Gå til innhold

Svaret fra språkrådet

Anbefalte innlegg

Ja, jeg synes det er helt fryktelig. Helt sant. Det skjærer i både øyne og ører for meg.

Og nå tør jeg snart ikke skrive mer her inne i frykt for å skrive feil... ;o)

He, he. Føler det også litt slik. Har hatt noen innlegg om div. skrivefeil, og direkte språkfeil jeg også. Prøver å passe på å skrive riktig, men det hender jo at fingrene løper litt for fort...

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• flisa

12

• morsan

11

• fei1365380229

8

Mest aktive i denne tråden

Du er sta! :)

Uansett er fokuset ditt litt merkelig.

For du har selvfølgelig helt rett i at det er feil å skrive "å ikke" - alene.

Det er ingenting som heter "å ikke", men mindre du setter på en "h" og får "å hikke".

Men det står et ord etter "ikke", og derfor blir fokuset ditt helt feil.

Du er sta! :)

Uansett er fokuset ditt litt merkelig.

For du har selvfølgelig helt rett i at det er feil å skrive "å ikke" - alene.

Det er ingenting som heter "å ikke", men mindre du setter på en "h" og får "å hikke".

Men det står et ord etter "ikke", og derfor blir fokuset ditt helt feil.

Sta som faen - det er mellomnavnet mitt. :o)

Jeg mener fremdeles at man ikke kan "velge å ikke gå", men man kan "velge å la være å gå".

Jeg fatter ikke dette - det er da fullstendig logisk at man ikke kan sette "å" foran noe annet enn infinitivsverb? I mine ører høres alt annet fullstendig feil ut.

Har du noe annet enn irrasjonelle beveggrunner for din uvillje mot såkalt "splittet infinitiv"?

Jeg mener fremdeles at man ikke kan "velge å ikke gå", men man kan "velge å la være å gå".

Jeg fatter ikke dette - det er da fullstendig logisk at man ikke kan sette "å" foran noe annet enn infinitivsverb? I mine ører høres alt annet fullstendig feil ut.

Annonse

Hva i all verden er det 'logiske' i at en ikke skall kunne splitte infinitiven?

Faktum er at du ikke har noe annet enn helt private beveggrunner for ikke å akseptere splittet infinitiv. Men den fins hos mange av våre fremste språkkunstnere.

At noe virker galt på deg, betyr ikke nødvendigvis at det *er* galt. Det er i det minste logisk!

Hva i all verden er det 'logiske' i at en ikke skall kunne splitte infinitiven?

Faktum er at du ikke har noe annet enn helt private beveggrunner for ikke å akseptere splittet infinitiv. Men den fins hos mange av våre fremste språkkunstnere.

At noe virker galt på deg, betyr ikke nødvendigvis at det *er* galt. Det er i det minste logisk!

http://www.aftenposten.no/ekspertene/spraak/?action=question&id=1752

Hegge sier at meningsinnholdet overstyrer et i utgangspunktet forbud mot splittet infinitiv.

Og det er i tråd med min intuitive språkforståelse.

He-he! Godt å høre, lurte på om du var alvorlig syk ;-)

Stiller man opp i skolegården lenger? Disiplin? Trodde dagens lærere var fornøyd bare de ikke fikk for mye kjeft av elevene jeg.

Aner ikke hvordan det er på høyere klassetrinn, men etviler at tredjeklassingen min stiller opp, ja. Mange barn er jo på sfo før skola begynner, og det er litt snodig dersom alle barna må kle på seg for så å gå ut og stille opp, og så gå inn, kle av seg yttertøyet igjen etc.

Aner ikke hvordan det er på høyere klassetrinn, men etviler at tredjeklassingen min stiller opp, ja. Mange barn er jo på sfo før skola begynner, og det er litt snodig dersom alle barna må kle på seg for så å gå ut og stille opp, og så gå inn, kle av seg yttertøyet igjen etc.

Nei, de gjør vel ikke det. Men det hadde ikke vært så dumt, tror jeg. Stille opp i gangen utenfor klasserommet f.eks. Eller i det minste stå ved pulten sin til man får lov å sette seg.

Nei, de gjør vel ikke det. Men det hadde ikke vært så dumt, tror jeg. Stille opp i gangen utenfor klasserommet f.eks. Eller i det minste stå ved pulten sin til man får lov å sette seg.

Jeg er i grunnen for at barna lærer seg å utvise respekt uten at det grenser til en slags lydigshetstrening. det var ikke måte på hvor prikete enkelte lærere var mht snorrett oppstilling, så rett ved siden av pulten og vente på det nådige nikket fra klasseføreren .... eh... styreren... før vi kunne sette oss! ;-)

Og så sto vi og resiterte salmevers som vi måtte pugge!! :-(

Barna må lære seg å opprte respektfult og høre etter, men jeg håper verden har utviklet seg på de siste 30 årene! ;-)

Jeg observerte de en gang i andreklasse, hvor sfo-folkene hadde ansvaret for å få alle barna inn i klasserommene og ha opprop og avkryssing på liste. Barna satt pent på plassene sine, så når lærerne kom var det bare å gå rett på dagens dont.

Jeg er i grunnen for at barna lærer seg å utvise respekt uten at det grenser til en slags lydigshetstrening. det var ikke måte på hvor prikete enkelte lærere var mht snorrett oppstilling, så rett ved siden av pulten og vente på det nådige nikket fra klasseføreren .... eh... styreren... før vi kunne sette oss! ;-)

Og så sto vi og resiterte salmevers som vi måtte pugge!! :-(

Barna må lære seg å opprte respektfult og høre etter, men jeg håper verden har utviklet seg på de siste 30 årene! ;-)

Jeg observerte de en gang i andreklasse, hvor sfo-folkene hadde ansvaret for å få alle barna inn i klasserommene og ha opprop og avkryssing på liste. Barna satt pent på plassene sine, så når lærerne kom var det bare å gå rett på dagens dont.

Jeg ser det ikke som lydighetstrening ;-) Det er en enkel måte å avlede for å få oppmerksomhet, samtidig som man sniker inn hvem som har autoritet. Ser over hodet ikke noe galt i det, smertefri og effektiv metode.

He-he! Godt å høre, lurte på om du var alvorlig syk ;-)

Stiller man opp i skolegården lenger? Disiplin? Trodde dagens lærere var fornøyd bare de ikke fikk for mye kjeft av elevene jeg.

Det er lenge siden jeg har kikket inn i skolegården, men jeg kan aldri tenke meg at de stiller opp. Langt mindre reiser seg opp for rektor.

Annonse

Det er lenge siden jeg har kikket inn i skolegården, men jeg kan aldri tenke meg at de stiller opp. Langt mindre reiser seg opp for rektor.

Når foreldrene har null respet for lærerne, blir ungene sånn også. Kanskje noe av problemet er der? Ikke snakk dritt om den idiotiske læreren så barna hører det.

Sta som faen - det er mellomnavnet mitt. :o)

Men dette eksempelet ditt er ikke tvetydig.

Det er kanskje derfor det der høres litt rart ut å ha "ikke" etter "å"?

Og så spørs det hvor hjelpsomt det er å ringe gamle frøkner, da! ;-) Frøkna vår på 70-tallet skrev konsekvent "hverken" og "hvalp", enda det forsvant ut av rettskrivningsnormen i 1959 eller deromkring! ;-)

Barnet mitt har en lærer, som får dem til å skrive hønen og løva i skriveøvelser! Det er en trødner, kanskje det er derfor?

Lurer på om jeg bør si ifra om at dette kanskje ikke er så lurt om barna skal lære riktig gramatikk?

Hm.

Når foreldrene har null respet for lærerne, blir ungene sånn også. Kanskje noe av problemet er der? Ikke snakk dritt om den idiotiske læreren så barna hører det.

Der er jeg veldig enig!!

Og ikke bare når det gjelder okmtale av læreren, men skolesystemet generelt.

Husker foreldremøtet før de innførte den nye reformen med kontaktlærere etc istedenfor den gamle klassestrukturen. Det var noen foreldre der som var eitrende sinna og la ut om hvor ille denne reformen var, og hvor bekymrede barna deres var.

Jeg tenkte mitt: Ikke rart disse barna bekymrer seg og er negative til endringer når foreldrene er så på tuppa!

Der er jeg veldig enig!!

Og ikke bare når det gjelder okmtale av læreren, men skolesystemet generelt.

Husker foreldremøtet før de innførte den nye reformen med kontaktlærere etc istedenfor den gamle klassestrukturen. Det var noen foreldre der som var eitrende sinna og la ut om hvor ille denne reformen var, og hvor bekymrede barna deres var.

Jeg tenkte mitt: Ikke rart disse barna bekymrer seg og er negative til endringer når foreldrene er så på tuppa!

Har litt inntrykk av at før hørte foreldrene på barnas klager uten å automatisk ta deres parti. Eller mulig de gjorde det, men det var ikke bare å komme hjem og si læreren var en dust og få medhold. Mye som skjedde i kulissene mellom lærere og foreldre da jeg gikk på skolen, men elevene fikk aldri vite det. Og det tror jeg er like greit.

• 1 måned senere...

http://www.aftenposten.no/ekspertene/spraak/?action=question&id=1752

Hegge sier at meningsinnholdet overstyrer et i utgangspunktet forbud mot splittet infinitiv.

Og det er i tråd med min intuitive språkforståelse.

Med andre ord forholder det seg slik jeg har hevdet i denne "tråden".

Velkommen etter.

Mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...