Gjest ekstrahjelp Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Hvilke lover og regler gjelder når man jobber som ekstrahjelp (ikke deltid) i en butikk? Kikka igjennom arbeidsmiljøloven, men fant ingenting spesifikt om ekstrahjelpstillinger. Er arbeidsmiljøloven kun for fast ansatte, eller alle? Det jeg mest lurer på er om jeg kan bli "tvunget" til å jobbe i romjulen. I kontrakten min står det ingenting om hvilke dager jeg skal jobbe, eller hvor mange timer osv. Det står bare at jeg er ekstrahjelp, og det tolker jeg som at jeg trår til og jobber når de trenger meg, og når jeg har mulighet. Hva mener dere? 0 Siter
Gjest zingara Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Som ekstrahjelp på null timer kan du blir beordret til å jobbe ved jul osv, det er jo som oftest da man trenger ekstrahjelpene mest. Dette bør likevel avtalest i god tid før slik at begge parter er enige og konflikter senere kan unngås. Som ekstrahjelp følger du like regler som de andre, og arbeidsmiljøloven skal gjelde likt for deg:) 0 Siter
Gjest ekstrahjelp Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Som ekstrahjelp på null timer kan du blir beordret til å jobbe ved jul osv, det er jo som oftest da man trenger ekstrahjelpene mest. Dette bør likevel avtalest i god tid før slik at begge parter er enige og konflikter senere kan unngås. Som ekstrahjelp følger du like regler som de andre, og arbeidsmiljøloven skal gjelde likt for deg:) Er det noen lover som sier at jeg må jobbe i jula når jeg blir beordret til det? Sjefen setter meg opp på jobblister og hvis det ikke passer for meg har jeg vel loven på min side til å si nei? Kan jeg få sparken for det? 0 Siter
Zingara Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Er det noen lover som sier at jeg må jobbe i jula når jeg blir beordret til det? Sjefen setter meg opp på jobblister og hvis det ikke passer for meg har jeg vel loven på min side til å si nei? Kan jeg få sparken for det? Hvis du blir beordret på jobb har du ikke lov å si nei, det blir nok tvilsomt flere vakter på deg da, det beste er som regel å avtale dette på forhånd som sagt, så blir begge parter enige og du slipper å bli beordret, å beordre noen på jobb brukes jo som siste utvei for å få folk på jobb. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Om du i utganspunktet er en person som jobber fast en dag i uken - så kan han ikke sette deg opp på flere vakter enn den dagen uten å avklare med deg i forkant. Skal du nekte den dagen må du ha sykemelding eller akseptere å bli trukket i lønn. Dersom du er en person de ringer til ved behov - så kan du i prinsipp helt fint nekte å jobbe de dagene de ber om. MEN; dersom du bare er ekstrahjelp og ikke har noen avtale om faste tider eller minimumstimer - så har du faktisk ikke krav på å få arbeid heller. Det finnes hundremillioner årsaker til at de ikke har bruk for deg ved en senere anledning, en god en er at du faktisk ikke er tilgjengelig når de trenger det - og at de derfor velger å ringe andre ekstrahjelper først. Sånn jeg ser det må du velge - enten jobber du, eller så må du akseptere at du kanskje mister jobben. 0 Siter
Osiris Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Er du ekstrahjelp har du ikke faste tider. Har du faste tidspunkt er du enten hel- eller deltidsansatt. 0 Siter
Osiris Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Hvis du blir beordret på jobb har du ikke lov å si nei, det blir nok tvilsomt flere vakter på deg da, det beste er som regel å avtale dette på forhånd som sagt, så blir begge parter enige og du slipper å bli beordret, å beordre noen på jobb brukes jo som siste utvei for å få folk på jobb. Hun har selvsagt lov til å si nei! Men sjefen har også lov til å ikke behøve henne mer, men det er en annen sak. 0 Siter
Osiris Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Jeg vil råde deg til å si ifra til sjefen din allerede nå om de dagene du ikke kan jobbe i mellomjula. Gi sjefen en liste over dager du ikke kan og skriv på at du kan jobbe på alle andre dager. Det meste ordner seg når du sier i fra i god tid. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 En må vel regne med å måtte jobbe en eller annen gang ei jul i denne bedriften så hvis du ikke er interresert i å ta i et tak i jula så bør du kanskje finne deg et yrke som du ikke trenger å jobbe i i jula? 0 Siter
cecily Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Hvis du blir beordret på jobb har du ikke lov å si nei, det blir nok tvilsomt flere vakter på deg da, det beste er som regel å avtale dette på forhånd som sagt, så blir begge parter enige og du slipper å bli beordret, å beordre noen på jobb brukes jo som siste utvei for å få folk på jobb. Jeg mener bestemt at det kun er fast ansatte eller ansatte i vikariater som kan beordres, ikke ekstrahjelper. 0 Siter
den opprinnelige m&m Skrevet 19. november 2005 Skrevet 19. november 2005 Hva står i kontrakten din? Har du faste vakter tilo faste tider kan du bli satt opp på disse tidene også i jula. Hvis du bare er ekstrahjelp som tilkalles etterbehov kan ikke sjefen kreve at du skal kunne jobbe til alle tider. Men du kan også risikere at du ikke blir spurt like mye i fremtiden, at sjefen heller gir vakter til andre. Hvis du vet at du ikke kan jobbe spesielle dager i jula så si fra allerede nå. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Jeg mener bestemt at det kun er fast ansatte eller ansatte i vikariater som kan beordres, ikke ekstrahjelper. H*n kan klart si nei - det kan alle alltid, spørsmålet er vel om h*n er interessert i å bli der videre? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.