Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har hatt gyn.undersøkelse, pga. blod og blodblandet utflod. Livmorhalsen var 1 cm og myk, hadde også 1 cm åpning. Det er 7 uker til termin. Det er mitt 3barn, fødte sist for 1 år siden, på termin datoen. Hadde ikke problemer med blødning tidligere da.

Det jeg da lurer på er om jeg kommer til å gå ut hele svangerskapet, alltså i 7 uker til?

Er det "vanlig" og gå med åpning lengre, etter flere fødsler?

Er det slimproppen som har gått?

Skjønner nå at jeg skulle stilt MANGE flere spørsmål til legen men det er når man kommer hjem man tenker på alt.

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20689-lang-tid-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det har helt klart skjedd en modning av livmorhalsen din. Kanskje har du hatt mye kraftige kynnere. Modningen skjer gjerne tidligere hos flergangsfødende enn hos førstegangsfødende. Du har ennå en god stund igjen til termin, så det hadde vært en fordel om du går ihvertfall 4 uker til. Det kan være slimproppen som har gått, men det i seg selv er ikke farlig. Den går gjerne når modningen har nådd et visst nivå. Uansett vil det skje en prosess hvor ny slimpropp blir dannet. Jeg går ut i fra at du har fått beskjed om hvordan du skal forholde deg i tiden fremover. Regner med at du ikke skal jobbe, og heller ikke anstrenge deg veldig. Det er en dårlig ide å legge ut på fjelltur/hyttetur, reise utenlands eller annet som kan virke både slitsom og ugunstig med tanke på en evt. tidlig fødsel. Jeg sier ikke at du kommer til å føde for tidlig, men det kan virke som om kroppen starter forberedelsene litt vel tidlig. Hvis du mot formodning skulle føde alt for tidlig, må du trøste deg med at det ikke er kritisk tidlig, selv nå i 33 uke.

Du kan ha en viss kontroll med hvordan dette utvikler seg, ved at du vurderer kynnerne dine. Blir de kraftigere, bør du nok oppsøke lege/kontakte fødeavdelingen. Kynnere skal i prinsippet ikke gjøre vondt. Da er de kraftige og kan ha en modningseffekt på livmorhalsen. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20689-lang-tid-igjen/#findComment-89895
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...