Gå til innhold

fødselsvekt/historikk

Anbefalte innlegg

Gjest nustabusta

hei!

Jeg undres på dette med fødselsvektens utvikling gjennom historien. Har jo hørt at gjennomsnittsvekta på nyfødte har økt - vet dere hva den lå på for 100, 200 og 300 år siden?

Vil den fortsette å øke, er det noen prognoser på det?

Jeg mener også å ha hørt at svangerskapets lengde varierer for ulike befolkningsgrupper på jorden - hvordan fordeler dette seg? Hvem "går" lengst? Og blir svangerskapene lengre og lengre ?

Og er det sant at dersom barna blir større nå, så må kvinnen ned på 4 rent anatomisk - for å få et bekken som er i stand til å føde barn?

Mange spørsmål, men dersom dere har svar på noe blir jeg meget takknemlig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20687-f%C3%B8dselsvekthistorikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg kan ikke finne noen statistikk på hvordan fødselsvekten har økt gjennom årene. Kanskje du skulle stille spørsmålet til Statistisk Sentralbyrå. Hvis det er sansynlig å anta at fødselesvekten skal øke, er det i så fall meget langsomt og ikke snakk om mange hundre gram. Husk at dette sansynligvis følger gjennomsnittskurven på kvinners størrelse. Alt tyder på at vi ikke lager større barn enn vi kan klare å føde. Noen ganger skjer dette, men tendensen er ikke slående. Når barnet ikke kommer seg ut vaginalt, skyldes dette sjelden at barnet er for stort, men som oftest er riene for dårlige, evt. har barnet stilt seg feil i bekkenet.

Dette med at svangerskapets varighet er forskjellig varierer blant de forskjellige befolkningsgruppene, har jeg ikke hørt atdet finnes vitenskapelige holdepunkter for. Vi hører alle til gruppen homo sapiens og per def. går vi gravide i gjennomsnitt 40 uker og 3 dager. Det sier seg selv at befolkningsgrupper som har magre livsvilkår også får påvirket svangerskapet sitt av dårlig ernæring etc.

Bekkenet er nok på sitt aller bredeste innvendig når man står på alle fire, men det er ikke snakk om mye. Dette er en gunstig fødestilling som også i dag blir brukt mye. Det kan ha vel så mye sammenheng med at mange kvinner trykker mye bedre når de står slik. Dessuten får tyngdekraften også virket inn mer effektivt enn når man sitter/ligger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...