Cathrine74 Skrevet 27. februar 2001 Del Skrevet 27. februar 2001 Jeg har hatt modning, noe forkortet cervix siden 23+2, og også gått på Bricanyl 7,5mg x 2 daglig siden samme tidspunkt. Lå nettopp inne på føde/obs i 5 dager med sprøyter + tabletter pga ytterligere kynnere og ytterligere forkortet cervix. Dagen jeg ble utskrevet ble jeg sjekket med innvendig UL samt GU, legen sa at hun kjente at det var veldig modent (hun sa hun kjente barnets hode) og at cervix var sentrert. Hva betyr det at cervix er sentrert?? hvordan er det vanligvis? Er nå 28+3, går fortsatt på Bricanyl tabletter. Barnet har ligget med hodet ned siden 24+2, og legen sa at hodet lå dypt i bekkenet. Lurer da på om jeg fortsatt kan regne med å gå til termin? Vet at dette blir et rent hypotetisk spørsmål, men hva er vanlig? Jeg fikk også "masse rart" over natten natt til i dag; kvalme, hovne fingre og ankler og masse utslett. Kan dette være reaksjoner på all medisinen jeg har gått på? Har fått utelukket svangerskapsforgiftning. Dette er mitt 2. sv.skap, første fødsel var juni 2000. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20690-premature-rier-og-modning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 28. februar 2001 Del Skrevet 28. februar 2001 Det er ikke så lett å si hva som den nærmeste framtid vil bringe for ditt vedkommende. Det er jo ikke for ingen ting at du har ligget inne til observasjon. Modning av cervix/livmorhalsen skal ikke skje så tidlig, men når det skjer, innebærer det en økt risiko for for tidlig fødsel. Jeg regner med at du har snakket med noen og fått skikkelig informasjon om hva det innebærer. Du lurer på dette med sentrert cervix. Det betyr at åpningen på mormunnen er midt på livmorhalsen; at man treffer rett på åpningen når man kjenner med en finger nedenfra. Det er et av flere tegn man forholder seg til når man vurderer modenheten. I ditt tilfelle er det ikke til din fordel at cervix er sentrert. Jeg synes i prinsippet at du skal kontakte sykehuset ved den minste forandring. Om det er smerte, ubehag, blødning, kraftigere kynnere eller generelle kroppslige ubehag, er egentlig ikke så nøye. Skulle du gå i fødsel nå, er det veldig viktig at du er inne på sykehuset og at alt er lagt tilrette for en for tidlig fødsel. Det du kaller for "masse rart" vil jeg ikke uttale meg om, men jeg henviser til det jeg sa ovenfor. Ta kontakt med avdelingen heller en gang for mye enn en gang for lite. Bricanyl har enkelte bivirkninger, men mye av det du beskriver kan også være tegn på andre ting, som evt. bør avklares av lege på sykehuset. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20690-premature-rier-og-modning/#findComment-89898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.