Gå til innhold

I bryllup - kan man splitte ektepar ved middagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde gjort det..Og det har blitt gjort på de brylluppene jeg har vært på også.

Uansett hva slags fest synes jeg det er kjekt at det blit arrangert sånn at en kan komme i snakk med folk en ikke snakker med hver dag..Gøy å bli kjent med nye folk. Jeg husker jeg synes det var stusselig når det var sånn på fester at jeg og samboer og et par av våre eldste venner ble plassert sammen,og ditto for andre sammensveisa gjengerog samtalen gikk som på en vanlig torsdag,liksom, med vanntette skott mellom bord og bordeler..Blæh... Fint at en MÅ sosialisere litt under middagen, så kan en heller gruppere serg gammelt og vant etterpå (om en er kjedelig;-))

:-)

Jeg har ikke sansen for påtvunget sosialisering, jeg vil ta iniativet selv jeg.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

4

• morsan

3

• laguna1365380434

3

• Babette

2

Skrevet

Vi gjorde det ikke, pga at vi selv ikke liker det.

Greit å ha noen kjente å sitte sammen med under middagen.

Men at ektepar kommer sammen med "ukjente" gjester er greit.

Det er ikke alle som "er flinke" til å kommunisere med ukjente, og da kan det bli til at gjestene dine husker bryllupet for at det ble en "forferdelig" middag.

Ja akkurat!

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har ikke sansen for påtvunget sosialisering, jeg vil ta iniativet selv jeg.

Men det er så jævla mange som ikke tar noe som helst initativ, det er problemet. Da kreves det mild tvang for å få ting i gang;-)

Det er foruroligende mange døvinger der ute! ;-)

Skrevet

Vi gjorde det ikke, pga at vi selv ikke liker det.

Greit å ha noen kjente å sitte sammen med under middagen.

Men at ektepar kommer sammen med "ukjente" gjester er greit.

Det er ikke alle som "er flinke" til å kommunisere med ukjente, og da kan det bli til at gjestene dine husker bryllupet for at det ble en "forferdelig" middag.

Jeg skal gi meg med dette nå - det var bare overraskelsen over

så stor motvilje mot vanlige "selskapsomgangsformer" som vippet meg litt av pinnen her.

Jeg er tilbøyelig til å tro at det har å gjøre med 1)generasjonsforskjell og 2) by og land. Til og med sosiale forskjeller, skulle jeg tro.

For noe må ha hendt med omgangsformene når det å skulle ha andre til bords enn ektemaken blir sett på som å "ta" noen fra noen!

Det skulle gamle fru apotekeren i Lillesand ha hørt når hun plasserte fru advokaten sammen med den hyggelige distriktslegen.

:o

Skrevet

Men det er så jævla mange som ikke tar noe som helst initativ, det er problemet. Da kreves det mild tvang for å få ting i gang;-)

Det er foruroligende mange døvinger der ute! ;-)

Uff så vanskelig det skal være.

Dere får heller ta en lek i bryllupet da som får folk til å snakke sammen.

Skrevet

Sist jeg var i bryllup satt jeg sammen med barn og ektefellen, men hadde ukjente både tvers over bordet og på siden av oss, så vi kom da i snakk med andre selv om vi satt sammen!

Ja der ser vi at det går an å snakke med andre fordi om man sitter sammen med sine egne.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Ja der ser vi at det går an å snakke med andre fordi om man sitter sammen med sine egne.

Enig!

Sist vi var i bryllupet ble vi satt sammen med et vennepar av bruden (vi av brudegommen, hvis man kan si det på den måten) + noen single venner av bruden.

Det gikk jo kjempefint, vi kom lett i snakk med de, selv om vi satt som par.

Jeg hadde fått helt angst om jeg måtte ha sittet alene. Jeg kjente nesten ingen der, og da var det bare betryggende å ha kjæresten min ved siden av meg =)

laguna1365380434
Skrevet

Uff så vanskelig det skal være.

Dere får heller ta en lek i bryllupet da som får folk til å snakke sammen.

Ja,noe sånt..Ærlig talt, det bryr meg ikke så veldig, either way suits me..;-)

Men det er mange kjedelige fester, og min erfaring er at grunnen til det er at mange bare vilsnakke med folk de kjenner fra før..Og det gjør en jo hele tiden.

Jeg vil GJERNE snakke med mange påstore fester - og helst uten at folk myser stygt påmeg fordi jeg må gå ut av min vei for å få det til liksom. Jeg liker å legge opp til litt kryssgruppe sosialisering påmine greier hvertfall. Uten at en skal bli nødt tilå bli stuck med noen teitinger en ikke liker for det.

:-)

Gjest vanlig skikk og bruk
Skrevet

Ja, det er skikk og bruk å splitte ektepar.

Derimot skal kjærester og forlovede par sitte sammen.

Skrevet

I vårt bryllup var det ingen par som satt ved siden av hverandre, så de var forsåvidt splitta. I stedet plasserte vi dem enten rett eller på skrå overfor hverandre. Dermed hadde de ingen problemer med å prate og veksle blikk med hverandre. Noen få par ble plassert langt fra hverandre for at vi skulle få den vanskelige kabalen til å gå opp, men det var ikke noe problem.

Det ligger mye jobb bak bordplassering når det er mange gjester, og hvis vertskapet gjør jobben sin skikkelig skal det ikke være nødvendig å ha partneren sin som livbøye. Forutsetningen er at man kjenner gjestene sine godt nok.

Skrevet

Det er helt kurant skikk og bruk å dele opp ektepar ved bordplassering.

De kan jo allikevel sitte i nærheten av hverandre, feks på andre siden av bordet - men selve bordkavaleren blir en annen.

Det viktigste er å passe på at alle sitter i nærheten av minst en de kjenner og/eller vil føle seg trygg på.

Skrevet

Jøss, jeg er glad jeg slipper å være vertinne for en generasjon (?) som ikke vil sitte med andre enn ektemaken sin. Som regel sitter man jo i mange timer til bords i tilstelninger der det er bordplassering som vertskapet ofte har tenkt både vel og lenge igjennom for å kombinere gjestene på en slik måte at det blir fin flyt i samtalen og morsomt/utfordrende for alle.

Jeg har opplevd en eneste gang i mitt lange liv at et par var invitert der mannen (ca 28 år) bråstoppet da han skjønte det var bordplassering så han ikke kunne sitte verken der han ville eller ved siden av kona. Og hun måtte ut på kjøkkenet og forklare at han ikke ville. Det var skikkelig krise, og omrokkering langs hele tallerkenrekka.

Det er faktisk meningen at gjestene skal være med og bære festen fram, ikke bare sitte der som unger og surmule hvis de ikke får sitte med bestevennen.

*applaus*

Skrevet

Enig!

Sist vi var i bryllupet ble vi satt sammen med et vennepar av bruden (vi av brudegommen, hvis man kan si det på den måten) + noen single venner av bruden.

Det gikk jo kjempefint, vi kom lett i snakk med de, selv om vi satt som par.

Jeg hadde fått helt angst om jeg måtte ha sittet alene. Jeg kjente nesten ingen der, og da var det bare betryggende å ha kjæresten min ved siden av meg =)

Bra at noen er enig.:)

Skrevet

Ja, det er skikk og bruk å splitte ektepar.

Derimot skal kjærester og forlovede par sitte sammen.

Da skal jeg aldri gifte meg.(tuller)

Hvorfor splitte bare gifte par?

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Jeg skal gi meg med dette nå - det var bare overraskelsen over

så stor motvilje mot vanlige "selskapsomgangsformer" som vippet meg litt av pinnen her.

Jeg er tilbøyelig til å tro at det har å gjøre med 1)generasjonsforskjell og 2) by og land. Til og med sosiale forskjeller, skulle jeg tro.

For noe må ha hendt med omgangsformene når det å skulle ha andre til bords enn ektemaken blir sett på som å "ta" noen fra noen!

Det skulle gamle fru apotekeren i Lillesand ha hørt når hun plasserte fru advokaten sammen med den hyggelige distriktslegen.

:o

Jeg er tilbøyelig til å tro at det har å gjøre med

"1)generasjonsforskjell"

Hvor mange generasjoner tror du har uttalt seg i denne tråden, da? Nå har jeg vært i bryllup med jevne mellomrom i over 30 år, så det har vært generasjonsskifte i mellomtida. Og jeg har aldri vært i et bryllup der par ikke fikk sitte sammen!

"2) by og land."

Tror nok mange har vært i bryllup både i byen og på landet. Selv har jeg bodd både i by og på landet, og forskjellene mellom by og land er minimale i disse tider hvor media har blitt en så stor del av informasjonskilden vår.

"Til og med sosiale forskjeller, skulle jeg tro."

Mulig det er vanlig i de finere krester å splitte par, det er vel det eneste sosiale lag jeg ikke har deltatt i noe bryllup hos. Men jeg tror at da de kongelige gifta seg at par satt sammen, så du mener kanskje blant sosialklienter eller vår tids fattige?

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Da skal jeg aldri gifte meg.(tuller)

Hvorfor splitte bare gifte par?

Fordi man håper på å bli bedt i flere bryllup, kanskje? ;-)

Syns det høres helt på trynet ut at gifte par skal splittes, men andre par skal få sitte sammen. Snakk om diskriminering!

Skrevet

Fordi man håper på å bli bedt i flere bryllup, kanskje? ;-)

Syns det høres helt på trynet ut at gifte par skal splittes, men andre par skal få sitte sammen. Snakk om diskriminering!

Enig!

Skrevet

Det er helt kurant skikk og bruk å dele opp ektepar ved bordplassering.

De kan jo allikevel sitte i nærheten av hverandre, feks på andre siden av bordet - men selve bordkavaleren blir en annen.

Det viktigste er å passe på at alle sitter i nærheten av minst en de kjenner og/eller vil føle seg trygg på.

Dette blir veldig tullete. Jeg er overrasket over at så mange kjører opphetet diskusjon over noe som i generasjon etter generasjon har vært "skikk og bruk".

Det er klart man kan drite i skikk og bruk!

Det gjør jeg sjøl. Jeg er bare totalt forbløffet over hvor tungt voksne mennesker tar det å måtte forholde seg til andre voksne mennesker på fest, og ikke få sitte sammen med mannen sin.

Jeg har merket meg at ingen menn (?) har ment noe om dette i tråden. Jeg er også veldig glad for at jeg ikke har som gjester folk som er stolte av at de vil velge sjøl å "ta initiativ til" å forholde seg til andre gjester, og ikke har fattet at man har litt plikt på seg som gjest også til å ta vare på andre enn de man kjenner fra før i laget.

Skrevet

Dette blir veldig tullete. Jeg er overrasket over at så mange kjører opphetet diskusjon over noe som i generasjon etter generasjon har vært "skikk og bruk".

Det er klart man kan drite i skikk og bruk!

Det gjør jeg sjøl. Jeg er bare totalt forbløffet over hvor tungt voksne mennesker tar det å måtte forholde seg til andre voksne mennesker på fest, og ikke få sitte sammen med mannen sin.

Jeg har merket meg at ingen menn (?) har ment noe om dette i tråden. Jeg er også veldig glad for at jeg ikke har som gjester folk som er stolte av at de vil velge sjøl å "ta initiativ til" å forholde seg til andre gjester, og ikke har fattet at man har litt plikt på seg som gjest også til å ta vare på andre enn de man kjenner fra før i laget.

Jeg er enig med deg, jeg. Men mener du at nettopp mitt inlegg er noe særlig opphetet?

Skrevet

Jeg er enig med deg, jeg. Men mener du at nettopp mitt inlegg er noe særlig opphetet?

Neida. Men jeg ble faktisk ganske varm sjøl, aldeles uventet for meg at et sånt helt vanlig "skikk&bruk-spørsmål" skulle avdekke så store meningsforskjeller.

Eller, om jeg skal være helt ærlig: at noe jeg mener er "helt vanlig skikk&brukspørsmål" skal oppfattes - ikke som noe man gidder å velge eller ikke - men tar som angrep på parforhold eller noe. Og utfordrer sosial angst.

Herrejøsses, hvem har ikke/har hatt det. Noen ganger må man bare bite tenna sammen, da.

I alle fall kan man ikke la den enkeltes sosiale angst styre bordplasseringa til et helt selskap.

Satt litt på spissen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...