Gå til innhold

Fordeling av arb.oppgaver hjemme - igjen

Anbefalte innlegg

Gjest hallow ;o\

Jeg hadde et tidligere innlegg her og fikk mange god svar. Skjønner at jeg har vært altfor dumsnill og må betale for det nå. Jeg tok en av dere på ordet og la det fram for han til frokost i dag (ikke skriftlig, men allikevel). Etter at jeg hadde stått opp med to barn, kledd på, laget mat / matpakker, pakket sekker og smurt frokost til han (det gjør jeg vanligvis ikke); før han sto opp i det hele tatt; så følte jeg at det var på tide å få luftet arb. situasjonen litt. Jeg sa at jeg synes det kunne være koselig om noen gjorde noe for meg en gang i blant. Tenk om du ga meg fjernkontrollen i syvtiden om kvelden og sa jeg kunen sitte resten av kvelden i godstolen og zappe mens du gjorde lekser med barna, laget kveldsmat og la de. Deretter ryddet du opp og kom først å satte deg i halvti-tiden. Ikke at jeg hadde holdt ut en kveld foran TV'n altså - det var bare for å sette det på spissen for det er det han bruker kvelden til. Han så helt overrasket ut og fikk ikke sagt noe før vår datter ropte fra badet. Det der kan du bare drømme om mamma - det gidder han aldri ...! Da jeg snakket litt om de andre oppgavene jeg har ansvaret for mente han at han gjorde sitt han også. Han har kjørt litt frem og tilbake med en PC som trengte service i det siste, han har satt opp en varmeovn og to lamper. Han mente at han tok seg av det praktiske. Jeg svarte at det var engangs-oppgaver og at jeg mere var på deling av de daglige oppgavene jeg var. Da nevnte han igjen denne oppvaskmaskinen og at han, som oftest, henter vår datter en til to ganger i uken på hennes aktiviteter (jeg har kjørt henne til). Han skjønner det bare ikke. Ble irritert/små-sur og dro på jobben uten å si ordentlig "ha det" en gang. Tror han synes jeg er masete og utakknemlig. Jeg har tross alt god tid som ikke jobber fullt og ikke har jeg så krevende jobb som han heller. Heldig er jeg rett og slett! Jeg tror han mener at jeg har det som fortjent.

Ja, ja. Dette var ett forsøk på å få det bedre. Jeg får komme med mine små drypp sånn nå og da og håpe at det går inn litt etterhvert. Ingen har sagt det skal være lett .....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205659-fordeling-av-arboppgaver-hjemme-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke sign. nå

Jeg prøver også å få mannen min til å gjøre noe, og det er ikke lett! Jeg jobber ikke så mye da, men jeg mener alikevel at han skal f.eks. ta ut av oppvaskmaskinen når han ser den er ferdig og ta ut bosset. Han rydder ikke etter seg og ser ikke hva som må gjøres. Etter middagen går han bare fra bordet uten å ta bort tallerkenen sin, selv om jeg har foreslått at den som ikke lager middag kan rydde av bordet. Det jeg er så lei av, er at alt er mitt ansvar! Jeg må passe på at ungene får dusjet + at sengene blir skiftet +++++.

Gjest husmor som har det dritbra selv med litt rot

ops, skvatt litt når jeg lsete dete for det kunne vært meg........

jeg har ikke lagt det frem men har slutte tå gjøre ting og det gav resultater, samt at venner av oss har reagert når vi er sammen at han ikke tar i mer og sagt det indirekte til ham.... og DA tar han det og kikkert litt "skyldbetynget" bort på meg....

jeg har valgt å gjøre e del men også å prioritere meg selv slik han gjør. Jeg sier klart i fra at nå skal jeg det da og da og dersom han ikke er hjemme ordner jeg barnevakt selv uten å si noe mer.

har vært meget effektivt, fordi jeg tror han ser hva jeg egentlig gjør når det ikke blir gjort om du skjønner....da hpoer tøyet seg opp, ingen skifter på sengene eller legger vekk rent tøy, ingen vasker gulv eller støvsuger, lager mat, handler, rydder opp etter maten osv osv....skal si det så ut her en periode men det funka....

Jeg satte meg også bare ned foran tv'n og lot det skure å gå helt til en dag så sa han at kanskje VI skullle rydde litt....lo litt da.....

Lykke til uansett fremgangsmåte du velger.

men ikke glem deg selv oppe i det hele du har også rett på et liv du synes er ok og slutt og irritere deg det går bare ut over deg selv for gubben ser det ikke uansett.

velg deg noe koselig å gjøre og nyt det.

Klem

Kan godt tenke meg at han ble litt provosert av måten du la det frem på denne morgenen, ved å fokusere på at han aldri bidro.

Jeg har mer tro på å spørre ham om han er enig i at arbeidet med hjem og barn skal deles. Det er han antakelig, han tror kanskje dere deler rimelig på arbeidet i dag.

Sett deretter opp en oversikt over alle oppgavene som må gjøres i forbindelse med hus og hjem og barn. Alle typer oppgaver inkluderes, også slike som han nevner med hjem og PC, og noter også i oversikten hvor ofte oppgaven må gjøres og ca. hvor mye tid den tar.

Deretter kan dere sammen foreslå en mest mulig rettferdig fordeling av oppgavene, la gjerne han velge en del av sine, det gjør kanskje det hele mer spiselig?

Høres veldig kjekt ut i teorien, vet ikke hvordan det ville fungere i praksis, men kansje verd å prøve? Forhåpentlig har du ikke ødelagt motivasjonen hans med "angrepet" i morges.

Gjest hallow ;o\

Jeg prøver også å få mannen min til å gjøre noe, og det er ikke lett! Jeg jobber ikke så mye da, men jeg mener alikevel at han skal f.eks. ta ut av oppvaskmaskinen når han ser den er ferdig og ta ut bosset. Han rydder ikke etter seg og ser ikke hva som må gjøres. Etter middagen går han bare fra bordet uten å ta bort tallerkenen sin, selv om jeg har foreslått at den som ikke lager middag kan rydde av bordet. Det jeg er så lei av, er at alt er mitt ansvar! Jeg må passe på at ungene får dusjet + at sengene blir skiftet +++++.

Akkurat sånn som hos meg ! Hvordan kan vi ha havnet i denne situasjonen. Tror jeg var litt slapp med å be ham bidra i min permisjonsperiode så det var vel da jeg la grunnlaget. Han har aldri vært så ivrig på å gjøre noe hjemme, men nå er det helt elendig.

Gjest hallow ;o\

Kan godt tenke meg at han ble litt provosert av måten du la det frem på denne morgenen, ved å fokusere på at han aldri bidro.

Jeg har mer tro på å spørre ham om han er enig i at arbeidet med hjem og barn skal deles. Det er han antakelig, han tror kanskje dere deler rimelig på arbeidet i dag.

Sett deretter opp en oversikt over alle oppgavene som må gjøres i forbindelse med hus og hjem og barn. Alle typer oppgaver inkluderes, også slike som han nevner med hjem og PC, og noter også i oversikten hvor ofte oppgaven må gjøres og ca. hvor mye tid den tar.

Deretter kan dere sammen foreslå en mest mulig rettferdig fordeling av oppgavene, la gjerne han velge en del av sine, det gjør kanskje det hele mer spiselig?

Høres veldig kjekt ut i teorien, vet ikke hvordan det ville fungere i praksis, men kansje verd å prøve? Forhåpentlig har du ikke ødelagt motivasjonen hans med "angrepet" i morges.

Sikkert ikke strategisk riktig å ta dette opp på denne måten. Jeg sa ikke at han aldri (!!!) bidro. Jeg sa at han kunne tilby seg litt og gjøre litt mer hjemme han også. Jeg var egentlig mest ute etter at han skulle gjøre litt for meg; bidra med ting som gjør at jeg føler meg sett og tatt vare på. Sikkert barnslig, men det hadde vært koselig om han "så" meg når jeg er sliten f.eks. og tilbød seg å ta i et tak. Ikke bare overse meg og la meg stå på til jeg faller overende i senga.

Lurt med en liste. Skal se litt mere på det. Jeg har tatt noen tak for å bedre situasjonen. For noen år siden ble vi enige om at han skulle støvsuge mens jeg vasket ved rengjøring. Det ble ikke gjort så jeg bestilte vaskehjelp og legger regningen til han. Han betaler for vaskehjelp annenver uke. Dette gjør nok at han føler at han gjør sin del. Han betaler jo...! Etter 20 år med klager på at det ikke hang nystrøkne skjorter i skapet så sa jeg stopp (hater å stryke og prioriterte det ikke). Han vil ikke lære seg å stryke, så nå har han kjøpt seg skjorteavtale hos renseriet. Jeg må levere og hente - iflg. ham er det det minste jeg kan gjøre ...! Vi begynner å få store barn nå så jeg føler at min hverdag egentlig er ganske bra, men med aktive barn, lekser, bursdager o.s.v. så hender det at det blir noen dager som er ekstra hektiske. Da er det hyggelig om noen ser hva som skal gjøres og byr seg til å hjelpe.

Annonse

Gjest hallow ;o\

ops, skvatt litt når jeg lsete dete for det kunne vært meg........

jeg har ikke lagt det frem men har slutte tå gjøre ting og det gav resultater, samt at venner av oss har reagert når vi er sammen at han ikke tar i mer og sagt det indirekte til ham.... og DA tar han det og kikkert litt "skyldbetynget" bort på meg....

jeg har valgt å gjøre e del men også å prioritere meg selv slik han gjør. Jeg sier klart i fra at nå skal jeg det da og da og dersom han ikke er hjemme ordner jeg barnevakt selv uten å si noe mer.

har vært meget effektivt, fordi jeg tror han ser hva jeg egentlig gjør når det ikke blir gjort om du skjønner....da hpoer tøyet seg opp, ingen skifter på sengene eller legger vekk rent tøy, ingen vasker gulv eller støvsuger, lager mat, handler, rydder opp etter maten osv osv....skal si det så ut her en periode men det funka....

Jeg satte meg også bare ned foran tv'n og lot det skure å gå helt til en dag så sa han at kanskje VI skullle rydde litt....lo litt da.....

Lykke til uansett fremgangsmåte du velger.

men ikke glem deg selv oppe i det hele du har også rett på et liv du synes er ok og slutt og irritere deg det går bare ut over deg selv for gubben ser det ikke uansett.

velg deg noe koselig å gjøre og nyt det.

Klem

I sommer på hytta gjorde jeg det samme. Siden vi hadde ferie syntes jeg vi kunne dele mere på oppgavene og gjøre litt hver. Da fikk jeg klager gitt. Da ikke det ble gjort noe lot jeg ting ligge (jeg liker at det er rent og ryddig, vanligvis). Han syntes da jeg var blitt lat og sjuskete i det siste. Han klagde rett og slett! Ikke noe antenne for at han burde gjøre noe nei.

Han har også fått kommentarer fra familie og venner på sitt bidrag hjemme, men det preller av. Han er forøvrig veldig flink med mat og rydding av bordet når vi har gjester. Da får han vist seg litt fram og de merker ikke så mye til resten. Jeg koser meg da med mine gjester og lar ham rydde og ta æren. Gidder ikke bry meg om at de ser ham fra en alfor god side. De kjenner oss godt også, så de vet nok at det er et lite spill for galleriet. Nyter heller en velfortjent pause ;o) Som du skriver - må man ta vare på seg selv.

Det er forståelig at det kan renne over og at frustrasjonen må få utløp. Men forvent ikke å få noe konstruktivt ut av en samtale der han bebreides. Da kommer piggene lett ut. Alt til sin tid.

Det er bedre å legge samtaler om fordeling av ansvar for oppgavene til en dag du ikke er sint på ham.

Når jeg hører om de mange kvinnene som gjør nesten alt alene, skjønner jeg at jeg enten har vært heldig eller har oppdratt mine menn godt fra første stund. Eller sørget for å velge menn som tar et tak ubedt.

Det eneste vi ikke får til å funke, er at han føler like mye ansvar for organisering og planlegging. Han er en utfører, jeg er en planlegger på hjemmebane.

Men han ser rot og støv og klesvask og søppel.

Sikkert ikke strategisk riktig å ta dette opp på denne måten. Jeg sa ikke at han aldri (!!!) bidro. Jeg sa at han kunne tilby seg litt og gjøre litt mer hjemme han også. Jeg var egentlig mest ute etter at han skulle gjøre litt for meg; bidra med ting som gjør at jeg føler meg sett og tatt vare på. Sikkert barnslig, men det hadde vært koselig om han "så" meg når jeg er sliten f.eks. og tilbød seg å ta i et tak. Ikke bare overse meg og la meg stå på til jeg faller overende i senga.

Lurt med en liste. Skal se litt mere på det. Jeg har tatt noen tak for å bedre situasjonen. For noen år siden ble vi enige om at han skulle støvsuge mens jeg vasket ved rengjøring. Det ble ikke gjort så jeg bestilte vaskehjelp og legger regningen til han. Han betaler for vaskehjelp annenver uke. Dette gjør nok at han føler at han gjør sin del. Han betaler jo...! Etter 20 år med klager på at det ikke hang nystrøkne skjorter i skapet så sa jeg stopp (hater å stryke og prioriterte det ikke). Han vil ikke lære seg å stryke, så nå har han kjøpt seg skjorteavtale hos renseriet. Jeg må levere og hente - iflg. ham er det det minste jeg kan gjøre ...! Vi begynner å få store barn nå så jeg føler at min hverdag egentlig er ganske bra, men med aktive barn, lekser, bursdager o.s.v. så hender det at det blir noen dager som er ekstra hektiske. Da er det hyggelig om noen ser hva som skal gjøres og byr seg til å hjelpe.

Dette høres jo helt fryktelig ut, etter min mening. Hos oss er det stort sett jeg som har betalt for vaskehjelpen (i den grad vi skiller på "mine og dine penger"), kunne ikke falle meg inn at jeg derfor skulle være fritatt for andre oppgaver hjemme.

Hos oss deler vi oppgavene ganske likt, heldigvis, så mannen min og din lever nok på to forskjellige planeter (og hadde jeg vært gift med din hadde vi nok vært skilt forlengst :o).

Gjest ufrivillig husmor

Akkurat sånn som hos meg ! Hvordan kan vi ha havnet i denne situasjonen. Tror jeg var litt slapp med å be ham bidra i min permisjonsperiode så det var vel da jeg la grunnlaget. Han har aldri vært så ivrig på å gjøre noe hjemme, men nå er det helt elendig.

Jeg har også brent meg på "for lang" permisjon.

Mannen min rydder ikke en dritt etter seg sjøl.

Jeg er ikke er noen ryddefreak selv, heller.

Jeg er nå blitt ganske flink til å la hans rot og skitt ligge.

Resultatet er at det av og til ser ut som en svinesti her. Rett og slett uapetittelig.

Jeg er blitt mer fornøyd etter at jeg bestemte meg for å la ALT hans rot ligge. Noe plasserer jeg ute på terassen hvis det er for mye i veien.

Klær kan ligge på gulvet på soverommet i flere uker. Hvis jeg støvsuger eller vasker, lar jeg det ligge.

Til tider er han pottesur for dette, men jeg er så trygg på at jeg har rett i at han ikke bidrar nok i det daglige husarbeidet, at det bryr jeg meg ikke så mye om.

Clue1365380406

Små drypp må du for all del ikke begynne med!

For det første går det ikke inn ordentlig.

For det andre blir det lett oppfattet som mas og hakking.

Vær i stedet klar og tydelig på hva du ønsker og forventer av ham, og la deretter være å gjøre de tingene selv.

Hør også hva han mener om saken, slik at dere kan finne en løsning som føles bra for begge.

Det var teorien, så spørs det om det holder i praksis :)

Jeg har også brent meg på "for lang" permisjon.

Mannen min rydder ikke en dritt etter seg sjøl.

Jeg er ikke er noen ryddefreak selv, heller.

Jeg er nå blitt ganske flink til å la hans rot og skitt ligge.

Resultatet er at det av og til ser ut som en svinesti her. Rett og slett uapetittelig.

Jeg er blitt mer fornøyd etter at jeg bestemte meg for å la ALT hans rot ligge. Noe plasserer jeg ute på terassen hvis det er for mye i veien.

Klær kan ligge på gulvet på soverommet i flere uker. Hvis jeg støvsuger eller vasker, lar jeg det ligge.

Til tider er han pottesur for dette, men jeg er så trygg på at jeg har rett i at han ikke bidrar nok i det daglige husarbeidet, at det bryr jeg meg ikke så mye om.

"Audiatur et altea pars" (den annen part skal også høres)Men selv om jeg trekker ifra 50% av det jeg leser, blir jeg neste sjokka når jeg leser alt dette.

Selv lever jeg i et forhold hvor begge mener de bidrar med 60% men det blir i værste fall en krangel eller fem. Da har jeg ikke engang tatt i betraktning at jeg drar inn 3/4 av husholdets inntekt UTEN spesielt mye overtid.

Men til saken; Du må se å finne deg noen lysglimt snarest. Hva skal du ellers finne på når barna har fløyet redet?

Og for all del, det en tidligere sa om "små drypp" må du bare glemme. Det oppfattes kun som utidig kjefting og er definitivt feil stategi.

Jeg har tidligere vært "uti" her med teorier om sexlivet i samme forbindelse og mener fortsatt det er en viktigere sammenheng enn de fleste kvinner vil innse mht hjemmemiljøet.....

Annonse

Gjest sol etter regn

"Audiatur et altea pars" (den annen part skal også høres)Men selv om jeg trekker ifra 50% av det jeg leser, blir jeg neste sjokka når jeg leser alt dette.

Selv lever jeg i et forhold hvor begge mener de bidrar med 60% men det blir i værste fall en krangel eller fem. Da har jeg ikke engang tatt i betraktning at jeg drar inn 3/4 av husholdets inntekt UTEN spesielt mye overtid.

Men til saken; Du må se å finne deg noen lysglimt snarest. Hva skal du ellers finne på når barna har fløyet redet?

Og for all del, det en tidligere sa om "små drypp" må du bare glemme. Det oppfattes kun som utidig kjefting og er definitivt feil stategi.

Jeg har tidligere vært "uti" her med teorier om sexlivet i samme forbindelse og mener fortsatt det er en viktigere sammenheng enn de fleste kvinner vil innse mht hjemmemiljøet.....

mener du at litt/mer sex vil forbedre mannens innsats på hjemmefronten?

..om du mener det, så bør du snu på det og se det fra kvinnens ståsted; litt/mer husarbeid vil forbedre kvinnens innsats på sexfronten!

;)

Sprøyt..

Jeg kan avkrefte det her å nå.

Min mann hjelper til noe enormt her i huset, men han får på langt nær mere sex en andre.*LOL*

Skulle vært avkledd og hoppet på hverandre til stadighet vi da- nei fydde rakkern.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...