Gå til innhold

I bryllup - kan man splitte ektepar ved middagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neida. Men jeg ble faktisk ganske varm sjøl, aldeles uventet for meg at et sånt helt vanlig "skikk&bruk-spørsmål" skulle avdekke så store meningsforskjeller.

Eller, om jeg skal være helt ærlig: at noe jeg mener er "helt vanlig skikk&brukspørsmål" skal oppfattes - ikke som noe man gidder å velge eller ikke - men tar som angrep på parforhold eller noe. Og utfordrer sosial angst.

Herrejøsses, hvem har ikke/har hatt det. Noen ganger må man bare bite tenna sammen, da.

I alle fall kan man ikke la den enkeltes sosiale angst styre bordplasseringa til et helt selskap.

Satt litt på spissen.

Hvis en av ine gjester virkelig har problemer med sosial angst, ville jeg tatt hensyn til dem i bordplasseringen, altså plassert dem med noen jeg visste de følte seg trygge med og kjente.

Men andre, friske folk som bare ikke gidder å oppføre seg, får værsågod bite tenna sammen og utvise et minimum av vanlig folkeskikk når de er i festlig lag.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

4

• morsan

3

• laguna1365380434

3

• Babette

2

Skrevet

Jøss, jeg er glad jeg slipper å være vertinne for en generasjon (?) som ikke vil sitte med andre enn ektemaken sin. Som regel sitter man jo i mange timer til bords i tilstelninger der det er bordplassering som vertskapet ofte har tenkt både vel og lenge igjennom for å kombinere gjestene på en slik måte at det blir fin flyt i samtalen og morsomt/utfordrende for alle.

Jeg har opplevd en eneste gang i mitt lange liv at et par var invitert der mannen (ca 28 år) bråstoppet da han skjønte det var bordplassering så han ikke kunne sitte verken der han ville eller ved siden av kona. Og hun måtte ut på kjøkkenet og forklare at han ikke ville. Det var skikkelig krise, og omrokkering langs hele tallerkenrekka.

Det er faktisk meningen at gjestene skal være med og bære festen fram, ikke bare sitte der som unger og surmule hvis de ikke får sitte med bestevennen.

Enig

Skrevet

Det er helt kurant skikk og bruk å dele opp ektepar ved bordplassering.

De kan jo allikevel sitte i nærheten av hverandre, feks på andre siden av bordet - men selve bordkavaleren blir en annen.

Det viktigste er å passe på at alle sitter i nærheten av minst en de kjenner og/eller vil føle seg trygg på.

Jeg er helt enig med deg.

Jeg er faktisk helt overrasket over hvor mange som mener at ektepar bør sitte sammen. Jeg mener mannen deres kan de jo snakke med 24/7 alle andre dager uansett..

Skrevet

Jeg skal gi meg med dette nå - det var bare overraskelsen over

så stor motvilje mot vanlige "selskapsomgangsformer" som vippet meg litt av pinnen her.

Jeg er tilbøyelig til å tro at det har å gjøre med 1)generasjonsforskjell og 2) by og land. Til og med sosiale forskjeller, skulle jeg tro.

For noe må ha hendt med omgangsformene når det å skulle ha andre til bords enn ektemaken blir sett på som å "ta" noen fra noen!

Det skulle gamle fru apotekeren i Lillesand ha hørt når hun plasserte fru advokaten sammen med den hyggelige distriktslegen.

:o

Enig med deg, LucySky. Jeg synes det er en selvfølge å splitte ektepar.

Og jeg må tilføye:

Konversasjon/det å formidle kontakt/skape bånd mellom venner og familie til brudeparet er jo halve poenget.

Mvh

Skrevet

Jeg har ikke vært på mange bryllup hvor de _ikke_ har splittet ektepar. Og de bryllupene hvor ektepar har sittet sammen, har som en tråd hatt mindre spennende samtaler på kryss og tvers. Jeg er lettere sjokkert over hvor mange her inne, som ellers fremstår som selvstendige og med sine meningers mot, som foretrekker å sitte med sin partner og velge selv når de vil konversere andre i et _bryllup_. Ofte snakker vi om en kuvertpris på mellom 500 og 1000 pr hode for at familie og venner skal bli kjent og danne en hyggelig ramme rundt en ekteskapsinngåelse, og da stusser jeg over enkeltes innstilling til dette. Og dette er en fullstendig fremmed motforestilling i min verden.. og den er ikke på den kongelige arena, altså. (bare så det ikke skal skapes noen som helst tvil, jfr en tråd om sosiale og kulturelle forskjeller ;o))

Mvh

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg syns ikke det er ok å splitte par under middagen i et bryllup. Etter å ha lest tråden her syns jeg dessuten det er merkelig at man skiller mellom gifte og ugifte par i en tid der disse faktisk skal sidestilles i samfunnet.

Middagen er en stor del av bryllupsfesten, i siste bryllupet jeg var varte den i mellom fire og fem timer. Vi satt sammen med par vi ikke kjente fra før og hadde det riktig så trivelig, og jeg følte slett ikke at jeg ikke ble kjent med nye mennesker.

Bryllup er en nydelig begivenhet i livet til mennesker som bryr seg såpass mye om meg at de inviterer meg, og jeg ville slett ikke synes det var greit at jeg ikke skulle få dele denne begivenheten med mannen min i real time, men være nødt til å dele inntrykkene med ham etterpå. Jeg trives sammen med ham, og liker rett og slett å dele fine hendelser og inntrykk med ham når de skjer!

En annen ting også: Jeg er diabetiker og føler en stor trygghet i å ha ham ved siden av meg i fall noe skulle hende. De få gangene jag har hatt føling har vært i anledninger hvor jeg har sittet lenge ved festbord fordi det da er vanskeligere å beregne matinntaket, maten kommer i rykk og napp, og middagen varer lenge. det kan gå lenge mellom serveringene osv osv. Det ville stresse meg enormt å ikke hatt tryggheten mannen min representerer ved siden av meg hvis det skulle gå galt.

Skrevet

Jeg synes at det naturlige er å dele opp par. Og nå i 2005 bør man også dele opp samboerpar!! :-)

Husker et bryllup jeg var i som relativt nygift, hvor de delte opp de gifte og ikke de som "bare" var samboende. Hadde de delt opp de samboende kunne jeg fått en jevnaldrende mann til bordkavaler - f eks en venninnes samboer! Istedet endte jeg opp med en av de gamle onklene! *ha ha*

Hadde vært litt bedre hvis utvalget av "oppsplittede par" hadde vært litt fler, ja! :-)

Skrevet

Jeg foreslår at du gjør det slik du selv vil.

Jeg synes det er hyggelig å sitte sammen med samboeren min, og jeg synes også det er hyggelig å sitte uten samboeren min. Det er ingen big deal.

Skrevet

Det er helt normalt har jeg skjønt.

Ikke bare i bryllup men på sammenkomster ellers også.

Virker som alle sammenkomster vi er på så skal vi deles.

Artig måte å gjøre det på, at man trekker lapper eller tar en godis fra bolle og får motsatte kjønn med samme godis ol.

Men jeg er helt ærlig talt dritt lei at man alltid skal deles hele tiden.

Jeg har fått flotte kavalerer hver gang jeg altså slik at jeg har kost meg under hele middagen.

Min mann derimot er av den svært stille typen som ikke synes det er lett å skravle i et kjør, han har som regel sittet alene med maten han da mens hans bordkjærring har skravlet med de rundt seg.

Greit å gjøre det iblandt, men slik det er her så ser det ut som om det er på mote og jeg finner det som sakt noe irriterende.

:)

Skrevet

Det er helt ok, bare man ikke gir seg til å tafse på bruden.

Skrevet

Det er vanlig å splitte par.

Jeg har aldri oplevd at par har blitt plassert sammen, uansett om de er samboere, gifte eller bare kjærester.

Muligens et unntak for f. eks. brudens meget unge søster som har med seg sin forholdsvis ferske kjæreste, og der alle de andre gjestene er mye eldre.

Det er fullt "tillatt" å bruke litt skjønn.

Skrevet

Det er vanlig å splitte par.

Jeg har aldri oplevd at par har blitt plassert sammen, uansett om de er samboere, gifte eller bare kjærester.

Muligens et unntak for f. eks. brudens meget unge søster som har med seg sin forholdsvis ferske kjæreste, og der alle de andre gjestene er mye eldre.

Det er fullt "tillatt" å bruke litt skjønn.

Enig! Og dette skjønn bør man bruke ved bordsammensetningen forøvrig også.

Man kan med fordel la være å plassere mannen til en av brudens venninner ved siden av oldemor Olga! ;-) Det er mest sannsynlig at de begge vil ha en hyggeligere kveld dersom de sitter ved siden av noen de kan konversere med.

Det var litt av en kabal som skulle gå opp under bordplasseringen i bryllupet vårt. Og så fikk vi først ett avbud pga sykdom to dager før, og så måtte vi omkalfatre hele greia. Og da vi akkurat var ferdig med det, ble det jammen meg et avbud til - På'an igjen!! ;-)

Men jeg tror alle satt ved siden av noen som det var mulig å prate litt med. Det eneste paret som ikke ble delt var oss brudeparet!! :-)

Og det er også det eneste bryllupet hvor jeg har hatt min kjære til bords! :-)

Skrevet

Enig! Og dette skjønn bør man bruke ved bordsammensetningen forøvrig også.

Man kan med fordel la være å plassere mannen til en av brudens venninner ved siden av oldemor Olga! ;-) Det er mest sannsynlig at de begge vil ha en hyggeligere kveld dersom de sitter ved siden av noen de kan konversere med.

Det var litt av en kabal som skulle gå opp under bordplasseringen i bryllupet vårt. Og så fikk vi først ett avbud pga sykdom to dager før, og så måtte vi omkalfatre hele greia. Og da vi akkurat var ferdig med det, ble det jammen meg et avbud til - På'an igjen!! ;-)

Men jeg tror alle satt ved siden av noen som det var mulig å prate litt med. Det eneste paret som ikke ble delt var oss brudeparet!! :-)

Og det er også det eneste bryllupet hvor jeg har hatt min kjære til bords! :-)

Det er mange hensyn å ta, ja!

Ikke minst når folk skiller seg og gifter seg om igjen. Da kan det være litt anspent forhold til tidligere svigermor og svigerinne.For ikke å snakke om mellom ekser.

Jeg er glad jeg slapp å gå i konfirmasjonene til min kjærestes barn, for å si det sånn.

Skrevet

Det er mange hensyn å ta, ja!

Ikke minst når folk skiller seg og gifter seg om igjen. Da kan det være litt anspent forhold til tidligere svigermor og svigerinne.For ikke å snakke om mellom ekser.

Jeg er glad jeg slapp å gå i konfirmasjonene til min kjærestes barn, for å si det sånn.

Uff, ja, vi var heldigvis forskånet for det i bryllupet vårt!

Jeg var forresten i et bryllup en gang hvor brudgommens far ble tiltalt med fornavn av brudgommen, og denne faren ble plassert som om det skulle vært en onkelt eller noe.

Han som var brudgommens stefar ble plassert ved hovedbordet, og holdt også tale til sin stesønn! :-)

Et tydelig signal om hvem man var mest knyttet til og hvem som hadde vært en far i hverdagen for denne gutten! v

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...