Gå til innhold

Uregelmessig mens/blødninger

Anbefalte innlegg

Gjest Maaasse spørsmål:)

Hei. Er ei jente på 24 som har brukt p-piller siden jeg var 15. Sluttet i des-04, og siden mai i år har jeg og min samboer aktivt forsøkt å få barn. Mensen har vært uregelmessig inntil juli-aug i år, men nå virker det som om den har stabilisert seg. Har hatt en del sterke smerter og sterke blødninger, og dette har også vært uregelmessig. Har vært til ultralyd hos gynekolog, samt tatt noen blodprøver av TSH-FSH, og det var visst normalt. Jeg vet ikke om jeg har normal eggløsning. Jeg ventet mensen nå i denne uka, men i forrige uke begynte jeg å styrtblø under et samleie. Det rant masse blod ut av meg! Det ga seg etter en dag og har resten av uka hatt mensmurringer. Så begynte jeg å blø i dag som tyder på at mensen er her, i normal rute. jeg lurer på hvorfor jeg plutselig begynte å blø. Det er jo ikke akkurat noe man blir så glad for når man så gjerne vil bli gravid..Blir kjempefrustrert og lurer på hva som er galt. Er redd for at noe ikke er som det skal, og at jeg ikke kan bli gravid. Vi har sex nesten hver dag, så jeg lurer jo selvfølgelig på hvorfor det ikke skjer noe. Lever ellers et normalt sunt liv. Røyker ikke og drikker sjelden. Lurer samtidig på om det er noe forhøyet abortrisiko ved bruk av pergotime. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206304-uregelmessig-mensbl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Uregelmessige blødninger som du beskriver tyder på ujevn eller manglende eggløsning, og da blir man ikke gravid så lett. Det er vanlig å stimulere med pergotime ved manglende eggløsning. All behandling for barnløshet medfører lett øket risiko for abort, men ikke mye i forhold til spontan graviditet. Har du fått foreslått den behandling av gynekologen? Jeg synes det lyder som en god ide. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest Maaasse spørsmål:)

Uregelmessige blødninger som du beskriver tyder på ujevn eller manglende eggløsning, og da blir man ikke gravid så lett. Det er vanlig å stimulere med pergotime ved manglende eggløsning. All behandling for barnløshet medfører lett øket risiko for abort, men ikke mye i forhold til spontan graviditet. Har du fått foreslått den behandling av gynekologen? Jeg synes det lyder som en god ide. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar! Nei har ikke fått foreslått det...Bare noe jeg selv har tenkt på. Men jeg vet jo enda ikke om det er pga manglende eggløsning eller ikke. Får ta tester på det. Men må det ikke gå ett år før de vil gi meg pergotime da? Synes det er meningsløst å gå så lenge å prøve hvis man VET at det er pga manglende/uregelmessig eggløsning. Men ett spørsmål? Hvis man har eggløsning da, og sædkvalitet er normail, hva er det som gjør at man ikke blir befruktet da...?

Samboeren min er redd for at det skal ende i spontanabort hvis man bruker medisiner for å stimulere dette, og jeg skjønner han godt for han har opplevd en spontanabort tidligere. Det var derfor jeg lurte på om det var økt risiko ved bruk av pergotime?

Men jeg har jo veldi lyst å prøve da, så vi får krysse fingrene! :-)

Mette Moen, Gynekolog

Takk for svar! Nei har ikke fått foreslått det...Bare noe jeg selv har tenkt på. Men jeg vet jo enda ikke om det er pga manglende eggløsning eller ikke. Får ta tester på det. Men må det ikke gå ett år før de vil gi meg pergotime da? Synes det er meningsløst å gå så lenge å prøve hvis man VET at det er pga manglende/uregelmessig eggløsning. Men ett spørsmål? Hvis man har eggløsning da, og sædkvalitet er normail, hva er det som gjør at man ikke blir befruktet da...?

Samboeren min er redd for at det skal ende i spontanabort hvis man bruker medisiner for å stimulere dette, og jeg skjønner han godt for han har opplevd en spontanabort tidligere. Det var derfor jeg lurte på om det var økt risiko ved bruk av pergotime?

Men jeg har jo veldi lyst å prøve da, så vi får krysse fingrene! :-)

Hvis du nå har regelmessige blødinger (21-35 dager fra første til første dag), så er det ikke grunn til å gi deg pergotime. Hvis det blir lenger intervaller igjen, er det rimelig å tilby deg pergotime.

Det kan være mange årsaker til at befruktning ikke lykkes: tette eggledere, tilstanden endometriose, forandringer ved livmoren, dårlig eggkvalitet, dårlig sædkvalitet, høy alder hos kvinnen (dårligere egg) og andre forhold.

Lykke til, vennlig hilsen Mette Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...