Gå til innhold

Gravid og bekymret for PCB forgiftning

Anbefalte innlegg

Hei jordmor

Jeg er gravid for første gang og er nå kommet til uke 24. Så langt har alt gått bra og jeg koser meg. Men nå går jeg altså og bekymrer meg litt. Har jo fått med meg alt snakket om PCB forgiftning som er skadelig for barnet i mors mage.

Dette fører til at jeg føler meg veldig usikker på hva jeg kan spise av fiskeretter og videre at jeg blir veldig bekymret dersom jeg har spist fisk. Samtidig blir vi jo tutet ørene fulle av at det er særdeles viktig å spise fisk mens man er gravid.

Mitt spørsmål til dere er hva slags fisk kan jeg trygt spise og hva bør jeg holde meg unna ?

Dessuten hvor viktig er det for meg og barnet at jeg spiser fisk ?

Hvor mange ganger pr. uke bør man ha fiskemiddag ?

Hva med å spise fiskemiddager på restaurant ?

Kan også nevne at jeg spiser mulivitaminer, drikker jerntilskudd og spiser B - vit. folat (vet at det ikke er nødvendig, men....)Trenger jeg da noe mer ?

Håper dere kan gi mannen min og meg svar på dette.

Vennlig hilsen Eia

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20670-gravid-og-bekymret-for-pcb-forgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Fisk innehåller viktiga näringsämnen bla bra fett och mineraler som man behöver under graviditeten. Vissa fiskar innehåller dock skadliga miljöföroreningar. Det är främst insjöfisk som kan vara farliga. Ät därför inte gädda, gös, abborre, lake, ål och hälleflundra. Ät heller inte rå fisk, alltså gravad och varm- eller kallrökt fisk. Fisk som är bra och som man kan välja fritt är djupfryst fisk som fångats i öppna havet, tex torsk, sej, vittling och rödspätta. Jag har inte hört att det skulle vara farligt att köpa färsk torsk.Du bör också kunna äta all odlad fisk. Det finns antagligen inga generella regler på hur ofta man bör äta fisk. Fisk minst 1 ggr per vecka, tycker jag själv är en bra regel. Om du håller dig till de rekomenderade fiskarna, skall du kunna äta fisk ute på restaurang.Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...