Gå til innhold

Til dere som mente det ville bli større arbeidsledighet med de rødgrønne.

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

'Hvilke kriterier jeg vil bruke?

Hverken du eller jeg kan krype inn i hodet på hvert enkelt menneske.'

Hva mener du? Du vil at arbeidsløse skal sorteres i grupper der noen hører hjemme på sosialkontoret og andre på Aetat. Da må det nødvendigvis være noen kriterier å sortere mellom disse menneskene på.

Men når du nå sier at dette handler om 'inni hodene til folk', og dermed gjør en slags innrømmelse av at det ikke lar seg gjøre å skille mellom arbeidsløse som faktisk vil i jobb og de som ikke vil i jobb, kan jeg ikke annet enn konkludere med at problemet ditt er umulig - også for deg selv åpenbart.

'Kan ikke du heller svare på mitt spørsmål?'

Jeg er egentlig usikker på hva du spør om, men som jeg nå har sagt endel ganger:

Hvis du spør om mitt syn på hvorvidt noen arbeidsløse bør gjøres til sosialklienter, har jeg i flere innlegg redegjort for mitt syn.

Hva slags kriterier man skal ha, er vanskelig å svare på.

Det jeg vet er at man må ha et regelverk som fungerer mest mulig optimalt.

Å få det 100% optimalt, er vel egentlig umulig. Det vil bli feil for noen uansett.

Så hva er da det nærmeste til 100 % optimalt?

Det er det jeg prøver å spørre deg om.

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

26

• mil1365380270

16

• Goliath

10

• fei1365380229

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Forsto KK med en gang. Viktig å sette søkelys, som du gjør, på at ikke alle langtidsledige er slubberter, men poenget med at det vil virke avskrekkende på de som utnytter systemet, var ikke vanskelig å ta.

Selv om jeg er uenig :-)

Det er mange som hisser seg opp over velferdsstaten og dette males ut i det vide og brede slik at man etter hvert sitter med forståelsen av at annenhver nordmann- og kvinne er slubberter med sugerør i fellespotten.

Jeg kunne sagt dette langt, men har idiotisk nok kastet bort alt for mye tid allerede... Poenget er i alle fall at jakten på de 'få' som man vil ta, sørger for å stigmatisere og felle alle.

Heldigvis er det ikke synsere som kjenner en som kjenner en som..., som skal utforme regelverket og folketrygdens enorme apparat (der vi alle er medlem, faktisk).

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hehe, hvem er disse "unnasluntrerne" og hvor finnes de?

Finnes det konkrete tall på antall "unnasluntrere"? Dokumentasjon, takk!

Hvem er de, hvor bor de, hva gjør de, er de menn eller kvinner?

Hvis det finnes dokumentasjon på at det ikke finnes unnasluntere, så er jeg villig til forkaste alt jeg har skrevet her.

Skrevet

Det blir jo ikke flere jobber da, når arbeidsgiver får lov å opprette flere midlertidige stillinger. Det er jo nettopp det som er poenget.

Midlertidig ansettelser blir kun et "skalkeskjul" for å bevise at det blir gjort noe, og nye arbeidsplasser skapes.

Men, blir det i realiteten det?

Åpning for bruk av midlertidige stillinger og økt aksept for vikarbruk, er utnyttelse av arbeidskraft samt glasur på statistikker over 'sysselsatte'

Skrevet

Det er ganske viktig å ikke se på hva samfunnet trenger der og da når man utdanner seg, når mannen min tok sivilingeniør utdannelsen så fikk han ikke jobb, men nå så er det skikkelig mangel på siv.inger.

Når jeg tok lærerutdannelsen så sa lærerne; vi kan garantere at vi ikke utdanner dere til arbeidsledighet. Veldig mange av de jeg kjenner som gikk ut for 8 år siden har forsatt ikke fast jobb.

Men når det er sagt; hvor mange BI-utdannete siv.økonomer trenger man :o)

Mange virker det som ;-) Er jo en ganske fleksibel utdannelse. Men jeg holder fast ved at utdannelse skal velges med fokus på hvordan man tror utviklingen i jobmarkedet blir. Selv om man aldri har noen garantier. Det er et stort og kostbart valg, ikke noe man skal ta lett på.

Skrevet

Vel... jeg sier jo til det kjedsommelige her at jeg ikke deler oppfatningen av at arbeidsløse som mottar dagpenger er et problem - og i forlengelsen av det, at arbeidsløse på sosialkontoret er meningsløst.

Jeg er enig med deg i at reelle arbeidsløse ikke har noe på et sosialkontor å gjøre.

Men jeg er ikke enig med deg i at det ikke finnes en rekke langtids arbeidsledige som kunne gjort vesentlig mer for å finne seg en jobb - på samme måte som det finnes en rekke uføretrygdede som kunne jobbet om de ønsket det, og det ble tilrettelagt bedre for det.

Samtidig sr jeg de store utfordringer som finnes i å klare å skille "disse fra de andre", og at det er særdeles viktig at man ikke rammer de som ikke bør rammes av ulike tiltak her.

Selv har jeg ingen god forslag til hvordan dette best kan gjøres.

Jeg ser problemene ved å gi de arbeidsledige for gode vilkår, og jeg ser problemene ved å gi de arbeidsledige for dårlige vilkår.

Annonse

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Åpning for bruk av midlertidige stillinger og økt aksept for vikarbruk, er utnyttelse av arbeidskraft samt glasur på statistikker over 'sysselsatte'

Nå er jeg en av dem som har fått fast jobb, gjennom et vikarbyrå og kjenner mange.

Alt fra sekretærjobber til ingeniørjobber.

Skrevet

Nettopp!

Skrevet

Det blir jo ikke flere jobber da, når arbeidsgiver får lov å opprette flere midlertidige stillinger. Det er jo nettopp det som er poenget.

Midlertidig ansettelser blir kun et "skalkeskjul" for å bevise at det blir gjort noe, og nye arbeidsplasser skapes.

Men, blir det i realiteten det?

Poenget er at vi snakker om ekspansjon.

Det er ikke et visst antall jobber til disp. Jobbene kommer når bedriftene tør å satse. Nedturer kommer, mange på lønningslisten kan fort knekke et firma.

Skrevet

Det er mange som hisser seg opp over velferdsstaten og dette males ut i det vide og brede slik at man etter hvert sitter med forståelsen av at annenhver nordmann- og kvinne er slubberter med sugerør i fellespotten.

Jeg kunne sagt dette langt, men har idiotisk nok kastet bort alt for mye tid allerede... Poenget er i alle fall at jakten på de 'få' som man vil ta, sørger for å stigmatisere og felle alle.

Heldigvis er det ikke synsere som kjenner en som kjenner en som..., som skal utforme regelverket og folketrygdens enorme apparat (der vi alle er medlem, faktisk).

Vet ikke jeg... Folk som kjenner noen, som kjenner noen har øynene oppe for at systemet ikke fungerer i alle fall. De kan ta seg friheten til å se at det ikke er en homogen masse vi snakker om.

Hva vi skal gjøre? Jo, vi skal investere i strengere kontroll. Utgift i starten, men kommer oss alle til gode.

Skrevet

Hvis det finnes dokumentasjon på at det ikke finnes unnasluntere, så er jeg villig til forkaste alt jeg har skrevet her.

"Dette vil "presse" unnasluntrere til å gjøre en innsats med å få seg jobb."

Er det usikkert om "unnasluntrere" finnes, da er det vel neppe noe utgangspunkt for å diskusjon heller.

Jeg tror ikke "unnasluntrer" gruppa er så stor. Det er kanskje noen få som ødelegger for andre, men disse blir raskt oppdaget i revisjon. Ligningsmyndighetene har "rapporteringsplikt" til aetat, og evt. "unnasluntrere" - trygdemissbrukere, blir avslørt raskere enn de vet ordet av det.***

Skrevet

Det er ikke et visst antall jobber til disp. Jobbene kommer når bedriftene tør å satse. Nedturer kommer, mange på lønningslisten kan fort knekke et firma.

Selv kunne jeg ansatt en person på midlertidig kontrakt, hvis mulighetene til det forelå.

Slik det nå er (fordi behovet på sikt er usikkert), må det løses gjennom vikarbyrå og utstrakt bruk av overtid.

Skrevet

Jeg tror vi er litt uenig der, men greit nok.

Jeg, og sikkert mange med meg, vil ikke ha det på oss at vi er "unnasluntrere", fordi vi har vanskelig får å få jobb av forskjellige grunner. Alderen har jeg fått høre, taler i mot meg.

Det verste jeg kunne tenke meg er å gå arbeidsledig, og ikke være til nytte for noen.

Dessuten er jeg så rastløs, at det ville drept meg omtrent umiddelbart på stedet. Jeg har det iallfall best meg meg selv når jeg er opptatt med noe, og andre etterspør min kompetanse.

Få av oss ønsker å være "unnasluntrere", og veldig få av oss utnytter trygdesystemet, de fleste av oss gjør så godt vi kan!.

Annonse

Skrevet

Jeg er enig med deg i at reelle arbeidsløse ikke har noe på et sosialkontor å gjøre.

Men jeg er ikke enig med deg i at det ikke finnes en rekke langtids arbeidsledige som kunne gjort vesentlig mer for å finne seg en jobb - på samme måte som det finnes en rekke uføretrygdede som kunne jobbet om de ønsket det, og det ble tilrettelagt bedre for det.

Samtidig sr jeg de store utfordringer som finnes i å klare å skille "disse fra de andre", og at det er særdeles viktig at man ikke rammer de som ikke bør rammes av ulike tiltak her.

Selv har jeg ingen god forslag til hvordan dette best kan gjøres.

Jeg ser problemene ved å gi de arbeidsledige for gode vilkår, og jeg ser problemene ved å gi de arbeidsledige for dårlige vilkår.

'Jeg er enig med deg i at reelle arbeidsløse ikke har noe på et sosialkontor å gjøre.'

Ok, her innleder du med å skille mellom reelle arbeidsløse kontra ikke-reelle. Så: Hvordan skiller du/man? Man skal være forsiktig med å ta ord som umulig i sin munn, men så veldig langt unna umulig kan det ikke være.

'Men jeg er ikke enig med deg i at det ikke finnes en rekke langtids arbeidsledige som kunne gjort vesentlig mer for å finne seg en jobb - på samme måte som det finnes en rekke uføretrygdede som kunne jobbet om de ønsket det, og det ble tilrettelagt bedre for det.'

Javisst kan mange gjøre mer (det gjelder vel i alle livets sfærer for å si det sånn...). Men hvordan skal noen (hvem?) sjekke og vurdere hvorvidt noen gjør 'nok'? Skal de telle jobbsøknader? Hva er nok, hva er tilstrekkelig? Hvor går grensen mellom for lite og tilstrekkelig feks? Er det mulig å sette slike grenser? Osvosv.

'Samtidig sr jeg de store utfordringer som finnes i å klare å skille "disse fra de andre", og at det er særdeles viktig at man ikke rammer de som ikke bør rammes av ulike tiltak her.'

Et hvilket som helst referansesystem av en viss størrelse som involverer mennesker kan umulig sette og bestemme vanntette skott.

Så for meg er 'valget' lett: Enten har vi et velferdsssystem (folketrygden) og gir aksept for at noen smutter gjennom de ulike mulighetene som finnes og at rettigheter og plikter ellers fordeles - eller vi avvikler hele greia og stikker til sjøs.

Skrevet

"Dette vil "presse" unnasluntrere til å gjøre en innsats med å få seg jobb."

Er det usikkert om "unnasluntrere" finnes, da er det vel neppe noe utgangspunkt for å diskusjon heller.

Jeg tror ikke "unnasluntrer" gruppa er så stor. Det er kanskje noen få som ødelegger for andre, men disse blir raskt oppdaget i revisjon. Ligningsmyndighetene har "rapporteringsplikt" til aetat, og evt. "unnasluntrere" - trygdemissbrukere, blir avslørt raskere enn de vet ordet av det.***

Vi har ikke noe system som kjører trygd opp mot endringer i saldo. Hvorfor tror du det blir oppdaget?

Skrevet

Og jeg mener det blir feil å sette merkelappen unnasluntrere på de som blir gående langtidsledige.

Lang tids arbeidsledighet bryter ned selvtilliten og troen på egen kompetanse. Dette kan virke negativt inn på sjansene for å få seg jobb.

I tillegg er det en del arbeidsgivere som er skeptisk til folk som har gått lenge ledig. ("Statistisk diskriminering")

Skrevet

Re overkvalifiserte høyt utdannede.

Man har et anvar for å ikke utdanne seg selv til arbeidsledighet også. For noen gjør det. Ikke at man kan forutsi alt om hvordan arbeidsmarkedet blir i fremtiden, men noen fallgruber kan styres unna.

Her mener jeg rådgivere og måten vi fremlegger valgene om videre utdanning på, bør tilføre litt hard virkelighet. Mange unge mennesker blir bare spurt om hva de har mest lyst til, også starter de på en utdanning med tilhørende studielån, uten noe fokus på hva som skjer når de er ferdige.

Helt på siden, klarte bare ikke la det være usagt :-)

Det har du rett i.

De ansatte ved aetat burde kanskje hatt en sterkere veiledningsfunksjon, som arbeids -og utdanningsformidlere.

Jeg føler også ofte at det kan være en brist mellom den enkelte arbeidssøkendes behov, og arbeidsmarkedets behov for arbeidskraft.

Vet ikke om du helt skjønner, men jeg forsto iallfall deg.;-)

Skrevet

Vi har ikke noe system som kjører trygd opp mot endringer i saldo. Hvorfor tror du det blir oppdaget?

En venninne av meg begynte å jobbe og sa fra om dette til arbeidskontoret 1 måned etter at hun hadde fått jobben. Dette ble oppdaget og hun måtte betale tilbake pengene for denne måneden, så det blir oppdaget ja. Heldigvis sier jeg!

Skrevet

Jeg tror vi er litt uenig der, men greit nok.

Jeg, og sikkert mange med meg, vil ikke ha det på oss at vi er "unnasluntrere", fordi vi har vanskelig får å få jobb av forskjellige grunner. Alderen har jeg fått høre, taler i mot meg.

Det verste jeg kunne tenke meg er å gå arbeidsledig, og ikke være til nytte for noen.

Dessuten er jeg så rastløs, at det ville drept meg omtrent umiddelbart på stedet. Jeg har det iallfall best meg meg selv når jeg er opptatt med noe, og andre etterspør min kompetanse.

Få av oss ønsker å være "unnasluntrere", og veldig få av oss utnytter trygdesystemet, de fleste av oss gjør så godt vi kan!.

Du kan være så uenig du vil, forskjellen på oss er at jeg lever med det, du synser etter som jeg har forstått?

Det med alder skjønner jeg ikke. Altså jeg forstår ikke de som bare vil ha unge folk. Aner ikke hva din alder er, men jeg og flere jeg kjenner, vil gjerne ha friske, oppdaterte arbeidstakere rundt 50. Stabil arbeidskraft med livserfaring.

Jeg forstår behovet for å forsvare at man ikke er en unnasluntrer, men ved å gå god for hele hurven, undergraver man seg selv.

Skrevet

Vel, jeg kan ikke svare for alle trygdekontor og aetater bortetter.

Men at kontrollen er blitt forsterket, det er det ikke tvil om. Når Lånekassen kan trekke tilbake og gjøre stipend om til lån, fordi jeg tjente for mye et år i min utdanning.

Da forstår ikke jeg at det enda finnes aetater bortetter som ikke har såpass kvalitet i sine tjesteytinger, at de ikke har sikret at trygdemissbruk foregår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...