Gjest Maaasse spørsmål:) Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Hei til alle sammen! Denne blir lang, men håper dere tar dere tid til å lese likevel! Har vært inne her fra tid til annen og lest helt siden i august i år...Jeg og min samboer prøver å få barn sammen, og som med alle dere andre, kan jeg bare ikke vente på at det skal skje! Men ting tar tid. Har masse spørsmål og vet bare ikke hvor jeg skal begynne! Slutta med p-piller i des-04 og begynte ikke "aktivt" før i mai i år da...Mensen har vært uregelmessig og mange ganger har det vært sterke og smertefulle blødninger...:-( Nå de siste mnd ser det heldigvis ut for at det har begynt å stabilisere seg litt. Jeg har ikke testet om jeg har normale eggløsninger eller ikke. Etter å ha lest alle innlegg her er det nesten som om man blir litt paranoid og kjenner etter symptomer som andre har. :-)Så nå tror jeg at alt fra PCOS til skadde eggledere feiler meg. :-) uansett...Pga alle blødningene og smertene, har jeg vært til gynekolog og hatt ultralyd, samt tatt noen blodprøver for TSH-FSH. Fikk vite derfra at alt det var normalt...Vi har sex nesten hver dag, så jeg lurer jo selvfølgelig på hvorfor det ikke skjer noe...Jeg har lest mye om pergotime og det ene og det andre...Vet ikke hvilke alternativ man har å spørre legen etter? Begynner jo å nærme seg et år etter jeg sluttet med p-piller da...Hva med pergotime? Hvordan fungerer det? Har masse masse tanker som surrer rundt inni hodet mitt. Min samboer har ett barn fra før, så jeg tenker jo at sannsynligheten for at det skal feile ham noe er mindre.Som sagt har jeg masse spørsmål, så det er nok ikke det siste dere hører fra meg.:-) Huff...Ble litt vel mye informasjon her, men men...Håper noen er like snakkesalig som meg da! Håper noen svarer på elendigheta! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206308-nybegynner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Jeg synes du skal bestille en time til legen evt. gynekologen. Det at samboeren din har et barn fra før er ingen garanti for at sæden hans er "fit for fight" nå. Han bør ta en sædprøve. Pergotime er et legemiddel som stimulerer til eggløsning. Hos meg ga det endel bivirkninger i form av humørsvingninger - som en kraftig PMS. Etter 2 kurer ble jeg ikke gravid. (Har PCOS) Hvorvidt du kan ha nytte av Pergo må legen/gynekologen ta stilling til. Du har jo vært utredet til en viss grad, og man fant ikke noe unormalt der. Det er jo kjempebra! Vi ble anbefalt å ikke ha sex hver dag, men annenhver dag. Det var noe med at da ble det samlet opp noe mer sæd. Men jeg ser at det er forskjellige anbefalinger på det området. Det er fryktelig frustrerende å gå og vente på en graviditet som lar vente på seg. Men prøv å ikke fokusere for mye på det. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206308-nybegynner/#findComment-1482843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Oppsummert: - du har hatt smertefulle blødninger og ustabile sykluser - har forsøkt aktivt fra mai i år, dvs sju mnd. - ikke testet etter el. - du har tatt TSH og FSprøver. det er stoffskifte og follikelstimulerende hormon. De var normale. - lurer på om Pergotime er noe for deg. - samboer har et barn fra før. Vanlige prøvere må vente ca et år før de henvises til utredning. De som ikke er vanlige prøvere er de, som du, har smerter eller andre symptomer på at noe kan være galt. Du har allerede kommet inn i systemet pga smertene dine. Jeg vil tro at gynekologen kan utrede deg mer med tanke på dette. Da jeg løp til legen poengterte jeg at jeg ikke fikk positive el-tester og hadde ustabile sykluser. Derfor ble jeg henvist videre, ikke fordi jeg ikke hadde blitt gravid enda. Men når du først er inne i systemet, kan du godt spørre gynekologen om henvisning til sædprøve for samboeren din. Sædkvaliteten er ikke konstant, og det har skjedd før at den har gått fra normal til nedsatt. Barn fra før er ingen garanti. Ved pcos har en ofte sjeldne blødninger, overvekt er hyppig, syklusene er ustabile, en har gjerne økt behåring og mer kviser. Hos meg ble syklusene derimot kortere og kortere, helt ned i 14 dager. Gynekologen brukte to sekunder på å se at begge eggstokkene var polycystiske ved innvendig ul. Har du forresten fått en slik ul? Karakteristisk for pcos og meg er at jeg ikke har naturlig eggløsning. Uten el kan en heller ikke bli gravid. El kan stimuleres kunstig ved å ta pergotime. Dersom en selv har naturlig el, vil det ikke hjelpe på graviditetsmulighetene å ta pergotime. Det er derfor helt avgjørende å finne ut om du har el eller ikke. Dette kan gjøres via hjemmetester og/eller blodprøver. Har du el, vil du heller ikke få resept på pergotime. Jeg er ikke lege, men dersom du har smertefulle blødninger, så ville jeg heller tenke i retning endometriose enn pcos. Spør etter innvendig ul, blodprøver for el og henvisning til sædprøve. Det er en god begynnelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206308-nybegynner/#findComment-1483599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maaasse spørsmål:) Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Oppsummert: - du har hatt smertefulle blødninger og ustabile sykluser - har forsøkt aktivt fra mai i år, dvs sju mnd. - ikke testet etter el. - du har tatt TSH og FSprøver. det er stoffskifte og follikelstimulerende hormon. De var normale. - lurer på om Pergotime er noe for deg. - samboer har et barn fra før. Vanlige prøvere må vente ca et år før de henvises til utredning. De som ikke er vanlige prøvere er de, som du, har smerter eller andre symptomer på at noe kan være galt. Du har allerede kommet inn i systemet pga smertene dine. Jeg vil tro at gynekologen kan utrede deg mer med tanke på dette. Da jeg løp til legen poengterte jeg at jeg ikke fikk positive el-tester og hadde ustabile sykluser. Derfor ble jeg henvist videre, ikke fordi jeg ikke hadde blitt gravid enda. Men når du først er inne i systemet, kan du godt spørre gynekologen om henvisning til sædprøve for samboeren din. Sædkvaliteten er ikke konstant, og det har skjedd før at den har gått fra normal til nedsatt. Barn fra før er ingen garanti. Ved pcos har en ofte sjeldne blødninger, overvekt er hyppig, syklusene er ustabile, en har gjerne økt behåring og mer kviser. Hos meg ble syklusene derimot kortere og kortere, helt ned i 14 dager. Gynekologen brukte to sekunder på å se at begge eggstokkene var polycystiske ved innvendig ul. Har du forresten fått en slik ul? Karakteristisk for pcos og meg er at jeg ikke har naturlig eggløsning. Uten el kan en heller ikke bli gravid. El kan stimuleres kunstig ved å ta pergotime. Dersom en selv har naturlig el, vil det ikke hjelpe på graviditetsmulighetene å ta pergotime. Det er derfor helt avgjørende å finne ut om du har el eller ikke. Dette kan gjøres via hjemmetester og/eller blodprøver. Har du el, vil du heller ikke få resept på pergotime. Jeg er ikke lege, men dersom du har smertefulle blødninger, så ville jeg heller tenke i retning endometriose enn pcos. Spør etter innvendig ul, blodprøver for el og henvisning til sædprøve. Det er en god begynnelse. Takk til begge for kjapt svar. :-) Ja jeg var til undersøkelse hos gynekologen, og fikk tatt innvendig ul. Han sa at alt så normalt ut. Fikk også tre rekvisisjoner til å ta progesteron, men har bare tatt ene til nå. Nå husker jeg ikke tidspunkt for å ta den blodprøven..Noen av dere som gjør det? Fikk mensen i natt da. Det som plager meg mest er jo sånne ting som feks i forrige uke da jeg begynte å blø under et samleie, og da mener jeg blødde... Måtte gå i dusjen og det bare rant av meg...Neste dag var det bare "restblødninger". Så har det vært opphold helt til i natt da "tante rød" kom på besøk. :-) Prøvde å ringe gynekologen i dag, men han er borte hele denne uka.. Men med tanke på at han sa alt så normalt ut på ul, er det vel ikke noe stor sjans for at jeg har psos eller noe? Som sagt, blir litt paranoid...:-) Har det siste halve året begynt å få kviser på skuldrene og i korsryggen, og det har jeg aldri hatt før. Så jeg ble litt urolig siden uren hud var en av symptomene på psos. Enig i at det kan være greit å få sædprøve av samboern min også. Har bare ikke tenkt sånn, for han kommer fra en meget "fruktbar" familie. Faren hans fikk siste barnet da han var 49. :-) Dessuten hadde han telling for noen år siden, og da var det ingen som var hverken vanskapt eller noe, så jeg tenkte bare i første omgang at siden jeg er så plaget med blødninger og sånn, så er det sikkert noe med meg. Men vi får se på det da. :-) Ellers har jeg ikke stresset noe mer enn normalt med dette. Men klart, når man har så kjempelyst på et barn sammen, er det vanskelig å la være å tenke på det. Dessuten blir det ekstra tanker hvis man tror noe er feil... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206308-nybegynner/#findComment-1483707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Takk til begge for kjapt svar. :-) Ja jeg var til undersøkelse hos gynekologen, og fikk tatt innvendig ul. Han sa at alt så normalt ut. Fikk også tre rekvisisjoner til å ta progesteron, men har bare tatt ene til nå. Nå husker jeg ikke tidspunkt for å ta den blodprøven..Noen av dere som gjør det? Fikk mensen i natt da. Det som plager meg mest er jo sånne ting som feks i forrige uke da jeg begynte å blø under et samleie, og da mener jeg blødde... Måtte gå i dusjen og det bare rant av meg...Neste dag var det bare "restblødninger". Så har det vært opphold helt til i natt da "tante rød" kom på besøk. :-) Prøvde å ringe gynekologen i dag, men han er borte hele denne uka.. Men med tanke på at han sa alt så normalt ut på ul, er det vel ikke noe stor sjans for at jeg har psos eller noe? Som sagt, blir litt paranoid...:-) Har det siste halve året begynt å få kviser på skuldrene og i korsryggen, og det har jeg aldri hatt før. Så jeg ble litt urolig siden uren hud var en av symptomene på psos. Enig i at det kan være greit å få sædprøve av samboern min også. Har bare ikke tenkt sånn, for han kommer fra en meget "fruktbar" familie. Faren hans fikk siste barnet da han var 49. :-) Dessuten hadde han telling for noen år siden, og da var det ingen som var hverken vanskapt eller noe, så jeg tenkte bare i første omgang at siden jeg er så plaget med blødninger og sånn, så er det sikkert noe med meg. Men vi får se på det da. :-) Ellers har jeg ikke stresset noe mer enn normalt med dette. Men klart, når man har så kjempelyst på et barn sammen, er det vanskelig å la være å tenke på det. Dessuten blir det ekstra tanker hvis man tror noe er feil... Jeg husker ikke når en skal ta de ulike blodprøvene, jeg har iallefall tatt en prøve som skal tas på dag 3-4 og en på dag 20-22 ca. Husker ikke hva som var hva. Uren hud var et symptom hos meg. De første mnd etter pilleslutt fikk jeg masse kviser på brystet og øvre del av rygg og noen i ansiktet. Fikk en krem for dette, men heldigvis har det nesten gått over. Uren hud kan være et symptom på pcos ja, men det skyldes jo hormoner og kan være grunnet av så mangt slags rart. Nå skal jeg ikke være skråsikker, men jeg mener at det er et krav for diagnosen at det skal være et visst antall cyster i en eggstokk før en kan si at den er polycystisk. Og pcos står jo for polycystisk ovariesyndrom = samling av mange ulike symptomer og mange cyster i eggstokkene. Alle med pcos har ikke alle symptomer og ikke i samme grad heller. Det høres rart ut med de blødningene dine, det har jeg aldri opplevd selv. Kunne ikke gynekologen gi deg et godt svar på dette? Du er ikke ferdig hos gynekologen før du har fått svar på det. Og dette har igjen sammenheng med at du ønsker å bli gravid, så du må bare stå på videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206308-nybegynner/#findComment-1490614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.