Gå til innhold

ARGH! Småkryp i melposene!! hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Små sorte avlange prikker er helt klart melbiller.

Jeg hadde det for en del år siden, og for å bli HELT kvitt faenskapet, må du vaske nøye alle skuffer - også på baksiden! De legger også eggene sine i folder på suppeposene dine, på hermetikk og alt annet du har i skuffen.

Du må altså enten kaste alt av tørrvarer, eller du må studere hver enkelt ting nøye før du legger den tilbake igjen.

Personlig kastet jeg alt - orket ikke tanken på at en liten slurv skulle bety en slik omfattende vaskejobb en gang til.

Gikk deretter til innkjøp av en del plastbokser:-)

Ja ristet skikkelig i en vaffelrørepose og der krøp det jammen meg ut to-tre små.....urk..kaster hele driten jeg......:( :( :(

Vet du om karantenetid er lurt? Dvs la yhllene stå tomme et par dager??

Fortsetter under...

Skrevet

Har foresten hørt man ikke bare skal kaste disse i søpla, da de må fryse for å dø.

Vel kastet de i poser som jeg så kastet i søpla ute etter ca 10min....og søpla tømmes imorra og det er kaldt ute s :)

Skrevet

Ja ristet skikkelig i en vaffelrørepose og der krøp det jammen meg ut to-tre små.....urk..kaster hele driten jeg......:( :( :(

Vet du om karantenetid er lurt? Dvs la yhllene stå tomme et par dager??

Nja... så lenge du vet med deg selv at du har vasket grundig rund baut (gjerne med salmiakk eller annen sterk kost...), så vil jeg ikke tro karantenetid vil være nødvendig:-)

Gjest tintintin
Skrevet

Jeg hadde invasjon på mitt kjøkken for noen år siden. Fikk bekreftet av næringsmiddeltilsynet at det dreide seg om brune melbiller(ble så sjokka at jeg tok en full CSI-tilnærming og sendte inn flereeksemplarer-døde og levende).

Rådet jeg fikk var å støvsuge for så umiddelbart kaste posen, støvsuge på nytt og kaste den nye posen osv. Bruk IKKE vann, de livnærer seg på vann og vaskemiddel tar ikke knekken på de.

La skapet stå tomt en stund mens du støvsuger grundig alle krinkelkroker, de har sikkert lagt egg i listene.

Jeg fikk opplyst at i enkelte melparti er det anlegg til disse dyrene og hvis kornet ikke er tørt nok når det blir lagret kan de utvikle seg til biller

Skrevet

Da må jeg nesten hive meg inn i samtalen med en liten ekkel historie som ikke passer for svake mager. Jeg har da ikke for vane å sjekke melet før min store bakeverksdager og nettopp baket brød av alt jeg hadde. Min venninne skulle også bake brød (vi bodde kollektivt), men venninnen min oppdaget til sin forskrekkelse at melet inneholdt melbiller. Selvfølgelig satt jeg da å spiste mine nyedlige hjemmelaget brød jeg. Men brødene min var for godt til å kastes fant jeg ut, og litt ekstra proteiner var da ikke å forakte i de trange studietider.

Æsj, fy f**, hehe.

Skrevet

Urk!!

Lurer forresten på om "karantenetid" er lurt på sånt? Dvs la hyllene stå tomme et par dager før jeg tar inn nye bokser og sånn?

og....identifisere...aner ikke hva det var..har sett bilder av melbiller, de ser jo store og billeaktige ut...det var ikke mine...mine var veeeldig små...både sorte og brune.....ser ut som små små frøkorn som beveger seg...

Jeg vet ikke helt hva som er riktig, vet bare at du bør støvsuge framfor å bruke vann. Fant bilder av melbille og andre eklinger hos dette firmaet som også foreslår hvordan de kan fjernes.

http://www.skadedyr.no/Skadedyr/arbeid_ikke_ferdig/alle_skadedyr.htm

Annonse

Skrevet

Da må jeg nesten hive meg inn i samtalen med en liten ekkel historie som ikke passer for svake mager. Jeg har da ikke for vane å sjekke melet før min store bakeverksdager og nettopp baket brød av alt jeg hadde. Min venninne skulle også bake brød (vi bodde kollektivt), men venninnen min oppdaget til sin forskrekkelse at melet inneholdt melbiller. Selvfølgelig satt jeg da å spiste mine nyedlige hjemmelaget brød jeg. Men brødene min var for godt til å kastes fant jeg ut, og litt ekstra proteiner var da ikke å forakte i de trange studietider.

Jeg har kokt fleskebillekakao.

Lekkert.

Duppende, kokte biller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...