Gå til innhold

I bryllup - kan man splitte ektepar ved middagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor vanlig det er å splitte ektepar under middagen jeg? Er det litt sært å gjøre det, eller er det helt ok?

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

4

• morsan

3

• laguna1365380434

3

• Babette

2

Skrevet

I følge skikk og bruk så skal man faktisk dele ektepar, mens ugifte skal sitte sammen. Er det snakk om mange års samboere ville jeg behandlet dem som gift, mens nye par hadde fått sittet sammen.

Er vel greit å få sitte sammen med andre også, men gjør det gjerne slik at de har hverandre nesten til bords, bare at de har den riktige bordpartneren på den andre siden. Evnt at de som blir splittet får sitte med noen de kjenner litt fra før, eller andre de kjenner på motsatt side av bordet?

Skrevet

Sært :P

Sært?! Nei overhodet ikke, det er jo det som er vanligst, å sette dem hver for seg under middagen.

Skrevet

Sært?! Nei overhodet ikke, det er jo det som er vanligst, å sette dem hver for seg under middagen.

Overhode ikke sært, men skikk og bruk.

Det var sånn folk lærte seg å konversere før i tida.

:)

Skrevet

Det er helt OK å splitte ektepar ved bryllup og andre tilstelninger med bordplassering. Som en annen her nevner så er det skikk og bruk å gjøre det.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Vanlig? Jeg hadde blitt sur om jeg ikke fikk lov å sitte sammen med kjæresten min. Sånn skal det iallfall ikke være i mitt bryllup :P

Skrevet

Vi gjorde det ikke, og jeg hadde ikke syntes om det dersom jeg var gjest i et bryllup.

Skrevet

Stort tull spør du meg.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Jeg har vært i temmelig mange bryllup opp gjennom årene, og det som i følge deg er vanlig har jeg aldri vært med på! Syns det er noe skikkelig tull, selv kan jeg ikke fordra slikt.

Skrevet

Jeg har vært i temmelig mange bryllup opp gjennom årene, og det som i følge deg er vanlig har jeg aldri vært med på! Syns det er noe skikkelig tull, selv kan jeg ikke fordra slikt.

Jøss, jeg er glad jeg slipper å være vertinne for en generasjon (?) som ikke vil sitte med andre enn ektemaken sin. Som regel sitter man jo i mange timer til bords i tilstelninger der det er bordplassering som vertskapet ofte har tenkt både vel og lenge igjennom for å kombinere gjestene på en slik måte at det blir fin flyt i samtalen og morsomt/utfordrende for alle.

Jeg har opplevd en eneste gang i mitt lange liv at et par var invitert der mannen (ca 28 år) bråstoppet da han skjønte det var bordplassering så han ikke kunne sitte verken der han ville eller ved siden av kona. Og hun måtte ut på kjøkkenet og forklare at han ikke ville. Det var skikkelig krise, og omrokkering langs hele tallerkenrekka.

Det er faktisk meningen at gjestene skal være med og bære festen fram, ikke bare sitte der som unger og surmule hvis de ikke får sitte med bestevennen.

Skrevet

Jøss, jeg er glad jeg slipper å være vertinne for en generasjon (?) som ikke vil sitte med andre enn ektemaken sin. Som regel sitter man jo i mange timer til bords i tilstelninger der det er bordplassering som vertskapet ofte har tenkt både vel og lenge igjennom for å kombinere gjestene på en slik måte at det blir fin flyt i samtalen og morsomt/utfordrende for alle.

Jeg har opplevd en eneste gang i mitt lange liv at et par var invitert der mannen (ca 28 år) bråstoppet da han skjønte det var bordplassering så han ikke kunne sitte verken der han ville eller ved siden av kona. Og hun måtte ut på kjøkkenet og forklare at han ikke ville. Det var skikkelig krise, og omrokkering langs hele tallerkenrekka.

Det er faktisk meningen at gjestene skal være med og bære festen fram, ikke bare sitte der som unger og surmule hvis de ikke får sitte med bestevennen.

Men en mann (eller kvinne) som reagerer så stert kan man vel regne med at har gode grunner til det?

Det finnes enormt mange mennesker som har større eller mindre grad av sosial angst. Eventuelt "bare" at spenningen innen familien er så stor, at et familiemøte ala et bryllupp er mer enn en fyr kan bære uten å ha en person han stoler på ved siden av seg?

Skrevet

Men en mann (eller kvinne) som reagerer så stert kan man vel regne med at har gode grunner til det?

Det finnes enormt mange mennesker som har større eller mindre grad av sosial angst. Eventuelt "bare" at spenningen innen familien er så stor, at et familiemøte ala et bryllupp er mer enn en fyr kan bære uten å ha en person han stoler på ved siden av seg?

Skjønner hva du mener. Nå var ikke det tilfellet med mannen jeg nevnte, mer at han ikke likte å snakke med folk han visste/trodde var kjedelige/dumme.

Men jeg har naturligvis støtt på mennesker med ekte sosial angst, da her de ofte sagt fra på forhånd og så er de plassert langt fra den skrekkelige mora si, eller sammen med den hyggelige fetteren de alltid har likt osv.

Det er jo litt av vitsen med å tenke godt gjennom en bordplassering. Og familieselskapene er virkelig verst!

Det er mye lettere med store bordplasseringer der få er i familie.

;)

Skrevet

Jeg hadde kanskje kommet til å gjøre som denne mannen jeg også.

Jeg trenger ingen ny mann eller dame å sitte sammen med når jeg har med min egen mann.

Snakke med andre folk vil jeg gjøre når jeg selv bestemmer det eller er klar for det.

Har vært i bryllup m.m og aldri måttet sitte der uten min sambo ved min side.

Skrevet

Jeg hadde kanskje kommet til å gjøre som denne mannen jeg også.

Jeg trenger ingen ny mann eller dame å sitte sammen med når jeg har med min egen mann.

Snakke med andre folk vil jeg gjøre når jeg selv bestemmer det eller er klar for det.

Har vært i bryllup m.m og aldri måttet sitte der uten min sambo ved min side.

Jaså, du trenger ingen når du har med din egen.

Hva med alle dem som kommer uten sin egen, da?

Skal man måtte være gift for å sitte hyggelig til bords og prate med det motsatte kjønn også, nå da!

laguna1365380434
Skrevet

Jeg hadde gjort det..Og det har blitt gjort på de brylluppene jeg har vært på også.

Uansett hva slags fest synes jeg det er kjekt at det blit arrangert sånn at en kan komme i snakk med folk en ikke snakker med hver dag..Gøy å bli kjent med nye folk. Jeg husker jeg synes det var stusselig når det var sånn på fester at jeg og samboer og et par av våre eldste venner ble plassert sammen,og ditto for andre sammensveisa gjengerog samtalen gikk som på en vanlig torsdag,liksom, med vanntette skott mellom bord og bordeler..Blæh... Fint at en MÅ sosialisere litt under middagen, så kan en heller gruppere serg gammelt og vant etterpå (om en er kjedelig;-))

:-)

Skrevet

Ser noen mener det er skikk og bruk, andre liker det ikke.

Jeg er av dem som hadde satt pris på om du gjorde nettopp det. Men så er jeg en person som synes det er veldig hyggelig å bli kjent med nye folk.

Jeg har vært på store tillstelninger hvor begge deler har blitt praktisert. Og jeg sitter vel igjen med følelsen av at samtalene har vært best når parene har blitt splittet under middagen. I motsatt tilfelle blir mange par gjerne sittende å prate med hverandre.

Men i og med at enkelte føler seg usikre, går det jo an å plassere parene Litt nær hverandre. Ikke ved siden av hverandre, men kanskje på skrå ovenfor?

Skrevet

Vi gjorde det ikke, pga at vi selv ikke liker det.

Greit å ha noen kjente å sitte sammen med under middagen.

Men at ektepar kommer sammen med "ukjente" gjester er greit.

Det er ikke alle som "er flinke" til å kommunisere med ukjente, og da kan det bli til at gjestene dine husker bryllupet for at det ble en "forferdelig" middag.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Ser noen mener det er skikk og bruk, andre liker det ikke.

Jeg er av dem som hadde satt pris på om du gjorde nettopp det. Men så er jeg en person som synes det er veldig hyggelig å bli kjent med nye folk.

Jeg har vært på store tillstelninger hvor begge deler har blitt praktisert. Og jeg sitter vel igjen med følelsen av at samtalene har vært best når parene har blitt splittet under middagen. I motsatt tilfelle blir mange par gjerne sittende å prate med hverandre.

Men i og med at enkelte føler seg usikre, går det jo an å plassere parene Litt nær hverandre. Ikke ved siden av hverandre, men kanskje på skrå ovenfor?

Sist jeg var i bryllup satt jeg sammen med barn og ektefellen, men hadde ukjente både tvers over bordet og på siden av oss, så vi kom da i snakk med andre selv om vi satt sammen!

Skrevet

Jaså, du trenger ingen når du har med din egen.

Hva med alle dem som kommer uten sin egen, da?

Skal man måtte være gift for å sitte hyggelig til bords og prate med det motsatte kjønn også, nå da!

Fordi om du kommer alene så skal du vel ikke kapre min mann?

Du får sitte sammen med noen som også kommer alene da vettu :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...