Gå til innhold

Svaret fra språkrådet

Anbefalte innlegg

"Svar:

Det kan ikke regnes som feil å sette "ikke" mellom infinitivsmerket og

infinitiven.

Legg merke til at i eksempelet ditt er varianten "han prøvde ikke å nyse" strengt tatt tvetydig, mens "han prøvde å ikke nyse" er entydig (kan

bare bety "han prøvde å unngå å nyse"). Og entydighet er da ofte en fordel?

Med hilsen

Dag F. Simonsen

rådgiver"

*River seg enda mer frustrert i håret* Men jeg nekter fremdeles plent å skrive "å ikke" i noen som helst sammenheng selv! Basta.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206643-svaret-fra-spr%C3%A5kr%C3%A5det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• flisa

12

• morsan

11

• fei1365380229

8

Mest aktive i denne tråden

Godt dette ikke var en enkel regel som jeg ikke hadde fått med meg :-)

Det er ikke så mange situasjoner jeg ville satt "å" foran "ikke", men det var noen eksempler i tråden som jeg absolutt hadde godkjent.

Ingen kan vel ta deg dersom du fortsetter å skrive om, av typen "la være å...". Men det er ikke noe _forbud_

Annonse

Jeg godtar at det er lov, men jeg tar meg fremdeles den frihet ikke å like det. Nemlig. ;o)

Du klamrer deg til barnetroen fortsatt, hehe.

Når man ser hva som uteksamineres fra lærerhøgskolene, er det all grunn til å tvile på lærdommen man fikk prentet inn på barneskolen.

Du klamrer deg til barnetroen fortsatt, hehe.

Når man ser hva som uteksamineres fra lærerhøgskolene, er det all grunn til å tvile på lærdommen man fikk prentet inn på barneskolen.

*Kremt* Det er noen år siden jeg gikk ut fra barneskolen da... Og min frøken der var en frøken av den gamle sorten.

Selv om hun var sid på flaska.

Annonse

I mitt hode høres det riv ruskende galt ut med "å ikke", å skal ifølge min barnetro stå foran et verb. Dermed basta. :o)

Nå er det like før jeg ringer min gamle norsklærer fra gymnaset! ;o)

Så det du mener da altså, er at du liker å ikke bruke å foran ikke? :o)

nei - den var rett!

"Så det du mener da altså, er at du liker å ikke bruke å foran ikke"

Men ingen med litt fornuft ang. rettskriving ville skrevet setningen sånn. :o) "Så det du mener er altså at du ikke liker å bruke å foran ikke" ville vært riktig.

nei - den var rett!

Nei, for lillemus har sagt at hun liker ikke å bruke å foran ikke. Setningen til fei betyr derimot at hun liker det at hun ikke bruker å foran ikke.

Altså: Hun misliker det dersom mdette ikke står på et for henne feil sted - det forholder seg ikke slik at hun fryder seg hver gang hun skriver en setning uten slike i hennes øyne feilplasserte ikke'r! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...