Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da jeg skulle ha storesøster ble det konstatert seteleie (husker ikke hvilken uke). I uke 35 var jeg inne til snuingsforsøk. Det gikk ikke, hun ville ikke lenger enn i tverrleie, og så la hun seg tilbake i seteleie.

For meg som førstegangsfødende, og etter å ha surfet masse på internett og lest om setefødsler, var det fullstendig uaktuelt å føde vaginalt.

Vannet gikk i uke 36. Det ble ambulanse til sykehuset med meg liggende etter beskjed fra føden.

Vel fremme fant de ut at hun lå med en fot helt nederst, og det var ikke noe problem å få keisersnitt.

Personlig ville jeg ikke drømt om å føde vaginalt i sete når jeg var førstegangsfødende. I USA og Storbritannia fraråder de det også fordi det så ofte ender i hastekeisersnitt fordi det blir komplikasjoner.

Men, det er også mange som har hatt flotte vaginale setefødsler.

Ellers er det mange som har hatt god erfaring med å snu et setebarn med hjelp av akupunktur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206600-seteleie/#findComment-1486574
Del på andre sider

Annonse

Min førstefødte lå i seteleie, og jeg var inne til "ytre vending" 4 uker før termin (de snur ungen fra utsiden av magen - en pussig og ikke bare behagelig opplevelse siden de må være litt hardhendte...). Etter snuingen (som de mente var vellykket) hadde ungen nesten ikke puls, og det ble hastekeisersnitt i full narkose.... Heldigvis gikk det bra med både meg og lillemann, men ALDRI mer..... jeg var kjemperedd :o(

Lillesøster kom heldigvis rette veien, så jeg slapp å ta stilling til setefødsel vs keisersnitt (lege og jordmor var heldigvis enige i at det ikke var aktuelt med noen snuing siden det ble såpass skremmende forrige gang).

JEG ville insistert på keisersnitt hvis ungen min lå i seteleie....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206600-seteleie/#findComment-1487295
Del på andre sider

Andremann ble født i seteleie for fem år siden. Fødselen gikk kjempefint og helt uproblematisk. Det ble ikke foretatt noen forsøk på å snu babyen da de som oftest snur seg tilbake igjen (praksisen er visst ulik fra sykehus til sykehus). I uke 37 var jeg inne til måling av bekkenet og til Ultralyd for å sjekke hvor stor hun kunne komme til å bli. I og med at jeg hadde født uproblematisk før, bekkenet var rommelig og babyen ikke så ut til å bli særlig større enn gjennomsnittet (3400 g ved fødsel), valgte jeg å føde vanlig. Jeg oppfattet det slik at jeg fikk valget selv, men på sykehuset gav de meg råd om hva som var best for akkurat min fødsel.

Under fødselen fikk jeg mye mer oppfølging enn det som er normalt, så det føltes veldig trygt. Jeg kan ikke si at denne fødselen var verre enn de to andre jeg har hatt, enda denne fødselen var den eneste uten smertestillende pga at det var styrtfødsel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206600-seteleie/#findComment-1487404
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...