Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre vedr skjev økonomi og samboere?

Anbefalte innlegg

Gjest Betenkt igjen

Jeg er samboer med en noe eldre mann. Har vært det i 10 år. Vi har et barn sammen, jeg har tre fra før. Han har tre voksne barn fra før også.

Samboeren min flyttet inn til meg uten annet enn klærne han sto i. Jeg eide leilighet og alt innbo.Jeg har også kjøpt bil, som har blitt brukt av oss begge i alle år. Samboeren min har aldri tilføyet noe med hans penger inn i mitt bo, og alt som er investert er kjøpt av meg, der jeg har regning. Lån og husleie/strøm er betalt fra meg og min konto. Jeg har hatt rimelig god råd i disse 10 årene. Min samboer har hatt en svært anstrengt økonomi i denne tid, med skyld og gjeld fra kreditorere, påleggskatt ovs. Jeg har ikke til dags dato villet ha hans økonomi med min. Han får heller ingen lån eller kreditt på grunn av kreditorer og dårlig betalingsevne.

Forholdet vår er ikke helt bra, og jeg lurer på om det er noe jeg nør foreta meg i denne forbindelse, da jeg ikke vil at han skal ha noe av min formue hvis det skulle bli slutt. En annen ting er hvis han eller jeg skulle falle fra. Hva skjer da? hans voksne barn liker meg dårlig og jeg er redd de kunne komme til å forlange noe fra meg hvis han skulle falle fra. Han har jo betalt mat og litt småutgifter underveis. En annen ting er hvis jeg skulle falle fra, hva skjer med mine barn? Kan noen fra hans familie forlange noe fra min formue da?

Jeg spurte min samboer om han var villig til å skrive på en samboerkontrakt hvordan ståa var. Dette ville han ikke og ble sur på meg, og sa ingen kunne vel komme å forlange noe av meg, da jeg tross alt eide alt før han kom inn i bildet. Men jeg er usikker. Hva bør jeg gjøre i denne sammenhengen? Noen sa til meg at jeg burde få gjort noe, slik at jeg skulle slippe ubehagelige overraskelser hvis forholdet tok slutt.

Fortsetter under...

Jeg hadde søkt råd hos en advokat. Det er sikkert lurt å lage en kontrakt, ikke minst med tanke på barna dine!

Rart at han sier at han ikke vil skrive under på noe! Jeg hadde løpt avgårde og fått hjelp til hva som må gjøres!

skorpionfisken

Hvis dere er samboere bare, og ikke gift har dere ikke felles økonomi. En samboerkontrakt regulerer hvem som eier hva, dersom man kjøper noe i fellesskap. Hvis dere ikke har kontrakt er det den som står på eierpapierene (kontrakten på leiligheta, registreringspapirene på bilen, den som har betalt regningene) som er eneeier av tingene.

Det er jo dette alle unge kvinner blir advart mot. Om de går inn i samboerskap med en som eier alt, bør de ha samboerkontrakt sånn at de er sikret ved samlivsbrudd.

Om noen etter hans død skulle komme å mase om arv er det bare å vise til alle inkassokravene hans, pålegstrekkene hans og gjelden hans og si værsågod forsyn dere. Om du skulle dø, kan dine barn med loven i hånd kaste ham ut, men det er kanskje ikke det du ønsker for din kjære? Om du skulle dø mens barnet deres er mindreårig kan han bli boende i leiligheten, og betale leie til barna dine fram til det er voksent og kan passe seg selv.

Det kan være lurt å forsikre hverandre, sånn at den som sitter igjen (om det er han) i allefall har en liten forsikringspremie som startkapital om han må starte på nytt.

Jeg hadde søkt råd hos en advokat. Det er sikkert lurt å lage en kontrakt, ikke minst med tanke på barna dine!

Rart at han sier at han ikke vil skrive under på noe! Jeg hadde løpt avgårde og fått hjelp til hva som må gjøres!

I og med dere har et felles hjemmeboende barn, kan kanskje din samboer påberope seg noen rettigheter mht. bruk av boligen dersom du skulle dø mens dere fortsatt er samboere.

Jeg ville også gått til en advokat for å høre. Hans familie forøvrig har ingen rettigheter til arv fra deg.

Det er ganske klare regler på ting, så jeg tror heller ikke du er avhengig av hans underskrift.Det trenger du bare om du ønsker noe som går ut over vanlig regelverk. Om du ønsker å sikre ham på noe vis, kan du sette opp et testament.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...