carma Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Les innholdsfortegnelsen og gjett ;-) 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Les innholdsfortegnelsen og gjett ;-) Kan kjøpe peanøttsmør på helsekosten. Da får du sukkerfri. Det er sjølsagt fremdeles olje og nøtter å hanskes med. men peanøtter er en veldig god proteinkilde. Og man trenge rikke å spise så mye av det. En stor teskje på ei halv skive er sunnere enn å ha syltetøy på=du får i deg proteiner. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Gjett tre ganger! :-o Peanutsmør er jæskla usunt..smør + sukker + feit nøtt...Helsesamt. Omtrent like sunt som kake, om ikke verre;-) 0 Siter
Nyttårsjenta' Skrevet 20. november 2005 Forfatter Skrevet 20. november 2005 Gjett tre ganger! :-o Peanutsmør er jæskla usunt..smør + sukker + feit nøtt...Helsesamt. Omtrent like sunt som kake, om ikke verre;-) Ikke noe sukker i den typen jeg har kjøpt... Det hjelper nok! ;o) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Ikke noe sukker i den typen jeg har kjøpt... Det hjelper nok! ;o) Det hjelper sikkert litt, men smør står vel fortsatt ikke på lista over ja-mat? ;-) Men uansett, godt er det! Jeg er en skikkelig pig på sånne ting og vil veldig gjerne ha loffeskive med centimeter tykt peanutsmør lag..Og da MED sukker;-) 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Peanøttsmør er sunt. Oljen som er i peanøtter er like sunn som alle berømmelige matoljer. 0 Siter
fresja Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Ikke noe sukker i den typen jeg har kjøpt... Det hjelper nok! ;o) Hvor finner du den uten sukker? Finner bare med sukker på butikkene. 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Peanøttsmør er sunt. Oljen som er i peanøtter er like sunn som alle berømmelige matoljer. Helsekostbutikker har. Og av og til innvandrerbutikker. Personlig liker jeg best den med store biter i som er amerikansk ...men de er gode de andre også, klistrer bare litt til ganen. Jeg føler meg som den gamle katta vår når den hadde spist geitost etterpå. 0 Siter
carma Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Peanøttsmør er sunt. Oljen som er i peanøtter er like sunn som alle berømmelige matoljer. "Oljen som er i peanøtter er like sunn som alle berømmelige matoljer." Men det betyr da vel ikke at peanøttsmør er sunt! Usaltede peanøtter er sunt i moderate mengder, men peanøttsmør er da ikke sunt. Det blir jo som å si at bløtkake er sunt fordi kalken i melka som er i kremen er viktig for kroppen. 0 Siter
keinstein Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Sunt. Sleipingene fjerner den verdifulle og nyttige peanøttoljen i nøttene og erstatter den med billigste sort matolje fra f eks solsikke. Ikke at det gjør så mye, men slik ble peanøttsmøret til. Det er et rest/avfallsprodukt etter oljeproduksjon. 0 Siter
Atene Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Siden jeg har barn som spiser mye peanøttsmør, tok jeg et google-søk etter å ha lest de andre svarene. Jeg fant dette på www.mozon.no: "Spørsmål: Peanøttsmør Min sønn på syv år spiser nesten bare peanøttsmør som pålegg. Er det sunt? Jeg prøver å få ham til å spise annet pålegg også, men han vil ikke ha noe annet enn peanøttsmør. Kan det være skadelig å spise dette på fem-seks brødskiver hver eneste dag? Svar: Det er viktig at kvaliteten på det fettet vi og våre barn spiser, er god. Peanøttsmør er laget av jordnøtter, eller på amerikansk - peanøtter. I tillegg får jeg hos en av produsentene, Mills, får jeg opplyst at det også er tilsatt litt ren jordnøttolje og små mengder herdet palmefett for å få fin smørekonsistens. Jordnøtter og jordnøttolje har en bra fettsyresammensetning og rundt 80 prosent av fettsyrene i peanøttsmør er derfor av den gunstige umettede typen, bare rundt 20 prosent er mettet. De mengdene herdet palmefett som brukes, er så små (mellom en og to prosent) at innholdet av de lite heldige transfettsyrene blir ubetydelig, under en halv prosent. Vi kan derfor konkludere med at jordnøttsmør er bra pålegg." Som jeg trodde altså. 0 Siter
Atene Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Gjett tre ganger! :-o Peanutsmør er jæskla usunt..smør + sukker + feit nøtt...Helsesamt. Omtrent like sunt som kake, om ikke verre;-) Det er ikke smør i peanøttsmør, vel ? 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Det er ikke smør i peanøttsmør, vel ? Er det ikke? Det trodde jeg. Men jeg har ikke noe peiling på kosthold og bøyer meg gjerne for ekspertisen. Jeg antok instinktivt at peanutsmør var noe av det feteste, søteste og ekleste ( og selvsagt derfor beste!;-)) som finnes. :-) 0 Siter
Atene Skrevet 20. november 2005 Skrevet 20. november 2005 Er det ikke? Det trodde jeg. Men jeg har ikke noe peiling på kosthold og bøyer meg gjerne for ekspertisen. Jeg antok instinktivt at peanutsmør var noe av det feteste, søteste og ekleste ( og selvsagt derfor beste!;-)) som finnes. :-) Jeg skjønner tankegangen. Ikke mye som er så godt, som også er sunt. Problemet for oss voksne er vel kaloriene. For selv om fettet i peanøttsmør er sunt, er det like mange kalorier i det som annet fett. 0 Siter
morsan Skrevet 22. november 2005 Skrevet 22. november 2005 Siden jeg har barn som spiser mye peanøttsmør, tok jeg et google-søk etter å ha lest de andre svarene. Jeg fant dette på www.mozon.no: "Spørsmål: Peanøttsmør Min sønn på syv år spiser nesten bare peanøttsmør som pålegg. Er det sunt? Jeg prøver å få ham til å spise annet pålegg også, men han vil ikke ha noe annet enn peanøttsmør. Kan det være skadelig å spise dette på fem-seks brødskiver hver eneste dag? Svar: Det er viktig at kvaliteten på det fettet vi og våre barn spiser, er god. Peanøttsmør er laget av jordnøtter, eller på amerikansk - peanøtter. I tillegg får jeg hos en av produsentene, Mills, får jeg opplyst at det også er tilsatt litt ren jordnøttolje og små mengder herdet palmefett for å få fin smørekonsistens. Jordnøtter og jordnøttolje har en bra fettsyresammensetning og rundt 80 prosent av fettsyrene i peanøttsmør er derfor av den gunstige umettede typen, bare rundt 20 prosent er mettet. De mengdene herdet palmefett som brukes, er så små (mellom en og to prosent) at innholdet av de lite heldige transfettsyrene blir ubetydelig, under en halv prosent. Vi kan derfor konkludere med at jordnøttsmør er bra pålegg." Som jeg trodde altså. Godt å høre! :-) Peanøttsmør er poppis her i huset også! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.