GynQuiss Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hei, Mette Moen Jeg har ikke vært i kontakt med deg siden du opererte meg i 1988 (jeg var da 23 år), men jeg har nå lyst til å spørre deg til råds. Kort beskrivelse er denne: Etter 3 år med smerter skulle jeg inn å ta lapraskopi pga sjokoladesyste i 1988 - det ble da oppdaget at jeg hadde mye endometriose og måtte opereres straks av deg. Når jeg våknet var halve eggstokkene fjernet og jeg måtte bestemme om jeg ønsket å blir mor i forhold til behandling. Startet behandling på mannlige hormoner og gikk på disse i ca 3,5 år. Først kapsel så nesespray. Måtte opereres på nytt av Dr. Düring pga endometriose i mellomtiden etter et kort opphold i medisineringer - fjernet da enda mer av eggstokkene. Under hormonbehandlingen la jeg på meg 20 kg på 8 mndr. og kom i overgangsalderen og fikk de fleste bivirkinger så nær som skjegg - heldigvis:o) Gikk så fra å gå på mannlige hormoner til kvinnelige fra en dag til en annen pga prøverørsbehandling. Dette var tøft og jeg bodde i Tr.heim ca en måned for å få til 2 egg. Heldigvis var de gode og resultatet ble en datter født juli 1993! Ble dårlig igjen rett etterpå og ble satt på dobbel dose p-piller, men ble bare værre. Til slutt etter 18 uker ble det konstatert at jeg var gravid! Litt av et sjokk, men selvfølgelig gledelig - datter nr. 2 ble født i januar 1995 (alt gikk bra)! To undere på kort tid - noe som var klinisk umulig. Kroppen har fått endel juling - og ikke minst er det en utfordring å takle det psykiske også - med disse hormonene og øvrig påkjenning, men det har gått på et vis. Etter siste fødsel så har kroppen blitt veldig stiv og jeg har trøblet endel med underliv og ikke minst få kroppen til å fungere normalt. I 2000 ble det konstatert lavt stoffskifte og jeg prøvde først å gå på diett ett år,men måtte ty til tyroksin (levaxin)likevel og går fremdeles på dette. 1 tablett 6 dager i uken. I fjor ble det konstatert at jeg også hadde firbromyalgi - i tillegg sluttet jeg å menstruere helt i juni i fjor - og har gått inn i en tidlig overgangsalder. Jeg hadde mens i gjen i juli og august i år + noe blødning nå i oktober. Jeg valgte å ikke starte på hormoner (etter avtale med fastlegen min, men prøvde progesteron krem en periode, så Femal for deretter å gå på Tofupill som jeg fremdeles gjør. De hjelper mot hetetokter om ikke annet. Var nå til Gynekolog Solberg p.g.a trykk mot blære og sjekk på ultralyd og han ble nærmest sjokkert over at jeg ikke var satt på hormonbehandling. Dette syntes han var alvorlig, men jeg fikk noen dager på meg til å ta valget om jeg ville dette eller ikke. Nå er jeg temmelig usikker på om dette er fornuftig eller ikke og vil gjerne høre med deg også. Jeg har hele tiden prøvd å ta hensyn til min helse og er nok en person som ikke gir opp så lett. Har gått til fotsone og akupunktør i tillegg til avspenningsøvelser osv. samt moderat trening og aktiviteter. Jeg sluttet å røyke for 2,5 år siden. Har satt umåtelig pris på om du kunne gi meg et råd på hva jeg bør velge fremover. Spesielt mht livskvalitet (kroniske smerter osv.) og evt. risiko forbundet med østrogen og brystkreft - tidsperspektiv og bivirkninger - men også den koblingen med endometriose og hormonbehandling. Taknemlig for snarlig tilbakemelding. Ha en riktig god helg! mvh GynQuiss 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205866-endometriose-lavt-stoffskifte-overgangsalder-39-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Det er flott at du har fått to barn, med endometriose er det faktisk ikke umulig å bli gravid når man har litt eggstokkvev og en åpen eggleder, det er skjedd mange mirakler i tidens løp. Etter operasjon på eggstokker er det fare for en tidligere overgangsalder, og det tyder på å være tilfelle med deg. Det er vanlig å tilby hormonbehandling ved tidlig overgangsalder og fortsette til ca 50 års alderen. Det er først ved hormonbruk etter 50 års alderen at man øker sin risiko for brystkreft. Med hensyn til brystkreft ser det ut som det er kombinasjon av østrogen og gestagen som er spesielt ugunstig for brystet, og gestagen gis for å beskytte livmoren for unormal vekst av slimhinnen. Det kan være gunstigere å gi ren østrogen som tablett og plaster og legge en hormonspiral med gestagen i livmoren. Hormonspiralen brukes i dag ved endometriose med god effekt. Så jeg tror jeg vil anbefale den kombinasjon. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205866-endometriose-lavt-stoffskifte-overgangsalder-39-%C3%A5r/#findComment-1486435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.