Gå til innhold

Hvem gikk videre (so you think you can dance)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du må for all del ikke si kineser, japaner og indianer.

På samme måte så er det ikke PK å si nordmann, danske eller finske :o).

finske!! *fnis*

Har du forresten hørt om den store finske muskuløse sjømannen som sa til den pinglete norske dekksgutten at en sånn spjæling som deg kan jeg holde på strak arm i 20 minutter uten å få krampe, hvorpå dekksgutten repliserte: "Å så da? Jeg har hatt en finne på nesa i 20 år uten at det gjorde meg en tøddel!"

;-)

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

28

• fei1365380229

19

• morsan

13

• DarkPink

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du må for all del ikke si kineser, japaner og indianer.

På samme måte så er det ikke PK å si nordmann, danske eller finske :o).

Synes liksom indianer, japaner og kineser er en rase, og ikke bare innbygger i et land...

Nordmann, svenske, finske er liksom så mye "rart".

Skrevet

Synes liksom indianer, japaner og kineser er en rase, og ikke bare innbygger i et land...

Nordmann, svenske, finske er liksom så mye "rart".

Du vet at det ikke er PK å si rase mer vel? Man sier etnisk opprinnelse :o).

Skrevet

Du vet at det ikke er PK å si rase mer vel? Man sier etnisk opprinnelse :o).

Hvor langt tilbake skal man spore den etniske opprinnelsen, da? Til Missing Link? ;-))

Gjest papirtiger
Skrevet

Gulinger og svarte - ja, det synes jeg høres ille ut. Neger - nei, det synes jeg faktisk er OK.

Neger, arier, hvit, afrikaner, kineser, japaner, indianer.....synes det er greie betegnelser.

MEN om jeg støter noen, så skal jeg endre på det. For - som sagt - det er ikke det jeg ønsker.

Er det forresten feil å si kineser, japaner og indianer?

Fint at du tar hensyn til de som støtes av dette :)

"Er det forresten feil å si kineser, japaner og indianer?"

Kineser og japaner henspiller på landtilhørighet, og er like stuerent som å si "nordmann" om folk fra Norge :) Når det gjelder indianere så kaller de seg urbefolkningen i USA..

Må forresten kommentere språkrådets innspill i denne saken. Det er rimelig drøyt av språkrådet å "bestemme" at svarte ikke skal bli støtt av ordet... De burde holde seg til å fjerne dobbelkonsonanter fra det norske språk, eller hva de enn driver med ;)

Skrevet

Hvor langt tilbake skal man spore den etniske opprinnelsen, da? Til Missing Link? ;-))

Ja har de ikke funnet ut at vi alle stammer fra Afrika da, så egentlig så er vi vel alle "negre" :o)

Skrevet

Ja, den er det lenge siden det ble slutt på! :-) Selv i mine skoledager het det bare "planleggingsdag" eller .... hva var det rare ordet som ble brukt på enkeltstående fridager uten at det var noe "spesielt" ved dem .... skolelov?????

Månedslov. Men det var neimen ikke hver måned.

Skrevet

Månedslov. Men det var neimen ikke hver måned.

Månedslov, var det ja! :-)

Og helt enig: Hver måned var det ihvertfall ikke! ;-)

Skrevet

Ja har de ikke funnet ut at vi alle stammer fra Afrika da, så egentlig så er vi vel alle "negre" :o)

*S*

Alt dette snakket om artenes opprinnelse får meg til å minnes den usigelig dumme berta som var med i Big Brother en gang, som sa at hun tvilte på at menneskene stammet fra apene. Ja bortsett fra negre, da, for de var jo svarte i huden!!

Ja, hva skal man si til slik!! ;-)

Skrevet

*S*

Alt dette snakket om artenes opprinnelse får meg til å minnes den usigelig dumme berta som var med i Big Brother en gang, som sa at hun tvilte på at menneskene stammet fra apene. Ja bortsett fra negre, da, for de var jo svarte i huden!!

Det er vel ikke noe sjokk at folk som er med i Big Brother er dumme :o).

Gjest papirtiger
Skrevet

*S*

Hoho.. Er det mulig.

Skrevet

*S*

Jeg vil tro at det iq-nivået der er ganske gjengs for folk som er med i slike programmer...

Skrevet

Ja, den er det lenge siden det ble slutt på! :-) Selv i mine skoledager het det bare "planleggingsdag" eller .... hva var det rare ordet som ble brukt på enkeltstående fridager uten at det var noe "spesielt" ved dem .... skolelov?????

Månedslov! :)

Skrevet

Somlekopp!!! ;-)

jeg har vel viktigere ting å bedrive enn DOL! HA!

:D

Skrevet

jeg har vel viktigere ting å bedrive enn DOL! HA!

:D

Man får nesten si som Steve Winwood: "if you think you're fooling

anyone, you're only fooling yourself." ;-)

Skrevet

Man får nesten si som Steve Winwood: "if you think you're fooling

anyone, you're only fooling yourself." ;-)

*dødelig fornærma*

Skrevet

Fint at du tar hensyn til de som støtes av dette :)

"Er det forresten feil å si kineser, japaner og indianer?"

Kineser og japaner henspiller på landtilhørighet, og er like stuerent som å si "nordmann" om folk fra Norge :) Når det gjelder indianere så kaller de seg urbefolkningen i USA..

Må forresten kommentere språkrådets innspill i denne saken. Det er rimelig drøyt av språkrådet å "bestemme" at svarte ikke skal bli støtt av ordet... De burde holde seg til å fjerne dobbelkonsonanter fra det norske språk, eller hva de enn driver med ;)

Så det er samme grunne til at afrikaner derfor er OK. Men er alle afrikanere fargede??? Da denne tråden startet for leeeeeeenge siden var det jo nettopp det som var poenget. Jeg skulle skille ut han som var farget. Han visste jeg jo at gikk videre i konkurransen.

Skrevet

Mener du virkelig det? Skal man gå rundt å si mann av en opprinnelse jeg ikke vet hva er, men den er ikke norsk? Eller er det forbudt å se folk i kategorier rase?

Tror du Torbjørn Egner og Alf Prøysen mente å støte noen når de sang om negre og hottentotter og det som verre er?

Jeg synes du skal ta deg bryet med å gå inn på denne siden og klikke der det står "svarting". Så kan du lære litt om opprinnelsen til ord som neger/mulatt etc, og hva afrikanere selv mener om det:

http://www.afrikanyouth.org/norsk.php

"Only dogs and slaves are named by their masters. Free people name themselves"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...