Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 22. uke og pleier å gå til jobb (ca. 25 min hver vei) for å holde meg i aktivitet. De siste 2 ukene har jeg hatt smerter i hele nedre del av magen (spesielt ut mot sidene) når jeg går.

Jordmor sa i dag at dette nok er kynnere, og at jeg ikke lenger bør gå tur. Jeg skjønte ikke først at det kunne være kynnere da jeg trodde det var for tidlig i svangerskapet, og at kynnere var kramper som kom og gikk, mens mine smerter er der jevnt hele tiden mens jeg går... Smertene/ubehaget føles som krampe og magen blir helt hard og stram. Dette begynner allerede etter ett-to minutters gange så det er ikke særlig behagelig å bevege seg. Når smerten har begynt vedvarer den eller blir gradvis verre helt til jeg stopper å gå. Det hjelper ikke å gå saktere. Så lenge jeg står eller sitter er det aldri smerter. Jeg lurer på om dette kan være farlig for fosteret og om jeg bør gå til lege med dette? Kan jeg føde for tidlig pga dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205527-vonde-kynnere-n%C3%A5r-jeg-g%C3%A5r/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Kynnere i seg selv er ikke farlig. Det er normalt og svært mange har kynnere. Jeg hadde kynnere fra rundt uke 15 i svangerskap tre, sikkert litt senere enn det i svangerskap 1 og 2 (husker ikke helt).

Når kynnerne er vonde, er det et tegn fra kroppen din om å ta det med ro. Du bør ikke framprovosere vonde kynnere. Det er viktig å lytte til og rette seg etter signalene kroppen din gir deg. Dermed: Slutt på rask gange til jobben!

Kynnere i seg selv sier inenting om tidlig eller sen fødsel, men dersom du får svært kraftige kynnere ofte (og gjerne regelmessig) - så skal man kontakte lege/jordmor. Da får mange beskjed om å ta det _helt_ med ro. Men slik du beskriver kynnerne dine, høres det ut som kynnere som blir framkalt av fysisk aktivitet, og da er rådet: Ta det med ro, ikke framprovoser kynnerne. Kanskje du kan gå til jobb i et langt roligere tempo, uten å framprovosere kynnerne?

Kynnere i seg selv er ikke farlig. Det er normalt og svært mange har kynnere. Jeg hadde kynnere fra rundt uke 15 i svangerskap tre, sikkert litt senere enn det i svangerskap 1 og 2 (husker ikke helt).

Når kynnerne er vonde, er det et tegn fra kroppen din om å ta det med ro. Du bør ikke framprovosere vonde kynnere. Det er viktig å lytte til og rette seg etter signalene kroppen din gir deg. Dermed: Slutt på rask gange til jobben!

Kynnere i seg selv sier inenting om tidlig eller sen fødsel, men dersom du får svært kraftige kynnere ofte (og gjerne regelmessig) - så skal man kontakte lege/jordmor. Da får mange beskjed om å ta det _helt_ med ro. Men slik du beskriver kynnerne dine, høres det ut som kynnere som blir framkalt av fysisk aktivitet, og da er rådet: Ta det med ro, ikke framprovoser kynnerne. Kanskje du kan gå til jobb i et langt roligere tempo, uten å framprovosere kynnerne?

Tusen takk for nyttig råd :-)

Har sluttet med gåturene mine, men kynnerne kommer fremdeles ganske hyppig - også når jeg er i ro, men disse gjør ikke vondt. så da er det greit. Kom meg til legen - hun min mente at dette var tegn på overanstrengelse og at jeg ikke må fremprovosere de vonde kynnerne. Hun har sykmeldt meg 50% en periode. Det hjalp å sette ned tempoet litt!

Tusen takk for nyttig råd :-)

Har sluttet med gåturene mine, men kynnerne kommer fremdeles ganske hyppig - også når jeg er i ro, men disse gjør ikke vondt. så da er det greit. Kom meg til legen - hun min mente at dette var tegn på overanstrengelse og at jeg ikke må fremprovosere de vonde kynnerne. Hun har sykmeldt meg 50% en periode. Det hjalp å sette ned tempoet litt!

Kynnere som er smertefrie er normale og ikke farlige :-) Hadde plenti av dem i alle tre svangerskap. Ikke behagelig, men helt OK. Fint at dere har fått det litt roligere!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...