Gå til innhold

Smertestillende midler-jordmor

Anbefalte innlegg

Gjest Fryktelig engstelig

Jeg har et nydelig barn på 2 år. Vi planla graviditeten, og jeg var hele tiden ivrig og lykkelig. Vi bor på et lite sted, og på sykehuset var det stort sett lystgass som ble brukt. Jeg fikk aldri hørt noe, av jordmor, om smertestillende midler, og dem bortsnakket alt, da jeg spurte. "Ingen trenger bedøvelse," sa jordmor. "Alle her får lystgass om de vil, og det er greit nok."

Jeg slo meg til ro med dette, for jeg var ikke redd noen fødsel. Jeg elsker barn, og skulle ha mange-mange.

Barnet ble født, stort og tungt, etter maaange timer. Alt jeg fikk var denne lystgassen, som jeg nesten synes gjorde vondt verre.

Barnet satt fast, og ble slitt livløs ut med sugekopp.

Hele episoden som skulle være såå fin, ble svart og mørk. Jeg var så skuffet for at en fødsel skulle være såå ufattelig vond og langvarig, og var bestemt på aldri ha flere barn.

I ettertid syns jeg synd på alle gravide, og kunne ikke forstå hvorfor de ville unna seg så vondt.

Akkurat to år er gått, og først nå har tanken på enda et barn så vidt meldt seg. Jeg ønsker enda et barn, men tør ikke bli gravid. Det gjorde så vondt sist!

Keisersnitt er uaktuelt.

Finnes det lettvindte og velbrukte midler jeg kan be om? "Epidural krever en godkjent lege, og det har vi sjelden til bruk her" sa jordmor den gangen jeg spurte...

Finnes der andre lette midler?

Jeg vil så gjerne bli mor igjen, men tør rett og slett ikke...

Kan du hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20536-smertestillende-midler-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest flytt til Oslo

Og så spør man seg hvorfor kvinnene flytter til byene, og ikke vil bo i distriktene?

Jeg kjenner flere jenter fra hjemtraktene mine, som har flyttet til familie eller venner i Oslo før termin, og født der. Nettop fordi de små sykehusene ikke har epidural osv som standard tilbud. Selvsagt kan ingen garantere smertefri fødsel, men sjansene til at du får den smertelindring og hjelp du trenger, er mye større ved de store sykehusene.

Lykke til, pass på at det du blir enig med lege/jordmor / sykehus om blir nedtegnet skriftlig, slik at du har kopi av dette med deg, hos mannen din, i journalen din osv.

Og meld heler flytting for noen måneder, og lei en hybel i byen, hvis ikke sykehuset ditt kan tilby deg anstendig behandling!

Åsa Prebensen, Jordmor

Det verkar som en litet sjukhus med lite tillbud till de födande kvinnorna. jag tycker att du skall ta reda på vilka smärtlindrings metoder de kan erbjuda de födande kvinnorna i dag. Kanske har de fått någon lege till sjukhuset som kan lägga en epiduralbedövning? På en del sjukhus kan man få PCB (paracervikal bedövning), petidin, PDB(bäckenbotten bedövning), akupunktur, varma bad osv. Ring till födeavdelningen och be att få prata med en (förhåppningsvis) trevlig och tillmötesgående jordmor eller doktor. Jag tycker inte att din förra förlossningsupplevelse skall skrämma dig till att inte föda mera barn. Det finns mycket som kan gjöras för att din nästa förlossning skall bli desto bättre och ge dig en positiv bild av att föda. Om inte ditt sjukhus kan erbjuda dig bra smärtlindring, som du antagligen behöver vid din nästa förlossning, tycker jag att du skall vända dig till ett större sjukhus, där det finns bättre resurser. En annan aspekt på det hela är, att du vid din nästa förlossning inte kommer att ligga såpass länge, då den som oftast går mycket fortare.

Det är bra att du har börjat att bearbeta dina tidigare upplevelser och ta tag i detta. Kankse du också skulle behöva att prata med en jordmor om denna? Jag önskar dig lycka till vidare!

Åsa Prebensen, Jordmor

Det verkar som en litet sjukhus med lite tillbud till de födande kvinnorna. jag tycker att du skall ta reda på vilka smärtlindrings metoder de kan erbjuda de födande kvinnorna i dag. Kanske har de fått någon lege till sjukhuset som kan lägga en epiduralbedövning? På en del sjukhus kan man få PCB (paracervikal bedövning), petidin, PDB(bäckenbotten bedövning), akupunktur, varma bad osv. Ring till födeavdelningen och be att få prata med en (förhåppningsvis) trevlig och tillmötesgående jordmor eller doktor. Jag tycker inte att din förra förlossningsupplevelse skall skrämma dig till att inte föda mera barn. Det finns mycket som kan gjöras för att din nästa förlossning skall bli desto bättre och ge dig en positiv bild av att föda. Om inte ditt sjukhus kan erbjuda dig bra smärtlindring, som du antagligen behöver vid din nästa förlossning, tycker jag att du skall vända dig till ett större sjukhus, där det finns bättre resurser. En annan aspekt på det hela är, att du vid din nästa förlossning inte kommer att ligga såpass länge, då den som oftast går mycket fortare.

Det är bra att du har börjat att bearbeta dina tidigare upplevelser och ta tag i detta. Kankse du också skulle behöva att prata med en jordmor om denna? Jag önskar dig lycka till vidare!

Gjest fryktelig engstelig

Og så spør man seg hvorfor kvinnene flytter til byene, og ikke vil bo i distriktene?

Jeg kjenner flere jenter fra hjemtraktene mine, som har flyttet til familie eller venner i Oslo før termin, og født der. Nettop fordi de små sykehusene ikke har epidural osv som standard tilbud. Selvsagt kan ingen garantere smertefri fødsel, men sjansene til at du får den smertelindring og hjelp du trenger, er mye større ved de store sykehusene.

Lykke til, pass på at det du blir enig med lege/jordmor / sykehus om blir nedtegnet skriftlig, slik at du har kopi av dette med deg, hos mannen din, i journalen din osv.

Og meld heler flytting for noen måneder, og lei en hybel i byen, hvis ikke sykehuset ditt kan tilby deg anstendig behandling!

Jeg kan da ikke flytte til Oslo heller da. Jeg har hus, hjem, mann og et barn, samt familie og venner, i ey bygd i nord.

Åsa Prebensen, Jordmor

Jeg kan da ikke flytte til Oslo heller da. Jeg har hus, hjem, mann og et barn, samt familie og venner, i ey bygd i nord.

Jag menade inte att du skulle föda i Oslo, utan utgick ifrån att du skulle ta det närmaste större sjukhuset. Eller kanske i en by där du har någon släkt eller vänner i, där du då evt kunde bo när det närmade sig termin. Din mann skulle då kanske kunna ta ut sin ferie runt termin. Jag förstår att detta inte verkar så lätt, men om du inte kan få den smärtlindring som du önskar på "ditt" sjukhus, så får du kanske se dig om efter andra alternativ. Det tycker jag hörs bättre ut än att evt avstå från att skaffa flera barn. Jag hoppas att du på bästa sätt lyckas ordna detta på. Lycka till vidare!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...