Gå til innhold

Påvist toxoplasmose smitte

Anbefalte innlegg

Gjest Blereddjeg!

Fikk telefon fra jordmor i dag. Blodprøven jeg tok for halvannen uke siden viser at jeg har toxoplasmose smitte i meg!!

Har tatt ny blodprøve i dag og får først svar på den om en laang uke. Det som er vesentlig nå er når smitten har oppstått. Forhåpentligvis skjedde det før jeg ble gravid slik at kroppen har rukket å produsere antistoffer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205593-p%C3%A5vist-toxoplasmose-smitte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at du er engstelig, da jeg var gravid fikk jeg nesten panikk hvis jeg trodde fosteret var i fare på en eller annen måte... Men, hvis smitten er gammel, er du i hvert fall heldig! Da slipper du å engste deg for toxo i hele svangerskapet. Hvis smitten er fersk, kan du få medisiner (antibiotika?) som i de fleste tilfellene vil hindre barnet i å bli skadet.

Gjest Blereddjeg!

Jeg skjønner at du er engstelig, da jeg var gravid fikk jeg nesten panikk hvis jeg trodde fosteret var i fare på en eller annen måte... Men, hvis smitten er gammel, er du i hvert fall heldig! Da slipper du å engste deg for toxo i hele svangerskapet. Hvis smitten er fersk, kan du få medisiner (antibiotika?) som i de fleste tilfellene vil hindre barnet i å bli skadet.

Det er det jeg håper på. Vi var i Syden i mai og håper det var da eller før smitten oppsto. Skikkelig ekkelt...

Er det vanlig å bli testet for toxo, eller var det en utløsende årsak til deg?

Jeg har nemlig hørt at det ikke testes regelmessig på gravide?

Bare nysgjerrig :0)

Tror det er opptil legen jeg. Min fastlege mener det er unødvendig, men da jeg( pga kompl) byttet lege til spesialist blei det tatt automatisk da, og ved neste sv.skap var det det første som blei tatt sammen med gbs-prøve.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...