Gå til innhold

Hvem gikk videre (so you think you can dance)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvis det er tilfelle så.Men greit, fra nå av skal jeg forundret si svart istedenfor neger, selv om det i mine ører høres mye mer rasistisk ut.

Dette har vært allmennkunnskap siden femti-sekstitallets sørstats-USA.

Fortsetter under...

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

28

• fei1365380229

19

• morsan

13

• DarkPink

13

Mest aktive i denne tråden

Gjest blomsterløk
Skrevet

Nei, jeg tror ikke Prøysen og Egner mente å støte noen, men jeg tror også de hadde sluttet å lage sanger med ordet "neger" og "hottentott" hvis de hadde levd i dag.

Kan du ikke klare å si mørk, svart eller afrikaner?

Jeg hadde nok reagert om hun sa han svarte, synes nå det er mye mer negativt ladet.

Skrevet

Jeg hadde nok reagert om hun sa han svarte, synes nå det er mye mer negativt ladet.

Ja DU syns :o).

Selv sier jeg afrikaner eller mørk, men det er svært sjelden jeg trenger å klassifisere folk på den måten.

Skrevet

Right...

Skrevet

Det er i hvertfall tydligvis mange i norge som ikke vet dette. Og du kan jo se ut fra denne diskusjonen at det er mange som er i tvil om hva som er "feil" og "riktig" å si. Og at vi ikke bruker neger som noe negativt.

Skulle ønske vi kunne få noen meninger fra en neger/brun/afrikaner her også jeg. For som sakt - jeg har ikke til hensikt å fornærme noen da jeg ikke har noe imot verken negere, afrikanere eller brune.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Ja DU syns :o).

Selv sier jeg afrikaner eller mørk, men det er svært sjelden jeg trenger å klassifisere folk på den måten.

Forøvrig så jobber jeg sammen med en "svart". Men han kaller seg selv for neger.

Annonse

Skrevet

Forøvrig så jobber jeg sammen med en "svart". Men han kaller seg selv for neger.

Når er det han har behov for å kalle seg "neger" da? Jeg har aldri behov for å si at jeg er "hvit" eller "arisk"

Skrevet

Ja, akkurat som han jeg kjente. Sa da er det tydligvis flere her i norge som synes det er greit å være neger.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Når er det han har behov for å kalle seg "neger" da? Jeg har aldri behov for å si at jeg er "hvit" eller "arisk"

Når han snakker med kunder i telefonen som skal komme innom å hente noe hos oss. Da sier han, bare kom direkte til meg, jeg er lett å kjenne igjen, for jeg er neger.

Skrevet

Ja, akkurat som han jeg kjente. Sa da er det tydligvis flere her i norge som synes det er greit å være neger.

Det er det nok, og Johan Golden er tydeligvis en av dem. Men nettopp fordi mange tar det ille opp, bør man unngå å bruke betegnelsen, selv om det i dine ører høres helt OK ut og du slettes ikke mener noe galt med det.

Skrevet

Når han snakker med kunder i telefonen som skal komme innom å hente noe hos oss. Da sier han, bare kom direkte til meg, jeg er lett å kjenne igjen, for jeg er neger.

Men da er du jo heldig som kan spørre han direkte om han syns det er greit at også du kaller han for negeren.

Det er ikke alltid folk som sier noe om seg selv syns det er greit at andre også sier det, det kan være en form å "beskytte" seg selv på.

Jeg sa også neger før, og jeg mente ikke noe vondt med det, men jeg tar til etteretning at endel ikke syns det er greit, og da sier jeg noe annet. Enkelt og greit :o)

Skrevet

Du hadde sikekrt det om alle andre rundt deg var - eh..negre :)

Skrevet

Ja, hvis det er tilfelle så.Men greit, fra nå av skal jeg forundret si svart istedenfor neger, selv om det i mine ører høres mye mer rasistisk ut.

Ja, det er det jeg sier til ungene når de er møkkete!

Annonse

Gjest blomsterløk
Skrevet

Men da er du jo heldig som kan spørre han direkte om han syns det er greit at også du kaller han for negeren.

Det er ikke alltid folk som sier noe om seg selv syns det er greit at andre også sier det, det kan være en form å "beskytte" seg selv på.

Jeg sa også neger før, og jeg mente ikke noe vondt med det, men jeg tar til etteretning at endel ikke syns det er greit, og da sier jeg noe annet. Enkelt og greit :o)

Det har vi da snakket om for lenge siden. Hadde ikke han likt det hadde jeg så klart aldri i verden brukt det uttrykket. Men jeg bruker så klart navnet hans jeg da, som jeg gjør med alle jeg jobber sammen.

Skrevet

NEI det har det ikke - der borte sier de ikke NEGER. Du blander det sammen med det negelse stygge uttrykekt NIGGER.

Skrevet

Det har vi da snakket om for lenge siden. Hadde ikke han likt det hadde jeg så klart aldri i verden brukt det uttrykket. Men jeg bruker så klart navnet hans jeg da, som jeg gjør med alle jeg jobber sammen.

Ja- hehe- sjelden man sier; "du, rødhåra!" når man kjenner dem som Astrid eller Ellen .)

Skrevet

Nei da har du vel ikke fulgt med i debatten som var om "negerordet" for noen år siden.

Hvor ble den holdt? i lukkede rom i Hammerfest? :)

Skrevet

Ja, det er det jeg sier til ungene når de er møkkete!

Ja, det er det store dilemmaet på norsk: Hvilket alternativ har vi egentlig?

Jeg synes "black" høres mye, mye bedre ut enn "svart". Og afro-amerikaner kan vi jo ikke bruke, og afro-nordmann høres jo snålt og oppkonstruert ut.

Og apropos "afro": Hva med dem hvis tilhørighet til Afrika ligger flere hundre år tilbake i tiden - de defineres seg å være fra Karibien, England eller hvor som helst? Eller rett og slett Norge??

Dette er ikke lett!

Da er det mye greiere med eskimoer, der man har betegnelsen inuiter som man kan og bør bruke.

Skrevet

Ja, det er det store dilemmaet på norsk: Hvilket alternativ har vi egentlig?

Jeg synes "black" høres mye, mye bedre ut enn "svart". Og afro-amerikaner kan vi jo ikke bruke, og afro-nordmann høres jo snålt og oppkonstruert ut.

Og apropos "afro": Hva med dem hvis tilhørighet til Afrika ligger flere hundre år tilbake i tiden - de defineres seg å være fra Karibien, England eller hvor som helst? Eller rett og slett Norge??

Dette er ikke lett!

Da er det mye greiere med eskimoer, der man har betegnelsen inuiter som man kan og bør bruke.

Sånne Diplom-is-folk mener du? .)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...