Gå til innhold

Hvem gikk videre (so you think you can dance)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ble den holdt? i lukkede rom i Hammerfest? :)

Neivel! Du mener det er helt riktig å kalle folk neger, du blir overhodet ikke støtt av det, så fortsett med det da :(

Jeg blir ikke støtt av det, men kaller du dattera mi for "guling" så blir jeg støtt. Ikke kan jeg skjønne hvorfor asiatere har fått denne betegnelsen heller for de er overhodet ikke gule.

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

28

• fei1365380229

19

• morsan

13

• DarkPink

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Neivel! Du mener det er helt riktig å kalle folk neger, du blir overhodet ikke støtt av det, så fortsett med det da :(

Jeg blir ikke støtt av det, men kaller du dattera mi for "guling" så blir jeg støtt. Ikke kan jeg skjønne hvorfor asiatere har fått denne betegnelsen heller for de er overhodet ikke gule.

Guling ville jeg aldri sagt - ikke pakkis eller degos heller. Jeg sier asiat, eller inder, eller pakistaner eller latinamerikaner om man skal beskrive en rase. Det hender det jo at man gjør.

I vår familie er det to gutter fra Colombia - og da min datter lurte på hva de kaltes sa jeg de var norske, men at de var født latinamerikanere, og blitt adoptert. Det var da helt uproblematisk.

Det er i grunn sjelden med adopterte negerbarn....når jeg tenker meg om.

Neger er ikke i samme kategori, syns jeg *tramper med beina* - neger er jo for fanken FLOTT! :) og jeg mener det flott! ;:)

...men det er klart - jeg vet at noen blir såret over det -og derfor bruker jeg det aldri i RL uten at jeg vet hvem jeg har foran meg. Jeg er egentlig et veldig høflig og skikkelig kvinnfolk :)

Skrevet

Ah.. er det DER denne sensiviteten ligger? At flere av dere har adopterte barn?

Ville aldri falt meg inn å kalle noen guling, det synes jeg er nedlatende. Samme med nigger o.l. Neger derimot, finner jeg ikke nedlatende, men jeg skjønner jo at andre kan oppfatte det sånn, så jeg får begynne å passe meg.

Skrevet

sakser;

"Norsk språkråd har imidlertid uttalt at ordet «neger» er et norsk innarbeidet ord som bør benyttes på mennesker av afrikansk opprinnelse. Afrikanere som ikke liker å bli kalt «negre» kan ikke komme til Norge og forlange å bli kalt noe annet, ifølge lederen av Norsk Språkråd, Sylfest Lomheim. Dette synet støttes av språkprofessor Finn-Erik Vinje."

Skrevet

Sånne Diplom-is-folk mener du? .)

Jepp! ;-)

Det har ikke vært så mye fokus på ordbruken her - sikkert fordi det ikke finnes så mange eskimoer i Norge. Men av en kanadisk bekjent har jeg lært at "eskimo" er et ord de ikke øsnker brukt på seg selv, så nå prøver jeg å konsekvent bruke "inuit", og hyar også lært opp sønnen til det samme! :-)

Men senest nå i helga leste jeg minst 2 steder i en avis (Aftenposten?) at man brukte ordet "eskimo". Hadde de derimot skrevet "neger" så hadde det nok vært månelyst! ;-)

Jeg skjønner jo - og respekterer - at folkeslagene selv må få lov til å bedømme hva de synes er akseptabel betegnelse. Men det kan jo bli nokså komiske tilstander etterhvert, slik som i USA hvor man ikke skal si "fysisk handikappet" men "physically challenged", og at det på mange skoler ikke er lov å ha aktiviteret, dekorasjoner og også OMTALE knyttet til "Christmas" fordi det diskriminerer andre religoner!

Jeg håper at vi i hele min levetid fortsatt kan kalle juleferien for juleferie i skoleruta! ;-)

Skrevet

Ah.. er det DER denne sensiviteten ligger? At flere av dere har adopterte barn?

Ville aldri falt meg inn å kalle noen guling, det synes jeg er nedlatende. Samme med nigger o.l. Neger derimot, finner jeg ikke nedlatende, men jeg skjønner jo at andre kan oppfatte det sånn, så jeg får begynne å passe meg.

Nei, det er ikke der sårheten ligger i det hele tatt, men hvis folk ikke liker en ting så skal ikke jeg på død og liv si det selvom jeg ikke mener noe vondt med det. En annen ting er at jeg føler man må tenke over hva man sier fordi unger "adopterer" uttrykk og gjerne meninger fra foreldrene. Jeg har da for søren sagt neger sjøl før og mente ikke noe vondt med det, men jeg holder ikke på død og liv på det når mange ikke liker det.

http://no.wikipedia.org/wiki/Neger

http://sos-rasisme.no/page.php?tema=64&t=

http://www.ung.no/art/?id=1203&shw=INNLEGG

http://www.spaltet.net/230804185416_neger.html

Skrevet

Asiatere er ikke mere "gule" enn vi er "hvite"! ;-)

Guling, svarting, pakkis etc er jo i en helt annen kategori enn "neger", da!

Men som flisa lar jeg være å bruke betegnelsen "neger" fordi det nå har blitt så lite PK. Men jeg synes det er synd at man nå har kommet dithen at bruken av ordet er så fy-fy, for vi har ikke noe gidt alternativ heller.

Gjest papirtiger
Skrevet

Enig med deg Neger er greit. Nigger er stykt.

Tok opp dette med en bekjent for mange år siden. Han var neger, og sa at det var helt OK å bli kalt neger.

Og - som sakt - jeg mente faktisk ikke noe ille med det. Bare den enkleste forklaringen jeg har.

Jeg vet om flere med Trisomi 21 (Downs) som selvironisk kaller seg mongoloide. I tillegg vet jeg om flere selverklærte krøplinger.

Trenger bare en kvart sosial antenne for å forstå at det ikke er greit at andre omtaler de slik.

Synes det er merkelig at de samme menneskene som syns guling er nedlatende ikke synes neger er det. Ser dere virkelig ikke at det er del av samme utvikling? Trenger ikke å gå så fryktelig langt bak i tid for å finne mennesker som snakket om gulinger, uten at de mente NOE vondt med det.

Skrevet

HUff, se hva denne sa: "altså det er jo litt kjett å høre negere klage på at dme blir kalt neger, er jo det dem er å det er et pent ord iforhold til mye anna dem kan bli kaldt

"

*kniser*

Jeg er sterkt bekymret for fremtidige skrivekunnskaper i Norge. Hvordan skal det gå når disse menneskene blir foreldre og skal lære barna sine å skrive og gjøre lekser?

Skrevet

Jepp! ;-)

Det har ikke vært så mye fokus på ordbruken her - sikkert fordi det ikke finnes så mange eskimoer i Norge. Men av en kanadisk bekjent har jeg lært at "eskimo" er et ord de ikke øsnker brukt på seg selv, så nå prøver jeg å konsekvent bruke "inuit", og hyar også lært opp sønnen til det samme! :-)

Men senest nå i helga leste jeg minst 2 steder i en avis (Aftenposten?) at man brukte ordet "eskimo". Hadde de derimot skrevet "neger" så hadde det nok vært månelyst! ;-)

Jeg skjønner jo - og respekterer - at folkeslagene selv må få lov til å bedømme hva de synes er akseptabel betegnelse. Men det kan jo bli nokså komiske tilstander etterhvert, slik som i USA hvor man ikke skal si "fysisk handikappet" men "physically challenged", og at det på mange skoler ikke er lov å ha aktiviteret, dekorasjoner og også OMTALE knyttet til "Christmas" fordi det diskriminerer andre religoner!

Jeg håper at vi i hele min levetid fortsatt kan kalle juleferien for juleferie i skoleruta! ;-)

...men potetferien har de PK'et vekk da eller? :-)

Skrevet

Asiatere er ikke mere "gule" enn vi er "hvite"! ;-)

Guling, svarting, pakkis etc er jo i en helt annen kategori enn "neger", da!

Men som flisa lar jeg være å bruke betegnelsen "neger" fordi det nå har blitt så lite PK. Men jeg synes det er synd at man nå har kommet dithen at bruken av ordet er så fy-fy, for vi har ikke noe gidt alternativ heller.

Nei, jeg er forsåvidt enig i det. Kanskje man kommer ditt at man faktisk skal si "neger" etterhvert. Homsene ville jo ikke bli kalt "homse" før, men nå er vel det helt greit.

Farmoren min så; "skal dere ta til dere en sånn guling" når vi fortalte det til henne. Hun mente ikke noe vondt med det, eldre mennesker sa det før i tiden tror jeg.

Men jeg vet faktisk ikke forhistorien til navnet selv, men jeg vil ha meg frabedt at mitt nydelige lysebrune barn blir kalt gul :o)

Skrevet

Jeg vet om flere med Trisomi 21 (Downs) som selvironisk kaller seg mongoloide. I tillegg vet jeg om flere selverklærte krøplinger.

Trenger bare en kvart sosial antenne for å forstå at det ikke er greit at andre omtaler de slik.

Synes det er merkelig at de samme menneskene som syns guling er nedlatende ikke synes neger er det. Ser dere virkelig ikke at det er del av samme utvikling? Trenger ikke å gå så fryktelig langt bak i tid for å finne mennesker som snakket om gulinger, uten at de mente NOE vondt med det.

me hallo - guling ville jo være det samme som svarting! og det ER jo stygt. Neger er det samme om asiat eller indianer for meg i alle fall.

Skrevet

Jeg er sterkt bekymret for fremtidige skrivekunnskaper i Norge. Hvordan skal det gå når disse menneskene blir foreldre og skal lære barna sine å skrive og gjøre lekser?

tenkte mer på det vedkommene sa jeg da :)

Skrevet

tenkte mer på det vedkommende sa jeg da :)

Skrevet

Nei, jeg er forsåvidt enig i det. Kanskje man kommer ditt at man faktisk skal si "neger" etterhvert. Homsene ville jo ikke bli kalt "homse" før, men nå er vel det helt greit.

Farmoren min så; "skal dere ta til dere en sånn guling" når vi fortalte det til henne. Hun mente ikke noe vondt med det, eldre mennesker sa det før i tiden tror jeg.

Men jeg vet faktisk ikke forhistorien til navnet selv, men jeg vil ha meg frabedt at mitt nydelige lysebrune barn blir kalt gul :o)

hehe, bestemora mi var så glad det ikke var flere jøder igjen i hjembygda hennes - hun trodde det hadde vært en der i gamle dager - en skikkelig møkkamann :)

Skrevet

me hallo - guling ville jo være det samme som svarting! og det ER jo stygt. Neger er det samme om asiat eller indianer for meg i alle fall.

Enig!

Skrevet

tenkte mer på det vedkommene sa jeg da :)

Hehe, skjønte det, men alle håra reiser seg på kroppen min når jeg leser sånt. Har ikke sjans til å oppfatte budskapet.

Skrevet

hehe, bestemora mi var så glad det ikke var flere jøder igjen i hjembygda hennes - hun trodde det hadde vært en der i gamle dager - en skikkelig møkkamann :)

Den samme farmoren min sa engang for 20 år siden: "det må være tråkig å være neger" :o).

Den har hengt med henne får å si det sånn, kommer stadig i nye utgaver.

Eller faren min som skulle fortelle en vits og når han skulle komme til poenget og alle var spente så husket han ikke poenget og sa; "ja det var ihvertfall en hel masse". Den blir også flittig brukt her i huset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...