Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 28 år som er gift og har prøvd å få barn i 6 mnd uten hell.Sluttet med p- pillen for 8-9 mnd siden.Har gått på p-pillen (trionetta) i 10 år uten pause.Jeg har hatt regelmessig menstrasjon, med unntak av 2 mnd, hvor jeg hadde menstrasjon 2-3 uker pr mnd.Men siste menstrasjon var normal etter jeg fikk tabletter av gynekologen, som skulle få syklusen normal igjen(Varen).Jeg gikk på disse i kun 10 dager. Neste menstrasjon var normal.Jeg har også eggløsning hver mnd, tror jeg. De gangene jeg har vært hos gynekologen, og har tatt ultralyd, ser hun at egget ligger klart og at jeg vil få eggløsning noen dager etter jeg har vært der.Har også tatt eggløsnings test og det viste seg at jeg har eggløsning rundt 17-18-19 dag etter første dag mens. Mannen min har fått barn tidligere, så han er det ikke noe galt med.De siste 5 ukene har jeg hatt veldig ømme bryster. Særlig om natten og når jeg står opp av sengen, føles det som bly i brystene mine. De har også blitt litt større.Jeg har tatt 3 graviditets tester denne mnd, pga usiikerhet rundt dette. Men de er negative.Kan det være hormonubalanse, graviditet som ikke vil avsløre seg på hjemmetester eller noe annet?Hvis det er slik at jeg har mye hormon i kroppen, øker det sjansen til å bli gravid, eller minker det sjansen?

Ps : hadde mensen for 4 uker siden i en uke som vanlig, etter de tablettene jeg fikk av gynekologen.Hva er dine råd til meg som så sårt ønsker barn så fort som mulig?

Takk takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205854-%C3%B8nske-om-%C3%A5-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Trine Endsjø, jordmor

Det høres jo ut som om alt skulle ligge til rette for at du skal kunne bli gravid. Man prøver rent medisinsk å ikke problematisere temaet ufrivillig barnløshet før man har prøvd aktivt å få barn i minst 10 mndr. Det er ikke uvanlig at det tar litt tid. Skulle dere ikke lykkes innen 4-5 mndr. fra nå, synes jeg du skal ta det opp med din fastlege så dere får kommet i gang med utredning.

Det kan være lurt å tenke litt på helse og livsstil samtidig som man prøver å bli gravid. Både under-og overvektige kan ha problemer med å bli gravid. Bruker du medikamenter eller har annen sykdom kan det iblant forhindre svangerskap. Det kan være lurt å ta folattilskudd i måneder før befruktning. Prøv å drikk minst mulig alkohol, evt. vær avholdende. Røyking er selvsagt ikke bra i denne sammenheng heller.Moderat trening er bra, men overdreven trening er av det onde hvis man tenker på optimal fertilitet. En sunn og regelmessig livsstil er bra, men man skal tenke på trivsel og harmoni også. Å ha det bra sammen uten at barneønsket tar fullstendig styring over kjærlighetsslivet og spes. sexlivet er ikke så bra. Det finnes alternative behandlingsformer som du trygt kan prøve uten bivirkninger, f.eks. akupunktur. Mange hevder at de har fått hjelp på denne måten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...