aff Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Jeg er en jente i underkant av 30 og jeg har slitt spiseforstyrrelse i 2 år men har blitt mye flinkere nå. Problemet er at det siste året har jeg slitt med uregelmessig/utsett menstrusjon. Nå har jeg lyst til å få barn så jeg fikk Primolut hos legen min for å få orden på cyklusen. 3 dager etter at jeg var ferdig med primolut begynte det å blø som det skulle, men for 5 dager siden (33 dager etter at det begynte å blø p.g.a. primolut) skulle jeg ha min normal menstrusjon men ingenting skjer! Åssen kan jeg få orden på ting igjen ? Bør jeg se lege ? Har jeg eggløsning selv om jeg har ikke mensen ? Tror du at sjansen for at jeg kan bli gravid er mindre p.g.a. at jeg hadde spiseforstyrrelse og mensen ble utsatt?Hjertlig takk, AFF 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206487-uregelmessig-menstrusjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Det er ikke tvil om at det er en bevist sammenheng mellom spiseforstyrrelser og fruktbarhetsproblemer. Mange kvinner med spiseforstyrrelser og gjerne også lav kroppsvekt mister menstruasjonen. Menstruasjonen kan komme i normale sykluser igjen hvis man begynner å spise mer normalt og etterhvert også oppnår normal vekt. Man skal ha litt fett på kroppen for at kroppen skal produsere reproduksjonshormoner i riktige mengder. Naturen har innstilt det sånn at de mest underernærte kvinnene ikke bør få barn fordi det må være noe å tære på både i svangerskapet og i ammeperioden. Det går an å ha menstruasjon som kommer uregelmessig uten at man har eggløsning i mellom, slik man normalt forventer at det skal være. Det kan godt tenkes at du ikke har eggløsning, men dette vil sikkert normalisere seg når du spiser mer og også får i deg fett og proteiner. I tillegg er det selvsagt bra at du får medisinsk hjelp. Det kan være lurt at du snakker med legen din om dine spiseforstyrrelser hvis du ikke allerede har gjort det. Jeg ønsker deg lykke til på alle måter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206487-uregelmessig-menstrusjon/#findComment-1490995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.