Gå til innhold

her sitter jeg og er forbanna!!!

Gjest Må nok holde meg hemmelig.

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

"å late som at all fyllekjøring er fyllekjøring og bombastisk livsfarlig."

All fyllekjøring *er* fyllekjøring! Og enten det er bombastisk livsfarlig eller ikke, så syns jeg faktisk ikke det er OK at en person som er full skal vurdere hvorvidt det er greit å kjøre ett sted mens h*n ikke bør kjøre et annet sted. Derfor bør det være nulltoleranse for å sitte bak rattet når man har drukket, ikke bare i følge loven men rent moralsk også.

Det kan man godt mene, men å mene at all fyllekjøring er like livsfarlig blir teit og prinsippielt like livsfarlig, og nesten like moralsk forkastelig, synes jeg. Det kan enkelt tilbakevises, og dermed virker alle formaninger mot sin hensikt. En får være ærlig.

Å derimot forklare hvorfor man ønsker nulltoleranse, og ikke kan la det skli ut i det hele tatt, selv med reelt mindre farlige forseelser er etter min mening OK.

Dog jeg personlig verken synes det er noen kjempe biggie, og er prinsippielt i mot nulltoleranse som virkemiddel for å bekjempe det meste. Men det er en annen,og antagelig også en laang diskusjon.

:-)

Fortsetter under...

Skrevet

Nick virker som om sinnet til trådstarter burde modereres om veien ikke var spesielt risikabelt. Det er jeg uenig i. Kjører man noen ned, så er det ganske uinteressant om sjansen for det var 1/1000 eller 1/5000...

Jeg forsvarer ikke å kjøre rundt drita full, men det finnes nyanser. I Gnore kjører du i "fylla" med en promille på 0.3. Enhver vettug person vet at dette ikke er fyllekjøring.

De fleste jeg vet som har en hang til å sette seg bak rattet i fylla (drita) synes ikke det er noe kult når de er edrue. Det blir bare en fiks ide når de blir fulle. Løsningen er såre enkel. Ta nøklene FØR drikkinga begynner. Da får du ingen protester. Anmelde? Pisspreik. Løs problemet i stedet for.

Jeg har bodd i utlandet i flere år. Vi omgås andre norske. Jeg har ALDRI møtt noen som ikke kjører hjem etter noen øl og et par glass vin. I Norge er de helt anti. Møtt nordmenn i syden iført leiebil og kjørepils? Eller tatt danskebåten midt i fellesferien?

Vi er flinke til å hive stein i glasshuset vårt.

Skrevet

700 meter rundt Majorstua eller 700 meter kjerrevei?

Hvorfor har dere med bil på fest hos naboen?

Var han drita eller kjørte han etter 3 pils?

Andre gang på en måned, eller i løpet av 10 år?

Jeg trenger litt mere informasjon før jeg gidder å korsfeste fyren.

Det finnes fyllekjøring og det finnes "fyllekjøring".

...men det smarteste er jo å ha som prinsipp at man _ikke_ kjører bil etter at man har drukket alkohol, så slipper man å bruke tid og hjerneceller på å spekulere på om veien er øde nok eller om man har drukket lite nok ;-)

Særlig siden de aller fleste sannsynligvis har atskillig dårligere dømmekraft i når de har drukket....

Og jeg synes rett og slett ikke at det er noe særlig godt argument at man i andre land (og også nordmenn når de er i andre land) drikker alkohol og kjører. Faktisk synes jeg det er et syyyyltynt argument så lenge det er beviselig over en hver tvil at sjansen for å skade seg selv og andre med bil er vesentlig høyere selv med små mengder alkohol innabords.

Skrevet

Jeg ville blitt vanvittig forbanna!

Tror jeg ville tatt en laaaang prat og snakket om konsekvensene, evt vist til eksempler & tall.

Så ville jeg truet med å anmelde ham hvis det skjer igjen, og gjemt bilnøklene når han drakk.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Det kan man godt mene, men å mene at all fyllekjøring er like livsfarlig blir teit og prinsippielt like livsfarlig, og nesten like moralsk forkastelig, synes jeg. Det kan enkelt tilbakevises, og dermed virker alle formaninger mot sin hensikt. En får være ærlig.

Å derimot forklare hvorfor man ønsker nulltoleranse, og ikke kan la det skli ut i det hele tatt, selv med reelt mindre farlige forseelser er etter min mening OK.

Dog jeg personlig verken synes det er noen kjempe biggie, og er prinsippielt i mot nulltoleranse som virkemiddel for å bekjempe det meste. Men det er en annen,og antagelig også en laang diskusjon.

:-)

Enten du tror det eller ikke, så er det ikke rom for personlig vurdering angående hvorvidt man skal følge en lov eller ikke. Alle brudd på norsk lov er like ulovlig, selv om *påtalemakten* faktisk vurderer alvorlighetsgraden ved en eventuell tiltale.

laguna1365380434
Skrevet

Enten du tror det eller ikke, så er det ikke rom for personlig vurdering angående hvorvidt man skal følge en lov eller ikke. Alle brudd på norsk lov er like ulovlig, selv om *påtalemakten* faktisk vurderer alvorlighetsgraden ved en eventuell tiltale.

Klart man kan personlig vurdere hvor vidt man er enig eller uenig i norsk lovgivning. At man bør følge loven er en annen sak, enten man er enig eller uenig i den enkelte paragrafs fornuftighet..Ellers kan det fort bli både dyrt og dumt;-)

Hvis ikke blir det som å spørre noen om hvorfor de synes det skal være forbudt å røyke hasj og svaret blir fordi det er forbudt..DET holder ikke.

Det er jo menneskelige vurderinger som (bør) ligge bak alle lover. Derfor går det fint an å synes enkelte lover er ufornuftige, teite og at de virker mot sin hensikt.

Når det er sagt synes ikke jeg folk bør fyllekjøre, men det er IKKE hovedsakelig fordi det er forbudt, men fordi det er farlig.

Og i tillegg mener jeg at fyllekjøring som de fleste andre lovlige, og ulovlige, fenomener har nyanser. Og at det å skyve dette faktum under en stol kan ha en rekke uheldige konsekvenser.

Annonse

Skrevet

Jeg forsvarer ikke å kjøre rundt drita full, men det finnes nyanser. I Gnore kjører du i "fylla" med en promille på 0.3. Enhver vettug person vet at dette ikke er fyllekjøring.

De fleste jeg vet som har en hang til å sette seg bak rattet i fylla (drita) synes ikke det er noe kult når de er edrue. Det blir bare en fiks ide når de blir fulle. Løsningen er såre enkel. Ta nøklene FØR drikkinga begynner. Da får du ingen protester. Anmelde? Pisspreik. Løs problemet i stedet for.

Jeg har bodd i utlandet i flere år. Vi omgås andre norske. Jeg har ALDRI møtt noen som ikke kjører hjem etter noen øl og et par glass vin. I Norge er de helt anti. Møtt nordmenn i syden iført leiebil og kjørepils? Eller tatt danskebåten midt i fellesferien?

Vi er flinke til å hive stein i glasshuset vårt.

Jeg har heller ikke tro på å anmelde samboer/ektemannen sin. Det virker noe latterlig.

Men jeg tror ikke på å kjøre bil etter en øl en gang og hadde derfor hatt nulltoleranse for om samboeren min gjorde noe slikt. Selv om han kommer fra et land hvor det er normalt å kjøre etter både en og fire øl, så trenger ikke jeg akseptere det. I tillegg får man forholde seg til norske lover, det er et helt greit krav i et forhold.

Skrevet

...men det smarteste er jo å ha som prinsipp at man _ikke_ kjører bil etter at man har drukket alkohol, så slipper man å bruke tid og hjerneceller på å spekulere på om veien er øde nok eller om man har drukket lite nok ;-)

Særlig siden de aller fleste sannsynligvis har atskillig dårligere dømmekraft i når de har drukket....

Og jeg synes rett og slett ikke at det er noe særlig godt argument at man i andre land (og også nordmenn når de er i andre land) drikker alkohol og kjører. Faktisk synes jeg det er et syyyyltynt argument så lenge det er beviselig over en hver tvil at sjansen for å skade seg selv og andre med bil er vesentlig høyere selv med små mengder alkohol innabords.

Jeg argumentere ikke for å kjøre i fylla, jeg sier at de aller færreste tar det så tungt når de er gitt muligheten og konsekvensen i utgangspunktet ikke er så stor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...