Col mammi Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Jeg er en kvinne på 36 år som ikke har født barn eller har brukt p-piller. Nå leser jeg at risikoen for kreft i eggstokkene og livmor er større for denne gruppen. Hvor mye større? Jeg hadde et svangerskap utenfor livmoren som 20 åring. Kort tid etter fikk jeg konstatert endometriose/sjokoladecyster. Før hver menstrasjon kommer det gammelt, brunt fra disse. I det siste har jeg hatt blank utflodd og sexlysten har vært svært redusert. Har også alltid hatt ekstra vonde menstrasjoner, men føler nå at jeg har mer vondt også i andre deler av perioden. Har hatt noen veldige stikkninger i underlivet.Bør jeg ta sjekk hos gynekolog. Må jeg henvises fra fastlegen eller kan jeg bestille på eget innfall? Vil legge til at jeg for et halvt år siden fikk foretatt en celleprøve av livmorhalsen. Fastlegen sa at alt så veldig greitt ut. Vil hun kunne se forandringer i livmor og eggstokk ved en slik gynekologisk prøve? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206843-risiko-eggstokkkreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Livstidsrisiko for eggstokk-kreft er ca 2 %. Risiko for kreft i livmorhulen er omtrent den samme, men det er en mindre farlig sykdom, da den lettere oppdages fordi de fleste med denne typen kreft er kvinner etter overgangsalderen som får blødning. Eggstokkreft er vanskelig å oppdage på et tidlig tidspunkt. Begge disse krefttyper og brystkreft er vanligere hos kvinner som ikke har født barn. Risiko for eggstokk-kreft øker med fra 0 til 100% (avhengig av de ulike studier). Risiko for brystkreft kan også øke med 100%. Jeg har dessverre ikke tilsvarende tall for livmorkreft. Risiko for livmorhalskreft er redusert hos de som ikke har født barn. Det er mange andre faktorer som spiller inn ved nevnte kreftformer: for eksempel arvelighet, alder for første menstruasjon, når overgangsalderen inntrer, trening, røking, bruk av hormoner, vekt og kost. Noe øker risiko, noe beskytter. Dine symptomer kan forklares ved endometriose. Dessverre gir eggstokkreft lite symptomer. En celleprøve sier stort sett bare noe om livmorhalsen, ikke om kreft i livmorhulen eller eggstokkene. Livmorhulekreft gir uregelmessige blødninger, eller altså blødning etter overgangsalderen. De blødninger du beskriver kan ikke forklares ved blødning fra endometriosen, den kan ikke blø ut i skjeden. Ut fra din sykehistorie med endometriose og nå smerter, synes jeg det var rimelig å henvise deg til gynekolog som med ultralyd kan sjekke livmor og eggstokker. Hvis du får time hos gynekolog uten henvisning kan du risikere å måtte betale mye mer. Vennlig hilsen Mette H Moen PS man setter ikke i gang ekstra undersøkelser hos kvinner som ikke har født, så stor er risikoøkningen ikke 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206843-risiko-eggstokkkreft/#findComment-1492640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.