er født med forskjellig sårbarhet og når disponerende faktorer er tilstede som personlighet (f.eks.ofte perfeksjonistisk, tvangspreget personlighet), genetiske faktorer, familieforhold ( som tap,misbruk,overgrep, konflikter osv) og ikke minst hvordan samhandlingen er/har vært mellom barn og foreldre, kultur (tynnhetsidealet, fokusering på kropp og utseende osv)kan en være i faresonen for å utvikle en spiseforstyrrelse. Her har jeg nevt noen faktorer som vi tenker oss er viktige for at en person er disponert for å kunne utvikle en spiseforsyrrelse. For at en likevel skal utvikle spiseforstyrrelser må det være en utløsende faktor som vi tenker oss mobbing, erting, alvorlige tap eller konflikter, skader, endrete livsvilkår som flytting, stifte familie, få barn, store prestasjonskrav osv. Som du skjønner er det en rekke faktorer som griper inn i hverandre/ er med på å påvirke et menneskes liv. Det er derfor en lang vei å gå når en starter opp en behandlingsprosess, prøve å finne en forklaring- hvis en ønsker det?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vil_itj_e_sei

Kjære skolelys! De fleste som sliter med en spiseforstyrrelse stiller seg dette spørsmålet,slik også du gjør det. Det er ikke noe enkelt svar. Det vi alle vet er at vi mennesker er født med forskjellig sårbarhet og når disponerende faktorer er tilstede som personlighet (f.eks.ofte perfeksjonistisk, tvangspreget personlighet), genetiske faktorer, familieforhold ( som tap,misbruk,overgrep, konflikter osv) og ikke minst hvordan samhandlingen er/har vært mellom barn og foreldre, kultur (tynnhetsidealet, fokusering på kropp og utseende osv)kan en være i faresonen for å utvikle en spiseforstyrrelse. Her har jeg nevt noen faktorer som vi tenker oss er viktige for at en person er disponert for å kunne utvikle en spiseforsyrrelse. For at en likevel skal utvikle spiseforstyrrelser må det være en utløsende faktor som vi tenker oss mobbing, erting, alvorlige tap eller konflikter, skader, endrete livsvilkår som flytting, stifte familie, få barn, store prestasjonskrav osv. Som du skjønner er det en rekke faktorer som griper inn i hverandre/ er med på å påvirke et menneskes liv. Det er derfor en lang vei å gå når en starter opp en behandlingsprosess, prøve å finne en forklaring- hvis en ønsker det?!

at ofte "perfeksjonistisk, tvangspreget personlighet" utvikler spiseforstyrrelser tror jeg bare gjelder flertallet i _behandling_ !

For jeg kjenner mange med spiseforstyrrelser, og bare en av dem passer inn i den beskrivelsen.

Og hun var jammen den med best behandlingstilbud også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...