Gjest ekstrahjelp Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Hvilke lover og regler gjelder når man jobber som ekstrahjelp (ikke deltid) i en butikk? Kikka igjennom arbeidsmiljøloven, men fant ingenting spesifikt om ekstrahjelpstillinger. Er arbeidsmiljøloven kun for fast ansatte, eller alle? Det jeg mest lurer på er om jeg kan bli "tvunget" til å jobbe i romjulen. I kontrakten min står det ingenting om hvilke dager jeg skal jobbe, eller hvor mange timer osv. Det står bare at jeg er ekstrahjelp, og det tolker jeg som at jeg trår til og jobber når de trenger meg, og når jeg har mulighet. Hva mener dere? 0 Siter
Gjest zingara Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Som ekstrahjelp på null timer kan du blir beordret til å jobbe ved jul osv, det er jo som oftest da man trenger ekstrahjelpene mest. Dette bør likevel avtalest i god tid før slik at begge parter er enige og konflikter senere kan unngås. Som ekstrahjelp følger du like regler som de andre, og arbeidsmiljøloven skal gjelde likt for deg:) 0 Siter
Gjest ekstrahjelp Skrevet 18. november 2005 Skrevet 18. november 2005 Som ekstrahjelp på null timer kan du blir beordret til å jobbe ved jul osv, det er jo som oftest da man trenger ekstrahjelpene mest. Dette bør likevel avtalest i god tid før slik at begge parter er enige og konflikter senere kan unngås. Som ekstrahjelp følger du like regler som de andre, og arbeidsmiljøloven skal gjelde likt for deg:) Er det noen lover som sier at jeg må jobbe i jula når jeg blir beordret til det? Sjefen setter meg opp på jobblister og hvis det ikke passer for meg har jeg vel loven på min side til å si nei? Kan jeg få sparken for det? 0 Siter